خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

15 دی ماه 1393 ـ 5 ماه ژانويه 2015  

مرامنامهء حزب ندای ايرانيان

برگرفته از «ايسنا»

بسم‌الله الرحمن الرحيم

(الَّذِينَ إِن مَّکنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ ـ حج 41)

ايران و سير تحولات آن سرشار از تلاش و تکاپوی تاريخی برای مردم‌سالاری، پيشرفت، دين‌مداری و اخلاق است و ايرانيان همواره برای بهبود امور و رسيدن به زندگی بهتر و صيانت از هويت و آئينشان کوشيده‌اند. امروز با وجود آنکه بيش از صد سال از نخستين تلاش‌های ايرانيان برای دستيابی به مردم‌سالاری و تحقق حاکميت بر سرنوشت خويش می‌گذرد و ايران ما برای رسيدن به نظامی مبتنی بر خواست مردم و تشکيل پارلمان پيشروتر از بسياری کشورها بوده است؛ اما متاسفانه هنوز در اين راه، ترسان و لرزان و با افت و خيز گام بر می‌دارد و برای تحقق اين آرمان‌ها راهی طولانی در پيش دارد. تقريباً بيشتر جنبش‌های اجتماعی هم که با اين هدف در ايران شکل گرفته‌اند جريان‌هايی کوتاه مدت، شکننده و ناپايدار بوده‌اند. قوام کوشش‌ها و جريان‌های حامی و حامل دموکراسی و آزادی و تثبيت آن در متن زندگی اجتماعی، امری دشوار است ولی به رغم دشواری و زمانبر بودن، آيندهء کشور را تضمين می‌کند و هر حزب سياسی بايد با سياست ‌ورزی منطقی و اتخاذ راهبردهای مناسب، برای رسيدن به آن اهتمام ورزد. بر اين اساس حزب ندای ايرانيان در فعاليت‌های حزبی، تصميم‌گيری‌ها و پذيرش عضويت‌ها به اصولی به اين شرح تاکيد دارد:

انقلاب اسلامی به رهبری کم‌ نظير امام خمينی (ره) و پشتوانه مکتب انسان ‌ساز اسلام از زمرهء درخشان ‌ترين رويش‌های دوران معاصر است، که به جريان‌های سياسی و فعالان مدنی در دوران ما هويت می‌بخشد. آرمان‌ های بنيادينی که انقلاب اسلامی، حول آن‌ها شکل گرفت و ملت ايران برای تحقّق آن‌ها رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌ های فراوانی کرده است، برای کسانی که اصلاح امور را در درون و چارچوب نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند عاملی وحدت‌ بخش و اتحاد آفرين است. ما بر اين باوريم که آن آرمان‌ها هنوز هم در ميان ملت ايران زنده است و فاصله گرفتن از آن‌ها و تلاش برای کژتابی و به انحراف کشيدن آن آرمان‌ها اشتباهی بزرگ است که بايد از آن دوری کرد.

2. هشت سال پايداری و حماسه‌ای که ملت بزرگ ايران در دفاع از سرزمين و کيان خود آفريد، سرشار از افتخار و ايثار است و چهره ملتی را به نمايش می‌گذارد که با تمام وجود از کيان ملی و دينی خود دفاع می‌کند و در اين راه ترديدی به دل راه نمی‌دهد. ازاين‌رو بزرگداشت شهدا، جانبازان و ايثارگران و تداوم راه و آرمان جاويدان آن‌ها را وظيفه يکايک ايرانيانی می‌دانيم که دل درگرو اين سرزمين دارند.

3. قانون اساسی که سند ميثاق ملی ما است، بر حقوق ملت تأکيد کرده است. اتکا به آرای عمومی و انتخابات، تساوی همه افراد در برابر قانون، آزادی عقيده، آزادی بيان و مطبوعات، احترام به حقوق زنان و کودکان، احترام و به رسميت شناختن تکثر فرهنگی، سياسی، قومی و مذهبی، حفظ حرمت، حيثيت، جان و مال مردم، آزادی فعاليت احزاب و تشکل‌ها و حق دادخواهی عادلانه، منصفانه و قانونی، ازجمله اين حقوق است که اعضای حزب ندای ايرانيان برای اعمال و تحقق کامل آن‌ها تلاش خواهند کرد و در اين راه قانون را مبنای رفتار خود قرار خواهند داد.

ه4. اصل ولايت‌فقيه را به‌عنوان يکی از اصول اساسی و محوری نظام و ضامن امنيت و وحدت ملی می‌دانيم. جايگاه ولايت‌فقيه در قانون اساسی ضامن حفظ موازين و چارچوب‌های اسلامی و انقلابی نظام اسلامی است. اعضای ندای ايرانيان بر اين باورند که پذيرش جايگاه و رهبری ولايت‌فقيه به‌ويژه در مسائل مهم و حياتی کشور و حرکت حول محور سياست‌های کلی نظام که از سوی رهبری نظام ترسيم می‌شود، ضامن امنيت و وحدت و ياريگر اصلاحات تدريجی و قانون‌مدارانه است.

5. اعضای ندای ايرانيان بر اين باورند که دفاع از تماميت ارضی و حفظ يکپارچگی ملی و سرزمينی وظيفه هر ايرانی بوده و نگرش‌ها و رفتارهای جدايی‌طلبانه در تضاد با منافع ملی است؛ و تنها در سايه امنيت و حفظ تماميت ارضی و وحدت ملی، ايرانی آباد، آزاد، مستقل و سربلند خواهيم داشت.

ه6. رويکرد ما به اصلاحات، تدريجی، مستمر و گام‌به‌گام است؛ ازاين‌رو اهتمام به سياست‌ورزی اصلاح‌طلبانه عبارت از بهره‌گيری از فرصت‌ها و ظرفيت‌های قانونی برای اصلاحات مستمر و پيشبرد آرمان‌ها و انديشه‌ها است. راهبرد سياست‌ورزی حزب ندای ايرانيان بر لزوم مشارکت داوطلبانه در فرآيندهای سياسی و تأثيرگذاری بر قدرت و اداره حکومت و اجتماع و دوری جستن از نگرش‌های مبتنی بر تحريم و کناره‌جويی تأکيد می‌کند. ما معتقديم برای بهبود شرايط سياست‌ورزی در ايران، بيش از هر چيز به گفتگو و افزايش تعاملات فردی و گروهی برای شکل‌گيری حوزه عمومی فعال و پويا نيازمنديم.

ه 7. ما بر اين باوريم که همه ايرانيان، فارغ از هر نوع مرام و اعتقاد و مذهبی، حق دارند از زندگی خوب و شرافتمندانه همراه با امنيت و آرامش بهره‌مند باشند. برخورداری از خدمات اجتماعی در شأن ايرانيان، داشتن شغل مناسب و برخورداری از آموزش‌وپرورش و تحصيلات عاليه، برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی و محيط‌ زيست سالم و دسترسی به محيط بهداشتی و آب و غذای سالم حق همه ايرانيان است. ازاين‌رو تلاش برای ارتقا و افزايش تسهيلات و خدمات زير بنايی و تلاش برای بهبود کيفيت زندگی، همچنين حمايت از حقوق خانواده، حقوق مادران و حقوق بازنشستگان و همچنين ترويج و حمايت از ورزش همگانی از اولويت‌های ماست و برای ايجاد زمينه‌های تحقق آن‌ها تلاش خواهيم کرد.

اه8. اتجربه و آگاهی امروز در ايران و جهان نشان می‌دهد توسعه اجتماعی و فرهنگی، لازمه توسعه همه‌جانبه و پايدار است. سطح رضايتمندی، شادابی و اميدواری افراد جامعه، ملاک توسعه در دنيای امروز است. هدف اصلی برنامه‌های توسعه را ايجاد محيط و امکانات لازم برای شکوفايی استعدادها و بروز خلاقيت‌ها به‌ويژه برای جوانان می‌دانيم و معتقديم در محيطی شاداب و اميدبخش و همراه با دسترسی آزاد به اطلاعات است که نيروی انسانی سالم، آگاه و خلاق پرورش می‌يابد.

9. ندای ايرانيان به دنبال جامعه‌ای عادلانه و بدون تبعيض برای همه ايرانيان است. بايد تلاش نمود تا همه افراد جامعه در جريان زندگی خود در عرصه‌های کلان اقتصادی، سياسی، فرهنگی و نيز عرصه‌های ديگری همچون ورزش، بهداشت، تغذيه و توزيع مجدد درآمدها بتوانند استعدادهای خويش را شکوفا کنند و بر مبنای تلاش خود از مواهب کشور بهره‌مند شوند. ازاين‌رو تلاش برای رفع تبعيض و نابرابری و نهايتاً ايجاد فرصت برابر برای رشد طبقات کم‌درآمد، کارگران و افراد کم برخوردار و محروم و حمايت از سياست‌های تأمين اجتماعی، بيمه همگانی و ارائه خدمات بهزيستی به معلولين از اولويت‌های اصلی ماست. هدف از اين سياست، به حداقل رساندن فاصله طبقاتی و تبعيض در جامعه و توزيع مناسب فرصت‌های دستيابی به ثروت و قدرت و درنتيجه کاهش شکاف بين فقير و غنی، شهر و روستا و مرد و زن و به حداقل رسيدن عدم تعادل منطقه‌ای و درون منطقه‌ای خواهد بود.

10. ما بر اين باوريم که اصلاح نظام اقتصادی، ارتقاء سياست‌ها و بهبود فضای کسب‌وکار، لازمه توسعه همه‌جانبه است. به‌گونه‌ای که بخش خصوصی واقعی و به‌دوراز فساد و رانت در کشور شکل بگيرد و اصناف و شبکه‌های بخش خصوصی تدبير امور را در اختيار داشته باشند. دولت به‌واقع دولت کوچک با حداکثر بهره‌وری بوده و شفافيت و کارآمدی در سطوح و حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود داشته باشد. دولت می‌بايست هر چه بيشتر به سمت دولتی غير رانتی، غيرنفتی و کوچک حرکت کند. در چنين حالتی اقتصاد ايران از يک‌سو به اقتصادی قابل‌رقابت با اقتصادهای منطقه‌ای و جهانی تبديل شده و از سوی ديگر فقر، نابرابری و بيکاری کاهش خواهد يافت.

اه11. ما صيانت از محيط‌ زيست و ميراث طبيعی کشور را به‌عنوان يک اصل خدشه‌ناپذير در هر برنامه توسعه دانسته و بر اين باوريم که روند توسعه و ميزان بهره‌گيری از منابع طبيعی و زيستی کشور بايد به‌گونه‌ای باشد که: نسل‌های آينده نيز از آن بهره‌مند و برخوردار شوند؛ زندگی سالم ايرانيان را تهديد نکند؛ و هوا و منابع آبی، خاکی، مراتع و جنگل‌های کشور حفظ شود. ازاين‌رو محافظت از محيط‌زيست و ميراث طبيعی کشور را امری ضروری دانسته و بر آن تأکيد می‌کنيم.

12. ما آزادی را همزاد انقلاب اسلامی دانسته و معتقديم مشارکت آزاد سياسی، حق مردم و مانع از انسداد و استبداد است و همه ديدگاه‌ها و نگرش‌ها از حقوق برابر برخوردار هستند. ما مردم‌سالاری را مقبول‌ترين شکل حکومتی در دنيای امروز و ضامن جمهوريت نظام دانسته و بر اين باوريم که اهتمام به توسعه سياسی و بهبود مستمر فضای سياسی، همراه با امنيت و آزادی برای رقابت برابر و فعاليت پايدار احزاب و مشارکت لايه‌های مختلف جامعه، در مسير تعيين سرنوشت امری ضروری است.

.ا13. اعضای حزب ندای ايرانيان بر اين باورند که افراط‌گرايی در گفتار و کردار و نگرش‌ها و نيز برداشت‌های خشن از مفاهي مذهبی، سياسی، عقيدتی و قومی و ترويج آن امری نابهنجار تلقی شده و در سطوح مختلف اجتماعی و سياسی، خشونت و ستيز ايجاد می‌کند. افراطی‌گری احترام ميان شهروندان را از بين می‌برد و موجب وهن مقدسات و تفرقه است. ازاين‌رو ما از رفتارهای افراط‌گرايانه دوری جسته، تنوع و تکثر را به رسميت شناخته و بر تضارب آراء و جدال احسن تأکيد می‌کنيم.

14. تنوع فرهنگی بخش جدايی‌ناپذير هويت ايرانی است و ايران بزرگ همواره در تکوين تاريخ و تمدن نقش بسياری داشته است. ايران امروز، گستره وسيع و متنوعی از قوميت‌ها، مذاهب و زبان‌های گوناگون را در برگرفته که ميراث بشری بوده و همه آن‌ها بايد به رسميت شناخته شوند. همه ايرانيان بايد از فرصت‌های برابر برای پيشرفت فردی و اجتماعی و امکان خدمت‌رسانی و مشارکت در ساختن ايران بهره‌مند شوند و لازم است تلاش و همکاری همه جانب‌های برای دستيابی شهروندان ايرانی از اقوام مختلف، به حقوق قانونی خود صورت پذيرد.

15. کشور ما امروز از لحاظ ژئوپولتيک، ژئو استراتژيک و ژئواکونوميک در موقعيتی استثنايی قرار گرفته است. ايران ما با هدف استقلال، حفظ تماميت ارضی، ثبات و حيات توانسته است موقعيت بسيار با اهميتی در معادلات دو جانبه، منطقه‌ای و بين‌المللی به دست آورد. از جمله آرمان‌های انقلاب اسلامی، حمايت از ملت‌ها و استقرار دموکراسی در سطح منطقه است که در سه اصل بنيادين عزت، حکمت و مصلحت تجلّی می‌يابد. از اين‌رو دغدغه حزب ندای ايرانيان سياستی است که بتواند ضمن دفاع از صلح بين‌الملل، از رفتار، گفتار، و عزت تاريخی و تمدنی مردم ايران دفاع کرده و همراه با تأمين منافع ملی، موقعيت جمهوری اسلامی را نيز تثبيت کند.

16. حمايت از فضيلت‌های جمعی جهانی همچون دفاع از حقوق بشر، توجه به حقوق شهروندی، صيانت از محيط ‌زيست، دفاع از حقوق زنان و کودکان، مبارزه با جنگ، خشونت، مواد مخدر، فقر و نابرابری همواره موردتوجه حزب ندای ايرانيان است و ما معتقديم بايد همگام با جامعه جهانی و به دور از بازی‌های روانی و سوءاستفاده‌های سياسی قدرت‌های بزرگ، منصفانه در اين عرصه مشارکت و همراهی کرد.

 

اين مرامنامه شامل يک مقدمه و شانزده بند است و پذيرش و التزام به آن برای کليه اعضای حزب ندای ايرانيان الزام‌آور است.هم چنين گفتنی است که اين مرامنامه توسط هيات موسس ندای ايرانيان به تصويب رسيده و در آينده لازم است که به تصويب کنگره و کميسيون مادهء 10 احزاب نيز برسد.

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه