تأسيس: 14 مرداد 1392     |    در نخستين کنگرهء سکولار های ايران     |      همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

27 آذر ماه 1394 ـ 18 ماه دسامبر 2015

چند خبر خوب و بد!

شهباز نخعی

Shahbaznakhai8@gmail.com

هفته گذشته چند خبر نسبتاً مثبت و امیدوار کننده را در خود داشت. از جملهء این خبرها تشکیل "ائتلاف اسلامی ضد تروریسم" به رهبری عربستان سعودی شامل 35 کشور از جمله قطر، مالزی، ترکیه، پاکستان (این کشور روز چهارشنبه 16 دسامبر حضور خود در این ائتلاف را تکذیب کرد و از عربستان سعودی در مورد آن توضیح خواست)، مصر، اردن، امارات متحده عربی، سودان، اندونزی، مراکش، نیجر، نیجریه، یمن و... است که اگرچه نمی توان به آن امید چندانی بست، زیرا برخی از این کشورها خود حامی یا عامل تروریسم هستند، اما دست کم بر ریاکاری ها و دو دوزه بازی ها نور می تاباند. 

خبر مثبت دیگر، گزارش رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی و رأی شورای حکام این نهاد در مورد بسته شدن پروندهء خسارت بار هسته ای حکومت آخوندی بود که این ماجراجویی نابخردانه و پر هزینه را ورق می زند و راه را برای لغو یا دست کم تعلیق تحریم های کمرشکن می گشاید. 

خبر مثبت سوم، سفرجان کری، وزیر امورخارجه آمریکا به مسکو و دیدار او با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور، است.  محور اصلی گفتگوهای این دیدار مسئله پیچیده و کلاف سردرگم فاجعهء سوریه و زمینه سازی برای برگزاری نشستی است که قرار است روز جمعه 18 دسامبر با حضور وزرای امور خارجه کشورهای درگیر و نمایندگان سازمان های مخالف رژیم سوریه در نیویورک برگزارشود. 

خبر مثبت بعدی هم اعلام آتش بس موقت در یمن است تا زمینه را برای گفتگو، به میانجی گری سازمان ملل، دربارهء صلح که به 9 ماه جنگی که نزدیک به 6 هزار کشته به جا گذاشته و نیمی از کشور را ویران کرده فراهم سازد. 

و سرانجام، خبر مثبت دیگر نیز توافق 195 کشور شرکت کننده در بیست و یکمین کنفرانس آب و هوایی پاریس در مورد کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای بود. 

در کنار این خبرهای نسبتاً مثبت و امیدوار کننده، خبر دیگری هم بود که، به ویژه برای ایرانیان برون مرزی، چندان مثبت نبود.  هفتهء گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن اتباع  دو ملیتی 38 کشوری که برای سفر به ایالات متحده نیاز به روادید ندارند، در صورتی که پس از ماه مارس سال 2011 به یکی از 4 کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفرکرده باشند، باید برای ورود به خاک آمریکا روادید دریافت کنند. این طرح، که با رأی اکثریت بیش از 95 درصد نمایندگان (407 رأی مثبت دربرابر 19 رأی مخالف) تصویب شد، امواجی از مخالفت و اعتراض و نیز تأیید و تحسین برانگیخت. 

از آنجا که بیشتر کشورهای مشمول این طرح اعضای اتحادیهء اروپا هستند، نخستین اعتراض نیز از جانب 29 سفیر کشورهای اروپایی بود. به گزارش "گویا نیوز": «سفرای بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در نامهء مشترک خود تأکید کرده اند که به واسطهء محدودیت های ذکر شده در مصوبهء مجلس نمایندگان امريکا، شهروندان اروپایی دارای ملیت دوگانه ایران، عراق، سوریه و سودان به گونه ای "نامتناسب و غیرمنصفانه" متضرر می شوند».   

مصوبهء مجلس نمایندگان، که برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب مجلس سنا و رییس جمهوری آمریکا نیز برسد، با انتقاد گروه لابی "شورای ملی ایرانیان آمریکا" (که از حکومت آخوندی دفاع می کند) و نیز "اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا" رو به رو شده و آن را "تبعیض آمیز" خوانده اند. 

اگر مفاد این لایحه فقط اتباع دو تابعیتی 4 کشور یاد شده را در بر بگیرد، به راستی هم "تبعیض آمیز" است زیرا بخشی از اتباع 38 کشور مزبور را جدا نموده و مشمول مقرراتی متفاوت با دیگران می سازد. از آنجا که بعید به نظرمی آید که مجلس نمایندگان آمریکا به این نکته حقوقی بی توجهی کرده باشد، می توان چنین پنداشت که مقررات یاد شده شامل همهء اتباع 38 کشورباشد. یعنی، هر شهروند یکی از 38 کشوری که تاکنون برای ورود به آمریکا نیاز به روادید نداشته، پس از اعتبار قانونی این طرح، در صورتی که پس از ماه مارس 2011 به ایران، عراق، سوریه یا سودان سفرکرده باشد، برای سفر به آمریکا نیاز به اخذ روادید دارد.  به عنوان نمونه، آقای جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلستان که حدود دو ماه پیش به ایران سفرکرده بود، اگر بخواهد به آمریکا سفرکند، باید روادید دریافت نماید. 

این طرح طبعاً برای ایرانیان برون مرزی دارای تابعیت یکی از 38 کشور یاد شده مشکلاتی برای سفر به ایالات متحده ایجاد می کند. فزون براین، از آنجا که مقررات لغو یا برقراری دریافت روادید بین کشورها معمولاً متقابل است، این احتمال وجود دارد که این کشورها نیز به برقراری دریافت روادید برای شهروندان آمریکایی اقدام کنند و دراین صورت، به عنوان مثال، ایرانیانِ دارای گذرنامهء آمریکایی برای سفر به کشورهای اروپایی، نیاز به اخذ روادید خواهند داشت. 

از سوی دیگر، گروهی از شهروندان و فعالان سیاسی ایرانی در آمریکا به حمایت و "تقدیر از نمایندگان کنگرهء آمریکا در جهت تصویب طرح" پرداختند. در بخشی از بیانیه ای که این گروه منتشرکرده آمده است: «ما گروهی از شهروندان و فعالین سیاسی ایرانی از اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در جهت تصویب طرح نیاز به ویزا برای سفر به کشورهای حامی تروریسم قدردانی می کنیم». 

بخش دیگری از بیانیه این گروه، توجه را به نکته ای نه چندان مکتوم جلب می کند: «...در 37 سال گذشته بسیاری از وابستگان به حکومت اسلامی ایران با نفوذ به آمریکا و رفت و آمد های پیاپی به ایران سبب مشروعیت بخشی به دولت اسلامی شده اند.  آنها کسانی هستند که در آمریکا زندگی، تجارت و کسب درآمد کرده ولی به ایران رفته و پرچم آمریکا را آتش زده و مرگ بر آمریکا می گویند... بسیاری از آنها از طریق پناهندگی و با بیان این که جان شان در خطر است خود را به آمریکا رسانده و به محض گرفتن پناهندگی به ایران بازگشته اند». 

در پایان بیانیه، سخنگوی "کمپین درخواست لغو پناهندگی ایرانی هایی که به ایران سفر می کنند"، با صراحت خواستار لغو پناهندگی این افراد می شود: «ما همچنین خواستار این هستیم که اقامت تمامی پناهندگانی که به ایران سفر می کنند را لغو کنید و یکی از ابزارهای اساسی حکومت اسلامی ایران برای مشروعیت بخشی اش را بگیرید، زیرا اگر پناهنده ای جان اش درخطر باشد به هیچ وجه حاضر به سفر به ایران نیست». 

با آن که آنچه دراین بیانیه مطرح شده نکته ای واقعی است و سال ها است که حکومت مکار آخوندی شمار زیادی از مزدوران خود را در میان پناهندگان واقعی جا زده تا در کشورهای مختلف به انواع کارها از جاسوسی گرفته تا احیاناً اقدامات تروریستی بپردازند، اما به نظر نمی آید که راهکار لغو پناهندگی کسانی که به ایران سفر می کنند درست و منصفانه باشد. زیرا، همهء پناهندگانی که به ایران سفر می کنند جاسوس حکومت اسلامی نیستند و اگر چنین امری تصویب شود، در درجهء اول این حکومت اسلامی است که به مزدوران خود دستور می دهد به ایران نروند و در نتیجه دود آن به چشم پناهندگانی می رود که برای دیدار خانواده یا انجام امور ضروری به کشور خود می روند و چنین اقدامی اثری بر ترفندبازی حکومت آخوندی ندارد!

25 آذر 1394

___________________________________________

توضيح نشريه جنبش سکولار دموکراسی: از نظر ما استدلال آخر آقای نخعی درست نيست. پناهند کسی است که از دست حکومت اسلامی گريخته و به سرزمين های ديگر پناه آورده است. سفر او به کشوری که از آن گريخته به معنای رفع خطر و در نتيجه مبطل پناهندگی است. لذا اينکه به نظر آقای نخعی می رسد که «راهکار لغو پناهندگی کسانی که به ایران سفر می کنند درست و منصفانه نيست» از نظر ما دارای هيچ منطق قابل اتکائی نيست.

بازگشت به خانه