تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

14 آبان ماه 1395 ـ  4 ماه نوامبر 2016

لزوم تشکيل جبهه ای متحد برای مقابله با تجزیهء ایران

سام قندچی

       سال هاست در مورد خطر تجزیه ایران بحث شده و بویژه در چند ماه اخیر این موضوع در صدر گفتمان سیاسی و مدنی ایران قرار گرفته است(1).

       بنظر می رسد پس از شعله ور شدن جنگ داخلی در عراق و سوریه، نیروهای مختلف جنبش سیاسی و مدنی ایران، حتی آن هایی که توجه عمده شان بر حقوق اتنیکی در جامعه ایران متمرکز است، با نیاز پیشگیری از فاجعه ای مشابه در ایران، توافق دارند.

       پیش از این نیز نتایج خانمانسوز تجزیه و جنگ داخلی را در سه دهه گذشته در سرزمین دوردست یوگسلاوی پیشین، مشاهده کردیم. امروز که سالها از آن روزها می گذرد مردمانی که در گذشته در یوگسلاوی پیشین زندگی می کردند همچنان باری سنگین را از تنفر حاصل جنگهای قومیتی سالهای پایانی قرن بیستم، با خود حمل می کنند. البته این حرف به این معنی نیست که پیش از تجزیه، روابط گروه بندی های اتنیکی در یوگسلاوی سابق چون بهشت موعود بود، اما مطمئناً تجزیه کشور نه تنها برای اجزاء آن سرزمین، بهشتی به ارمغان نیاورده بلکه نفرت از یکدیگر که نتیجه سالها برادر و خواهر کشی است همچنان در حافظه نسل کنونی زنده است.

       امروز پس از مشاهده تجربه یوگسلاوی، عراق و سوریه در چند دهه اخیر، بهتر است بجای آنکه تصور کنیم مشکل را با افشاگری و محکوم کردن کشورهای خارجی مختلف حامی نیروهای اتنیکی یا دولت مرکزی ایران حل کرده ایم، جا دارد با خود مسأله دست و پنجه نرم کنیم و جبهه ای متحد برای مقابله با تجزیه ایران و حفظ یکپارچگی کشور تشکیل دهیم؛ جبهه ای که با راه و روش دموکراتیک و سکولار برای پیشگیری از شعله ور شدن جنگ داخلی در ایران تلاش کند. نمی توانم بیشتر این نیاز را تأکید کنم که برای شانس موفقیت، چنین جبهه متحدی باید خصلت دموکراتیک و سکولار داشته باشد. اگر در آستانه انقلاب 57 جبهه واحدی در جنبش سیاسی و مدنی برای جلوگیری از خطر سقوط سکولاریسم در کشور تشکیل شده بود، شاید امروز ایران در وضعیت دیگری قرار داشت (2).

       به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

       بیست و ششم مهر ماه 1395 - October 17, 2016

 

http://www.ghandchi.com/1225-jebhe-zede-tajzieh-iran.htm

متن انگليسی:

http://www.ghandchi.com/1225-jebhe-zede-tajzieh-iran-english.htm

 

__________________________________________

* سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ است:

http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com

1. نوشتارهای مرتبط با خطر تجزیه ایران

http://goo.gl/bNeqJK

متن انگليسی:

http://goo.gl/bNeqJK

2. نوشته ای منتشر شده در سال 1384 دربارهء نیاز به تشکیل جبهه واحد برای ایجاد حکومت سکولار در ایران

http://www.ghandchi.com/428-UnitedFrontSecularism.htm

متن انگليسی:

http://www.ghandchi.com/428-UnitedFrontSecularismEng.htm

 

بازگشت به خانه