تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

5 مهر ماه 1395 ـ  26 ماه سپتامبر 2016

کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ايران

سخنان آغازين حسن اعتمادی، رئيس کميتهء برگزاری کنگره

هموطنان گرامی، خانم ها و آقايان

       من حسن اعتمادی، سرپرست امسالِ کميتهء تدارکات کنگرهء سکولار دموکرات های ايران هستم و از جانب اعضاء اين کميته به شما صميمانه ترين تشکرات را تقديم می کنم. اما اين تشکر از بابت ميزبانی اين کنگره نيست چرا که همانگونه که در سه کنگره قبلی نيز نشان داده شده، کنگره ميهمانی ندارد که ميزبانی داشته باشد. کنگره متعلق به همهء شمائی است که از راه های دور و نزديک به خرج خود به هامبورگ آمده و در اين سالن حضور يافته ايد. کميتهء تدارکات فقط حاصل جمع شدن چند نفری است که داوطلبانه مقدمات برگزاری کنگره را فراهم می کنند و بر همين اساس هم هر ساله تعدادشان کم و زياد می شود.

       در عين حال، لازم است که از زحمات داوطلبانهء کميتهء محلی برگزاری کنگره که جلسه امروز را با سخنان شان آغاز کرده اند تشکر کنيم. از راه دور می شود برخی کارها را هدايت کردن اما در سطح محل است که توفيق کنگره به مدد همکاری ياران محلی ممکن می شود. پس وظيفه دارم که از دو سازمان ايرانی هامبورگ، يعنی «جمعيت حمايت از مبارزات مردم ايران - هامبورگ» و «همايش ايرانيان هامبورگ» نيز صميمانه تشکر کنم که داوطلب برگزاری کنگرهء امسال در هامبورگ شده و برای اين کار يک کميتهء مشترک محلی را بصورتی کارآمد تشکيل دادند.

       اميدوارم از هم اکنون دوستان آمده از ديگر شهرهای دنيا که توان تشکيل کميته ای محلی برای برگزاری پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات ها را دارند آمادگی داوطلبانهء خود را به اطلاع کميتهء برگزاری کنگره برسانند؛ هرچند که اين آرزو هم می تواند هميشه تحقق يافتنی باشد که ما سکولار دموکرات ها کنگرهء بعدی خود را در کشور خودمان برگزار کنيم. آيندهء دوست داشتنی را با مصالح آرزو و اميد می سازند و مسلماً دل های ما از اين آرزو سرشار است.

       همچنين اين کنگره برگزار نمی شد اگر کمک های مالی دوستداران انديشهء سکولار دموکراسی در ميان نبود. کميتهء برگزاری از هيچ منبع دولتی کمکی دريافت نداشته و نام يارانی که برگزاری اين کنگره را فراهم کرده اند در سايت کنگره وجود دارد.

       فکر تشکيل کنگرهء سالانهء سکولار دموکرت ها در فروردين چهار سال پيش رفته رفته بخود شکل گرفت و تبديل به کوشش برای ايجاد زمين مشترکی شد که فعالان سياسی کشورمان در عالم تبعيد و دوری از وطن، با داشتن عقايد و نگاه های متفاوت اما با اعتقاد راسخ به اينکه پادزهر حکومت مذهبی - استبدادی مسلط بر کشورمان حکومتی سکولا دموکرات است، دو روزی گرد هم آيند و از باورها و مواضع خود سخن بگويند؛ شايد بشود عاقبت بين آنان اشتراک نظر و عملی پيش آيد که لازمهء رهائی کشورمان از جنگ اين حکومت خون آشام و غير انسانی است.

       اما کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران يک تشکيلات سياسی نيست و مجموعه ای منسجم از برنامه و عمل را نمايندگی نمی کند و خود را تنها وسيله سازی برای هموار کردن راه ايجاد گفتگو بين ايرانيان سکولار دموکرات می داند و آرزو دارد که برگزاری اين کنگرهء سالانه بصورت يک سنت مهم سکولار دموکرات در آمده و پس از فروپاشی حکومت فعلی و حتی زمانی که بسياری از ما در ميان نباشيم نيز برقرار باشد و نگذارد که انديشهء سکولار دموکرات از جامعهء آينده هموطنان مان رخت بر بندد.

       برخی ها که فلسفهء تشکيل يک کنگره سالانه از سکولار دموکرات ها را درک نمی کنند اغلب می پرسند که وجود اين کنگره چه فايده ای دارد و اين دور هم جمع شدن ها چه حاصلی می تواند داشته باشد و تا بحال در راه انحلال حکومت مسلط بر کشورمان چه کار مفيدی انجام داده است؟ پاسخ بنيان گزاران و برگزار کنندگان و، به نظر من، شرکت کنندگان در اين کنگره ها که سالانه بر تعدادشان افزوده می شود آن است که هيچ کاری جای کارهای ضروری ديگر را نمی گيرد. ما پاسدار انديشهء سکولار دموکرات هستيم و خوشحاليم که می بينيم در عرض اين چهار ساله که جنبش سکولار دموکراسی بعنوان يک جنبش سراسری بخود شکل گرفته و در قامت کنگرهء سکولار دموکرات های ايران تعيُن يافته است، هر رور بيشتر از روز پيش بر تعداد تشکل ها، گروه ها، سايت ها، وبلاگ ها، فيس بووک ها و ديگر خروجی های فکر و انديشه که در راستای تبليغ و تحقق سکولار دموکراسی می کوشند افزوده شده است بطوری که اکنون می توانيم از وجود صدها خروجی سکولار دموکرات ياد کنيم.

       امسال شمار شرکت کنندگانی که به ما اجازه دادند عکس و نام شان را بر روس سايت کنگره بگذاريم بيش از کنگره های ديگر بوده است. اما در اين ميان چند تن از اين دوستان در آخرين لحظه خبر دادند که به دلاطلی متفاوت قادر به آمدن به هامبورگ نيستند. اين دوستان عبارتند از خانم نسترن نيکی عليی و آقايان مهران امير احمدی، دکتر رامين پرهام، دکتر رضا حسين بر، پرويز ضرغامی سيروس ملکوتی و دکتر شاهين فاطمی که جای تک تک شان در ميان ما خالی است.

       همانگونه که مطلع هستيد، سنت هر سالهء ما آن بوده است که در هر کنگره يکی از کوشندگان در راه معرفی و اعتلای انديشهء سکولار دموکراسی در ايران را بعنوان رئيس افتخاری کنگره انتخاب کنيم. در گذشته دکتر اسماعيل خوئی و دکتر سيروس آموزگار اين دعوت را پذيرفته و با سخنان آموزندهء خود کنگره های ما را گشوده اند. امسال هم آقای دکتر شاهين فاطمی دعوت ما را در اين مورد پذيرفته بودند که متأسفانه کهولت سن و مشکلات سفر اجازهء چنين کاری را به ايشان نداد، همانگونه که دکتر اسماعيل خوئی و دکتر سيروس آموزگار گرامی نيز در آخرين لحظه به دستور پزشگ از سفر منع شدند، خوشبختانه، پيام دکتر شاهين فاطمی ديشب به دست ما رسيد که با آن کنگره را می گشائيم و از آقای شهرام آريان نمايندهء ايشان دعوت می کنم که پژيام را قرائت کنند.

       همچنين خوشبختانه پيام آقای دکتر آموزگار هم به دست ما رسيده است و به هنگام قرائت پيام های رسيده آن را  بخواست خود ايشان آقای محمدرضا روحانی قرائت خواهند کرد.

       در عين حال برخی از احزاب سياسی نيز برای کنگره پيام فرستاده اند که از نمايندگانش به ترتيبی که عرض می کنم دعوت می شود که برای قرائت حزب خود پای ميکرفن بيايند.

 

بازگشت به خانه