خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 

ا

مکتوبات «فدوی»

طنزنوشته های هفتگی حميدرضا رحيمی

8 دی ماه 1393 ـ 29 ماه دسامبر 2014

- See more at: http://isdmovement.com/2014/12/122914/122914.Hamidreza-Rahimi-Maktubat.htm#sthash.kYKq8zVJ.dpuf

ا

مکتوبات «فدوی»

طنزنوشته های هفتگی حميدرضا رحيمی

8 دی ماه 1393 ـ 29 ماه دسامبر 2014

- See more at: http://isdmovement.com/2014/12/122914/122914.Hamidreza-Rahimi-Maktubat.htm#sthash.kYKq8zVJ.dpuf

ا

مکتوبات «فدوی»

طنزنوشته های هفتگی حميدرضا رحيمی

8 دی ماه 1393 ـ 29 ماه دسامبر 2014

- See more at: http://isdmovement.com/2014/12/122914/122914.Hamidreza-Rahimi-Maktubat.htm#sthash.kYKq8zVJ.dpuf

مکتوبات «فدوی»

طنزنوشته های هفتگی حميدرضا رحيمی

10 آبان 1395 ـ  31 ماه  اکتبر 2016

 

موارد استعمالِ «پراید»!

       هر چند قرار بود که در جامعهء پیشا شکوهمندِ اسلامی، "هر ایرانی یک پیکان داشته باشد"، لکن روزگار بد رفتار بگونهء دیگری چرخید و برادران، پس از تصرف عدوانی ِ ایران سابق، مانند سایر  چیزها، خودروی "پراید" را، که صابون اش شدیداً به تن همه خورده است، بجای پیکان، به ملت شل و پل انداختند!

       اين زبان بسته، بعلت کیفیت پائین و غیر استاندارد خود، از پارکینگِ خانه بگیر تا جاده، دچار انواع بلایای ارضی(1) و سماوی شده است. ادامهء پژوهش های فرسایندهء فدوی حاکی ست که خشم "پراید"، گاه حتا از راننده و سرنشینان خودرو فراتر رفته، و بمنظور گوشمالیِ مالک، به خانهء او نیز سرایت کرده است!:

       * نقص فنی خودروی پراید در مشهد، منزل مسکونی را به آتش کشید! براثر این حادثه طبقهء اول ساختمان 60 درصد خسارت دید و بخشی از طبقه دوم هم دچار دودگرفتگی شد. /تابناک

       و مورد مشابه دیگر:

       * دقیقاً همین اتفاق در اول امسال برای ماشین ما پیش آمد و ساعت 1 صبح همسایه ها ما را خبر کردند که ماشین آتش گرفته (از ناحیه گلگیر سمت راننده که دسته سیم اصلی میگ ذرد و جالب آنکه پوشش پلاستیکی داخل گلگیر هم مثل نفت آتش می گیرد). صبح ماشین را بردیم نمایندگی ساعی، گفتند به ما ربطی ندارد شاید یک نفر ماشین شما را آتش زده! گفتم شکایت می کنم، گفتند حتی اگر کسی مرده بود هم کاری نمی توانستید بکنید! دستهء سیم اصلی ماشین آتش گرفته بود، پس از یک روز بارندگی بسیار شدید. / مانجا

       که  این موارد،شوربختانه تلفات مبسوطی نیز داشته است (2):

       * 5 سرنشین پراید زنده زنده در آتش سوختند./  آخرین نیوز 

       که  بعضاً خشم و اعتراض برخی شهروندان را نیز در پی داشته است:

       * يک شهروند: خودرو سازان داخلی قاتلان جان مردم ایران هستند. چرا هیچ کس بطور جدی با این خودرو سازانی که تا کنون دست شان به خون ده ها هزار ایرانی بیچاره آغشته شده برخورد نمی کند و آنها را محاکمه نمی کند؟ چطور برای قربانیان هواپیمای ایرباسی که توسط ناو جنگی امریکا سقوط کرد، غرامت گرفته شد اما برای خودرو سازان داخلی با این خودرو های بی کیفیت هیچ دادگاهی تشکیل نمی شود؟ پس کجایند دلواپسان که فقط دلواپس منافع شخصی خودشان نباشند و کمی هم دلواپس جان مردم ایران باشند؟!

       که فدوی پیش از این، به شماری از آنها پرداخته و دیگر مکرر نمی کند؛ با این همه ماجرا اما، به استناد شواهدی که در پی می آید، برادران پراید فروش گرامی، آن را به بهائی گزاف به خلق الله می انداخته اند:

       * یک شهروند: قيمت خودروی پرايد، با آن همه نقص و عيب كه همگان از آنها اطلاع دارند، سر به فلك كشيده است. يك مقام مسئول پاسخ بدهد چرا؟  

       که  مراتب حسب تکلیف شرعی، همان زمان در اوقات شرعی توسط فدوی از طریق مبادی ذیربط پیگیری شد؛ فرمودند آنچه قرار بود سر به فلک بکشد، همانا موشک اسلامی بود، لکن دانشمندان مکتبی ما مع الاسف، چند سانتیمتری اشتباه فرمودند و بجای آن، قیمت پراید، سر به فلک کشیده است، فدوی بی تقصیر است، برادر شهروند!

       و اما انگیزهء ادامهء این پژوهش آن است که فدوی بگوید که وسیلهء نقلیهء مظلومِ مذکور همیشه هم مقصر نبوده و بدشانسی را هم به لیست معایب آن اضافه کند!؛ این نکته را فدوی از ملاحظهء خبرهای زیر دریافت:  

       * پارسینه: رفت و آمد شترهای بی صاحب یا با صاحب بی مسئولیت در نزدیک جاده های ارتباطی سیستان و بلوچستان همچنان قربانی می گیرد و این بار قرعه به نام یک خودرو سواری پراید در جاده زاهدان - زابل افتاد! تا یکی از هموطنان جان خود را از دست بدهد.

       قضیه البته محدود به شتر نشده و پراید بدشانس، فقرهء زیر را هم برای جوری جنس، شوربختانه تجربه کرده است:

       * تصاد آخرین نیوز: تصادف یک رأس اسب با یک دستگاه پراید در خیابان باغ زهرای شهر بوشهر اتفاقی عجیب را رقم زد.

       پنداری پر بیراه نگفته اند که: هر چی سنگه، گل پای لنگه!

       و نیز بلائی که اخیراً به آدرس پراید و رانندهء آن نازل شد:

       * سقوط پل عابر، راننده پراید را کشت! به گزارش نامه نیوز، رضا مومیوند، یکی از شهروندان ساکن در این شهرستان که از نزدیک شاهد این حادثه بود، در تشریح سانحه مذکور اظهار داشت: خودروی پراید به دلیل عدم نصب علائم هشدار و نبود مانع در مقابل پل، با سرعت نه چندان بالایی به پل برخورد کرد و این حادثه تلخ رقم خورد.  این حادثه نتیجهء سوءمدیریت مسئولان این منطقه است، زیرا مدت ها از رها شدن این پل در حاشیه خیابان می گذرد اما هیچ اقدامی برای نصب آن صوت نگرفت و در نهایت منجر به این سانحه تلخ شد.

       این نکته نیز البته گفتنی ست که نقص فنی پراید، که دیگر ذاتیِ این محصول برادرانه ست، گاه در نقش آمبولانس، ختم به خیر نیز شده است! در حاشیه، یواشکی عرض می کند که از خوانندگان محترم ضد انقلاب چه پنهان، که دستان مردانه ای که در جریان زایمان در تصویر زیر ملاحظه می کنید، شدیداً موجب نگرانی فدوی شد، بویژه آنگاه که برادران از خواب قیلوله فارغ شوند!:

       * تولد نوزاد بیرجندی در پراید! دکتر دلخروشان، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خراسان جنوبی، گفت: این مادر باردار، صبح امروز به دلیل شروع دردهای زایمانی با خودروی شخصی از روستای شوشود بیرجند، در حال انتقال به بیمارستان بود که خودرو در کمربندی بیرجند دچار نقص فنی شد. دکتر دلخروشان افزود: همسر بیمار در تماس با مرکز پیام اورژانس 115 بیرجند درخواست کمک کرد و آمبولانس پایگاه های 3 و 4 شهری به محل اعلام شده، اعزام شد. وی گفت: به محض رسیدن کارشناسان اورژانس به بالین بیمار، مراحل زایمان آغاز و نوزاد پسر با موفقیت متولد شد.

       نکتهء قابل ذکر دیگر اینکه پراید، بقدر کفایت، ولائی نیز هست و بعنوان مدافع حرم، در جنگ بیت با مردم سوریه شرکت داشته و بقول خبرنگاران جنگی، سالم به پایگاه خود در ُامّ القراء  بازگشته است!:

       و برای خالی نبودن عریضه می افزاید که پراید فضایی هم داریم، تا "اعدام" شود، هر آنکه نتواند دید!:

       "پراید"، به استناد سند مصور زنگوله دار زیر، با "هسته بازی"(3) هم سر و سرّی داشته است که فدوی اگر این نکته را زودتر می دانست، می کوشید که مقام معظم رهبری(ضپ) را از دود کردن دارائی های ملت یک لاقبا در سوریه، لبنان، یمن و... منصرف کند:

       لکن به مصداقِ «عیب می جمله بگفتی، "ضررش" نیز بگو»، مورد زیر را هم که "پراید" در نقش الاغ انجام وظیفه می کند، ملاحظه کنید:

       فدوی یک فقره شوخی همکاران درونمرزی را، با شهید مظلوم "پراید" نیز، برای جوریِ جنس در پی می آورد!:

       * آگهی پیش فروش پراید با آرم بنز! احمدرضا کاظمی در صفحه طنز روزنامه قانون یک آگهی طنز با مضمون حضور قطعی مرسدس بنز در ایران منتشر کرد.:

       و نیز یکی دو فقره از هموطنان با ذوق:

       * شرکت سایپا، در اقدامی با ارزش، با صادرات "پراید" به عراق، انتقام خون شهیدان 8 سال دفاع مقدس را خواهد گرفت!

       * تابناک منافق! چرا اسم ماشین را می بری؟! واقعا به این خودروی ملی توهین کردی! پراید را با مرسدس بنز عوض نمی کنن. این ماشین با درب قوطی آب میوه رانی ساخته شده است برای تعادل جمعیت ایران ساخته شده است. میدونی اگه این ماشین نبود خدودا 50 % کشته ها و معلول ها کم میشن. بعدا هی جمعیت اضافه میشه و این یارانه میلیاردی کمتر به بقیه می رسد. باز بگو تابناک منافق نیست؟؟

       و بعنوان حسن ختام این پژوهشِ فنی- عبادی، همچنین  تقارن این ایام با ماه مبارک محرم، بدینوسیله از یک فقره توطئه / سوء قصد علیه برادر شمر، بشرح زیر پرده بر می دارد:

       یک کامنت: لعنت الله (شمر- م) رو بايد سوار پرايد مي كردن كه به مقصد نرسه!        

       زیاده پژوهشی نیست.

__________________________________________________

 (1)  ارزی هم بنویسید و بخوانید، درست در می آید!

(2) جانشین فرمانده ناجا با بیان این مطلب که پراید بیشترین حوادث رانندگی در جاده‌ها را به خود اختصاص داده است، از جان‌باختن 344 نفر از شهروندان تا این لحظه در تصادفات رانندگی خبر داد./ عصر ایران

(3) منظور از انرژی هسته ای در صدر اسلام عزیز است که مأخوذ از هستهء خرما بوده است! - م،

 

پیشدستی

       فدوی می خواست در پیوند با خبرکوتاه زیر، مطلبی قلمی کند:

       * پارسینه: تاکسی بنز با پلاک اصفهان در کالیفرنیا! مرسدس بنز 190 مدل دهه 1950 با پلاک نارنجی (تاکسی) اصفهان در منطقهء وودلند هيلز کالیفرنیای آمریکا

       که دریافت یکی از کاربران، زحمت وی را بشرح زیر،کم کرده است!:

       * خوبه حالا نمیگیرن نابودش کنن به جرم داشتن پلاک شهر کشور دشمن!

       ممنون، اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)، برادر هموطن!

 

ایرادِ وارد

       فدوی در مرور خبرهای امروز، بنقل از العربیه خواند:

       * ارتش آمریکا اعلام کرد که موشک های استفاده شده در حمله به ناو جنگی این کشور در دریای سرخ توسط شبه نظامیان حوثی، از نوع «سی 202 سیلک ورم» هستند که ایران از چین وارد کرده است./ العربیه

       و اما علت اینکه فدوی در این موضوع خطیر، بقول برادران "ورود" پیدا می کند آن است که وی، کمتر از حضرت آقا(ضپ)، در سوریه، عراق و البته یمن، مسؤلیت ندارد، فلذا این حق مسلم را برای خود شدیداً محفوظ می دارد که پیرامون صرفه جوئی در طول و "ارز" اسلامی، تدابیر خردمندانه ای بیاندیشد و از آن جمله پيشنهاد می کند که: بجای حمل پُر هزینه و مخاطرهء سلاح مذکور از چین نسبتاً کمونیست به ایران سابق، و سپس از ایران سابق به یمن! احوط آن است که از برادران مؤمن و معتقد چینی بخواهند که محمولهء قاچاق را، مستقیماً به یمن ارسال فرمایند! از محاسن بی شمار پیشنهاد سازندهء فدوی آن است که موجب  صرفه جوئی مبسوطی در طول و "ارز" اسلامی شده و موجبات کمک های مالی بیشتر به شرکای داخلی و خارجی سفرهء گستردهء ما، و از آن میان برادران بشار اسد و حسن(ع) نصرالله  و سایر ماجراجویان محترم خاورمیانهء امام و پیامبرخیز(ع - ص) و ...فراهم می شود.

       بقول عوام: Does it make sense?

 

استمالت ارزی!

       معاندین، هر چه می خواهند پیش فدوی از مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، سعایت کنند، لکن- نرود میخ آهنین در سنگ-، و نظر فدوی را در باب محاسن ایشان، عوض نمی کند.

       علت و حتا  نمونه اگر خواسته باشید، باکی نیست و بعنوان مستوره عرض می کند که ظاهر اتفاقاتی که اخیراً در منا افتاده حاکی ست که مؤمنین، خادمین حرفین شریفین را، فقط بباد دشنام گرفته اند که نمونه هائی را از پیاده نظام در پی ملاحظه می کنید:

       * خامی‌زاده - طاهری: با سپاس از رهبر مقتدر و عزیزمان که پوزهء آل سعود را به خاک مالیدند، اعلام می‌کنم ما نسل سوم بسیجیان انقلاب پشت سر ولایت تا آخر ایستاده‌ایم و منتظر فرمان رهبری برای قلع و قمع آل‌سعود و هر دشمن کوچک و بزرگ دیگری هستیم که هوس کمترین تعرضی به حقوق مسلمانمان را داشته باشد.

       * سهراب جوانفر از بابل: امام راحل(ره) فرمودند اگر ما از آمریکا بگذریم از آل‌ سعود نخواهیم گذشت و جنایات آل‌سعود با آب زمزم هم پاک نخواهد شد. انتظار می‌رود رئیس جمهور با الهام گرفتن از قاطعیت و صلابت رهبری معظم انقلاب در احقاق حقوق ملت مظلوم به ویژه خانواده‌های حجاج خانه خدا اهتمام ورزیده و ذره‌ای کوتاه نیاید.

       * طالعی: آل سعود میهمان‌ کش باید از خجالت و ننگ بمیرند که با اقدامات مرموز و جنایتکارانه ‌شان در قرن 21 میهمانان خانهء خدا به هنگام ادای فریضه دینی اکثراً به علت تشنگی و نبود آب دعوت حق را لبیک گفتند. تاوان کشتن بیش از 6 هزار زائر تشنه‌ء خانه خدا خیلی سنگین است. مطمئن باشند پروندهء این کشتار در کنار کشتار مردم مظلوم یمن قرار می‌گیرد. میزبان اصلی حجاج پروردگار عالمیان است که آل‌سعود منحوس از او بی‌خبر است. دیری نخواهد پایید که آل سعود پاسخ این مصیبت را که بر مسلمانان وارد ساخت خواهد دید.

       * 6858-0919: به نظر می‌رسد حکام سعودی انتقام خود را از کشورهای اسلامی که در حمله به یمن به درخواست ‌شان پاسخ منفی دادند با قتل‌عام حجاج در منا گرفتند.

       * سجاد بابایی- ایلام: جنایت ددمنشانه و همزمان آل یهود و آل‌سعود زمینهء نابودی این رژیم‌های منحوس را زودتر رقم خواهد زد و ان‌شاءالله منتقم خون خدا به زودی بساط این غده‌های سرطانی را برمی‌کند.

       باری؛ گفتن ندارد که عرّ و تیزهای علمای دون پایهء بالا، واقعیت خارجی ندارند زیرا اگر قدری باریکتر شوید، ملاحظه خواهید کرد که در عمل چنین نیست و مؤمنین ما آنقدر متوجه و مهربان هستند که فحاشی ها را از دل برادران سعودی در آورند؛ فلذا در همین راستا، راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتارچنین روایت کرده اند که:

       * بهار نیوز: هزینهء ایرانی‌ها در عربستان: حضور ایرانی‌ها در عربستان با توقف حج عمره محدود شده است تا عملاً هزینه‌ها محدود به کمی بیش از 60 هزار زائر حج تمتع شود. مجموع زائران حج تمتع از 180 کشور جهان به 2 میلیون نفر می رسد. زمانی که اعزام حج عمره از ایران جریان داشت، سالانه حدود 800 هزار ایرانی راهی سرزمین حجاز می شدند. بر این اساس با حساب هزینه 2 میلیون تومانی برای اعزام هر نفر، یک هزار و 600 میلیارد تومان معادل 500 میلیون دلار برای سفر عمره پرداخت می شد. با حساب هزینه یک میلیون تومانی به ازای هر نفر در این کشور نیز می توان مجموع درآمد عربستان از عمره ایرانی‌ها را سالانه 2 هزار و 400 میلیارد تومان معادل 700 میلیون دلار برآورد کرد. اعزام 60 هزار نفر برای حج تمتع نیز با حساب هزینه 12 میلیون تومانی به ازای هر نفر، مجموع درآمد عربستان از ایران 720 میلیارد تومان معادل 210 میلیون دلار می شود. با این حساب در زمان برقراری عمره و تمتع در طول سال درآمد عربستان از سفر ایرانیان به این کشور 900 میلیون دلار برآورد می شود که این رقم با احتساب هزینه های سفر و همچنین هزینه های جانبی برای خرید در عربستان است.

       زیاده مبارزه ای با شجرهء ملعونهء آل سعود نیست!

 

یک عاشورا و دو عزا

       فدوی فکر می کند که زبانزد معروف "یک بام و دو هوا" قابل تبدیل به "یک عاشورا و دو عزا" نیز هست! در توضیح بیشتر عرض می کند که فدوی ضمن اینکه داشت خبرهای دارالخرُافه را بر می رسید، در شک  بین دو سه، همینطور شدیداً  ارّه به ماتحت مانده بود که آیا عاشورا و ابا عبدالله(ع) يک سال، با  عاشورا و ابا عبدالله(ع) يک سال ديگر فرق دارد، یا فدوی هم مانند آیت الله جنتی، بعلت بیماری بدخیمِ بقول عوام kebersen (کبرسِن - م) دچار زوال عقل و حافظه و دید شده است؟ بهر روی پاسخ، تا لحظهء نگارش این سطور، همچنان بر فدوی پوشیده است، «خود مگر پیش نهد لطف شما کاری چند

       * خبرگزاری گويا: به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد نجفی وکیل دادگستری و فعال در زمینه حقوق بشر عصر امروز در شهر شازند در حالی ‌که روی پیراهن خود نوشته بود «عاشورای 88» در خیابان بازداشت شد.

       چه می داند؟ شاید هم اباعبدالله(ع)، استثنائاَ در عاشورای 88، شهید نشده بوده است!

 

و اندر آداب نذری خوردن:

 

سهم تاريخی ما!

       مطالعات آماریِ فدوی نشان می دهد که سهم ما در تاریخ تمدن جهان، تنها محدود و منحصر به بوعلی سينا و رازیِ بزرگوار نیست، بلکه  ما با فرش و اخیراً خیار و البته گربهء ایرانی، در عرصهء تمدن معاصر جهان، "میوئی" برای گفتن داریم! بگذریم - گفتگو بر سر "عرق سگی" مألوف است؛ لکن بعنوان دست گرمی عرض می کند که در سرگذشت "عرق سگی" آورده اند که:

       * ﺭﯾﺸﻪء ﻧﺎﻡ ﻋﺮﻕ ﺳﮕﯽ: ﺩﺭﺍﻭﺍﺧﺮ ﺩﻫﻪء ﺳﯽ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﯼ ﺷﺮﮐﺖﻋﺮﻕ ﺳﺎﺯﯼ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ میکده ﮐﻪ ﺑﺮﻭﯼ ﺁﺭﻡ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗ اﺶ ﯾﮏ ﺳﮓ ﺷﮑﺎﺭﯼ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﻋﺮﻕ ﺍﺯ ﮐﺸﻤﺶ ﺧﺎﻟﺺ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺍﺩﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﺩﻩ ﻧﻤﯿ ﺸﺪﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺍﻟﮑﻞ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﻮﺩ ‏(ﺣﺪﻭﺩاً 55 ﺩﺭﺻﺪ ) ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺎﻡ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺁﻣﺪ. «ﻣﯿﮑﺪﻩء 55» ﺍﻣﺎ، ﺑﻪﻭﺍﺳﻄﻪء ﺑﻮﯼ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺳﻮﺯﺵ ﺍﻟﮑﻞ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺳﮓ ﺷﮑﺎﺭﯼﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺩﻝ ﺑﻪ «ﻋﺮﻕ ﺳﮕﯽ» ﻣﺸﻬﻮﺭ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﺻﻔﺖ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﺁﺭﻡ ﺁﻧ ﺮﺍ ﻋﻮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽﻋﺮﻕ ﺳﮕﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﺪ...>>>

       باری فدوی شدیداً مباهی ست که به آگاهی ملت ورجاوند برساند که به میراث فزهنگی ما فقرهء دیگری افزوده شده، که همانا، عرق سگیِ خودمان باشد؛ این هم اسناد مصوّر منگوله دارش:

محصول شیطان بزرگ:

دو بطری عرق کشمش ساخت امريکا، مارک

California Raisin Brandy

عرق سگی محصول شیطان کوچک،که با تشدید تولید شده است!:

       ملاحظه می کنید که زهرماری، برعکس مال خودمان، چندان هم ارزان نیست!:

       زیاده اختراعی نیست..

 

بپایان آمد این جوهر،مطالب همچنان باقی!..

علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

28 اکتبر المُکلف سنهء 2016 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر - فدوی

       تا درودی دیگر، بدرود

http://www.hazl.com/

بازگشت به خانه