تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

29 آذر ماه 1395 ـ  19 ماه دسامبر 2016

قاضی گفت بازداشت شدگان روز کوروش محارب هستند!

شیما شهرابی

       دو روز پیش احکام شان را در زندان به شکل شفاهی ابلاغ کرده‌اند. 74 نفر هستند که همگی روز هفتم آبان ماه امسال در تجمع پاسارگاد برای بزرگداشت کورش، بازداشت شده‌ بودند. این روز به طور غیر رسمی روز کورش کبیر نامگذاری شده و دوستداران کورش اولین پادشاه هخامنشی که به دادگری معروف است.

       هر سال برای بزرگداشت او به مقبره کورش در پاسارگاد می‌روند. امسال در روز بزرگداشت کورش عده‌ای توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. دستگیرشدن در زندان عادل آباد شیراز به سر می برند.

       حالا حکم شان صادر شده است. احکام شان از یکسال تا هشت سال حبس متغیر است اما هیچ‌کس نمی‌داند این احکام بر چه مبنایی صادر شده و عنوان اتهامی این افراد چیست. آن‌ها از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند. این احکام در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز توسط قاضی ساداتی صادر شده است. او یکی از سخت‌گیرترین قضات دادگاه انقلاب است و به صدور احکام طویل المدت مشهور. یکی از نزدیکان دستگیر شدگان به «ایران وایر» می‌گوید: «از روز اول خانواده‌ها می‌خواستند وکیل بگیرند اما گفتند اگر وکیل بگیرید و یا قضیه رسانه‌ای شود، به ضرر متهم تمام می‌شود. آن‌ها قول مساعد دادند هرچه زودتر بازداشتی‌ها را آزاد می‌کنند.»

       یک منبع مطلع به «ایران وایر» می‌گوید: «این زندانی‌ها در شرایط بسیار بدی بازداشت شده‌اند و یکسری از حقوق اولیه متهم که در آئین نامه کیفری وجود دارد، مثل حق دسترسی به وکیل سلب شده است.»

       به گفته این منبع مطلع  قاضی برای ابلاغ رای دادگاه، منشی دادگاه را به زندان فرستاده و فقط یکی یکی محکومیت‌ها را به متهمان گفته است: « همه‌چیز غیر قانونی بوده، رای خوانده نشده، اظهارات متهمان در حضور وکیل نبوده، مستندات و عنوان اتهامی مشخص نشده و معلوم نیست رای به چه صورت صادر شده است. ضمن این که منشی دادگاه وقتی رای را ابلاغ کرده به متهمان گفته هرکس اعتراضی دارد بگوید تا بنویسم.»

       به گفته خانواده‌های دستگیر شدگان از آن‌ها خواسته شده در مرحله تجدید نظر هم وکیل نگیرند: «به بچه‌های ما گفته‌اند وکیل نگیرید تا در مرحله تجدید نظر به همه‌تان ارفاق کنیم.» اما خانواده‌ها این بار سراغ چند وکیل رفته‌اند و در حال مذاکره با آن‌ها هستند. البته بعضی از آن‌ها هم برای اعتراض به دادگاه انقلاب شیراز رفته‌اند اما آن‌جا هم با جواب غیر منتظره‌ای از قاضی ساداتی رو به رو می‌شوند: «رئیس قوه قضائیه خودش پشت این پرونده است و منتظر این احکام است، خیال تان راحت که دست تان به هیچ‌جا بند نیست.» او به یکی از خانواده‌هایی که فرزندشان حکم پنج سال زندان گرفته، گفته: «بروید خدا را شکر کنید، اینها محارب بودند.»

       یک منبع دیگر به «ایران وایر» می‌گوید: «وقتی  از قاضی پرسیدند این ‌ها به چه جرمی بازداشت شده‌اند، گفت تجمع غیرقانونی برای بر هم زدن امنیت. این چطور تجمع غیر قانونی‌ای بوده که افراد با بلیط خریدن به آن رفته‌اند. همه آن‌هایی که روز هفتم آبان به محوطه پاسارگاد رفته بودند، برای ورود به عنوان یک جای تاریخی بلیط خریده بودند.»

       خانواده‌ها از نوشتن توبه نامه توسط فرزندانشان در زندان هم خبر می‌دهند: «گفتند شما وکیل نگیرید ما هم از این‌ها توبه نامه گرفته‌ایم، بنابراین یک حکم جزئی صادر می‌شود اما حالا به همه شان پنج سال و شش سال و ... داده‌اند، این احکام جزئی است؟»

       آن‌ها در مشورتی که با چند وکیل دادگستری داشته‌اند، متوجه شده‌اند این کار غیرقانونی است: «تمام وکلا می‌گویند در قانون گفته شده اگر متهم توبه کند، مجازات از بین می‌رود. این‌ها هم توبه کردند و هم مجازات سنگین گرفته‌اند.»

       دو روز پس از برگزاری این مراسم علی صالحی؛ دادستان عمومی و انقلاب گفت: « پس از انجام تحقیقات لازم٬ لیدرها و سرشاخه‌های اصلی این تجمع که به سردادن شعارهای هنجارشکنانه و ضدارزش‌ها اقدام کرده بودند٬ دستگیر شدند.» با این حال خانواده این متهم می‌گویند: «پسر ما اصلا از وجود این مراسم خبر نداشت، توی گروه‌های تلگرامی خوانده بود و با دوستانش برای تفریح راهی شیراز شدند. خانواده‌های دیگری هم که مثل ما دنبال کار عزیزان شان هستند، اغلب همین را می‌گویند حالا این که می‌گویند لیدرها را گرفته‌اند، ما نمی‌دانیم.»

       بازداشت شدگان تجمع کورش اغلب از شهرهای دیگر برای بزرگداشت روز کورش به شیراز آمده‌اند و خانواده‌‌های آن‌ها با مشکلات زیادی رو به رو هستند: « پسر من از تهران آمده بود، الان نزدیک دو ماه است که ما یک پایمان شیراز است و یک پایمان تهران. هرکاری گفتند انجام دادیم اما هیچ جواب درستی نگرفتیم.»

       به گفته او وضعیت نگهداری بازداشت شدگان هم مساعد نیست: «پسرم می‌گفت پای یکی از بازداشتی‌ها عفونت کرده و خیلی سختی می‌کشد اما به بیمارستان منتقل نشده.»

شنبه، 17 دسامبر 2016

https://iranwire.com/fa/features/19885

بازگشت به خانه