خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

8 دی ماه 1393 ـ 29 ماه دسامبر 2014  

نقشهء راه برای توبه گیری از اصلاح طلبان!

منصور امان

در حالی که "اصلاح طلبان" حکومتی با نگاه به نمایش انتخابات مجلس، برای بازگشت به زیر "خیمهء نظام" به دلبری از آقای خامنه ای همت گماشته اند، وزیر اطلاعات نقشهء راه این سیاست و ایستگاه هایی که این مُشتاقان باید پُشت سر بگذارند را برای آنها ترسیم کرده است.

اخيراً حُجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات کابینهء آقای روحانی، تجدید حیات سیاسی جناح رقیب باند ولی فقیه را مشروط به برآوردن چهار شرط کرد. این پایور ارشد امنیتی شرط های مورد نظر را "قبول داشتن اسلام، فعالیت کردن در چارچوب نظام، قبول داشتن اصل ولایت فقیه و قبول رهبر مُعظم انقلاب در جایگاه ولی فقیه" اعلام داشت.

آقای علوی به این ترتیب خط قرمزهای تا کنونی "نظام" برای به رسمیت شناختن فعالیت جریان ها و دسته بندی های درونی را چند گام جلوتر کشیده و از این راه دامنه تحرُک مُستقل آنها را باز هم محدود تر کرده است. براین اساس، از این پس دیگر "التزام" به ولایت فقیه برای برخورداری از امکان مُشارکت در روندهای حُکومتی کافی نیست و مُتقاضیان می بایست به دستگاه اداری "نظام"، اعتقاد ایدیولوژیک داشته باشند.

از سوی دیگر، برای نخُستین بار پذیرش اتوریته آقای خامنه ای و به رسمیت شناختن شخص وی در جایگاهی که برای خویشتن قایل است، به گونه آشکار به مرتبه پیش شرط حق ابراز وجود سیاسی فراز یافته است. تاکنون درخواست برای "بیعت" و دست بوسی "رهبر"، بیشتر به طور پوشیده و اغلب در شکنجه گاه های اُرگانهای امنیتی مطرح می گردید. این امر همچنین در موارد زیادی شرط آزادی زندانیان سیاسی و مُنتقدان و مُخالفان بازداشت شده بوده است.

در هر دو مورد یاد شده، هدف از گذاشتن این شرط، وارد آوردن ضربه حیثیتی به سوژه، تخریب مُناسبات وی با مُحیط اجتماعی اش و سر آخر مُنفعل و وادار ساختن داوطلبانه او به سُکوت بوده است. حال چنین می نماید که وزارت اطلاعات آقای روحانی قصد دارد این تجربه را در ابعاد گُسترده تر و به طور گُروهی در مورد "خودی"های اخراج شده از "خیمه نظام" به دست آزمایش بگذارد.

باند ولی فقیه انتظار دارد با وادار کردن رُقبای "اصلاح طلب" به کُرنش علنی و توبه، آنها را در میان بدنه اجتماعی خود مُنزوی کرده و به این ترتیب امکان استفاده آنان از نارضایتی موجود در جامعه برای مصرف انتخاباتی را به گونه توجُه پذیری کاهش دهد. سیاست مزبور به این ترتیب به گونه روشن به ژرفای مرزبندی جامعه با "اصل ولایت فقیه" و میزان بیزاری آن از آیت الله خامنه ای به مثابه تجسُم گوشت و پوست شده آن اعتراف کرده است.

با این حال چنین نمی نماید که تشریح آشکار موقعیت لرزان آقای خامنه ای و باند مُرتبط از زبان وزیر اطلاعات، موجب جمع شدن نقشهء راه وی از روی میز "اصلاح طلبان" بشود.

http://www.iranpressnews.com/source/181589.htm

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه