تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 23 تير 1396 ـ  14 جولای 2017

رادیو فردا و تخریب اپوزسیون  

محمدرضا يزدان پناه (در فيس بوک)

کاوه طاهری در توییتر پرسیده که چرا محمدرضا یزدان ‌پناه، به بهانهء انتشار مطالب سیاسی علیه حکومت اسلامی در فیس بوک اش، از رادیو فردا اخراج می‌شود* اما مثلاً کامبیز حسینی می‌تواند به صراحت از حسن روحانی حمایت کند؟

فارغ از اینکه کامبیز حسینی در روز روشن و جلوی چشم همه، نوشته‌های خودش در حمایت از رئیس جمهوری اسلامی را انکار کرد {مثلا گفت اینکه نوشته روحانی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است، به معنی حمایت از روحانی نیست!}، اما این مجری و تهیه ‌کنندهء برنامه رادیویی «پارادوکس» در ادامه برای اینکه اثبات کند «حرفه‌ای» است، منتقدان را به برنامه‌های خود حواله داد و گفت که میزان برنامه‌هایش است.

بنابراین، فرصت خوبی است تا ببینیم آیا کامبیز حسینی در برنامه هایش از جمله «پارادوکس» که مدتهاست از رادیو فردا پخش می‌شود، «بی‌طرف» بوده و «حرفه‌ای» عمل کرده یا نه! به ویژه اینکه بررسی این مسئله، این بحث را که آیا این «بی‌طرفی» و «حرفه‌ای‌گری» در ادیتوریال رادیو فردا هم رعایت می‌شود یا نه، بیشتر باز می‌کند.

همچنین می‌توان به این پرسش هم پاسخ داد که آیا این تنها تعدادی از خبرنگاران و سردبیران رادیو فردا بوده‌اند که در سال‌های اخیر مخالفان جمهوری اسلامی را {با حمایت مدیریت رادیو فردا} در شبکه‌های اجتماعی تخریب و بی‌اعتبار می‌کردند یا اینکه این اتفاق به شکلی بسیار هوشمندانه و «ظریف» در خود رادیو فردا هم رخ می‌داد؟

دو برنامه پشت سر هم «پارادوکس» به تهیه کنندگی و اجرای کامبیز حسینی که در آخرین هفته فروردین و نخستین روز اردیبهشت سال جاری از رادیو فردا پخش شد، یکی از بهترین مثال‌ها برای این «جنگ نرم» علیه مخالفان جمهوری اسلامی و «سهل‌گیری» به نفع طرفداران یکی از جناح‌های جمهوری اسلامی است.

دو مهمان این دو برنامه پارادوکس، ابتدا سعید قاسمی‌نژاد و در هفته بعد، مسعود بهنود بودند.

بعید است کسی با اینکه سعید قاسمی‌نژاد، از چهره‌های شاخص مخالف کلیت نظام جمهوری اسلامی و مسعود بهنود از موافقان جمهوری اسلامی در کلیت آن است، مخالفتی داشته باشد.

بنابراین، نحوه مواجهه برنامه پارادوکس و رادیو فردا با این دو نفر، می‌تواند نشاندهنده سیاست این برنامه و رسانه درباره دو جریان باشد؛ یک جریان که راه نجات ایران را رفتن تمام و کمال نظام جمهوری اسلامی می‌داند و جریان دیگری که معتقد است باید تحت هر شرایطی در انتخابات همین نظام شرکت کرد، میان بد و بدتری که نخست احمد جنتی و علی خامنه‌ای آنها را تایید کرده‌اند انتخاب کرد و به امید اصلاح نظام از درون آن نشست، هرچند اگر اصلاح هم نشد همینجوری هم بد نیست یا لااقل بالاخره از داعش که بهتر است!

در این میان، اگرچه برخی از خبرنگاران و سردبیران رادیو فردا در سال‌های اخیر شمشیر را از رو علیه مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی بسته بودند اما امکان چنین رویارویی‌ای در خود رادیو فردا به این سادگی مهیا نبود.

بنابراین تخریب مخالفان و تبلیغ موافقان جمهوری اسلامی باید «ظریف»گون انجام می‌شد تا بر مبنای قواعد «جنگ نرم رسانه‌ای» بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد.

اینگونه است که وقتی سعید قاسمی‌نژاد میهمان پارادوکس است، اولین پرسشی که کامبیز حسینی با کنایه از او می‌پرسد این است که «شما آقا دقیقا چیکاره هستید؟».

با این پرسش، مهمان برنامه از همان ابتدا در جایگاه متهم قرار می‌گیرد و مخاطب هم با فردی مواجه می‌شود که احتمالا کارهای عجیب و غریبی می‌کند.

بعد از یکی دو سوال کلی درباره تحصیلات و سابقه سیاسی و غیره، فاز دوم شروع می‌شود: تحریم‌ها و سرنگونی رژیم ایران

کامبیز حسینی از قاسمی نژاد می‌پرسد «شما طرفدار تحریم هوشمند “ایران” هستید؛ درسته؟».

مهمان برنامه مجری را تصحیح می‌کند که طرفدار «تحریم هوشمند سپاه پاسداران، خامنه‌ای، قوه قضائیه و نهادهای مشابه» است اما مجری در چند پرسش آینده او را به شدت به چالش می‌کشد با تکرار این گزاره که «مردم عادی از تحریم‌ها لطمه می‌بینند».

تحریک «مردم عادی» علیه یک چهره سیاسی که تلاش دارد {درست یا غلط} توضیح دهد تحریم بیت رهبری و به ویژه سپاه پاسداران در نهایت به نفع همان «مردم عادی» است، تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ناگهان کامبیز حسینی یک جمله آس را بر زمین می‌کوبد: «نه بابا! خیلی ها از اینکه انتخاب دیگه‌ای ندارند دارند برای سپاه کار می‌کنند».

مصاحبه کامبیز حسینی با سعید قاسمی نژاد در حالی به پایان می رسد که مخاطبان رادیو فردا و این مصاحبه، با فردی مواجه شده‌اند که به القای برنامه‌ساز رادیو فردا، علیه «مردم عادی» فعالیت می‌کند اما کمتر کسی است که متوجه تطهیر پرسنل سپاه توسط کامبیز حسینی و ریختن قبح همکاری با این نهاد ایران بر باد ده شود.

البته خیلی هم خوب! چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای باید به رسانه‌ها درباره عملکرد خود پاسخگو باشند. آزادی رسانه و پرسشگری بنیان جوامع توسعه‌یافته، آزاد و دموکراتیک است اما وقتی رسانه‌ها و خبرنگاران از ابزار پرسشگری علیه یک طیف سیاسی استفاده کنند و هوای طیف سیاسی رقیب آنها را به روش‌های مختلف داشته باشند، حقیقت به تدریج به پشت ابرها می‌رود و دروغ و تحریف جایش را می‌گیرد.

این رفتار دوگانه‌ایست که کامبیز حسینی در برنامه «پارادوکس» انجام داد و رادیو فردا {تنها به عنوان یک نمونه} آن را میان ایرانیان نشر داد. چگونه؟

بدین ترتیب که وقتی یک هفته بعد، مسعود بهنود میهمان کامبیز حسینی و رادیو فردا می‌شود، مجری برنامه «پارادوکس» عملا تریبون را در اختیار او قرار می‌دهد و بدون طرح حتی یک پرسش چالشی، چهره‌ای فرهیخته و صاحب‌نظر از مسعود بهنود را به مردم ایران القا می‌کند.

چطور است که می‌توان سعید قاسمی‌نژاد را در بحث تحریم‌ها و تغییر رژیم ایران به چالش کشید اما نمی‌توان مسعود بهنود را درباره دروغ‌های تاریخی پرشمارش که صدای بسیاری را در آورده به پاسخگویی واداشت؟ چرا کامبیز حسینی از مسعود بهنود نمی‌پرسد که چرا درباره رای دادن آتنا فرقدانی در زندان، درباره رابطه فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان، درباره ماجراهای تختی و همسرش و… دروغ گفته؟ کامبیز حسینی چرا از مسعود بهنود نمی‌پرسد که با این همه رای دادن چه چیزی در ایران تغییر کرد که همچنان اصرار به رای دادن دارید؟ کدام انتخابات آزاد برگزار شد، کدام زندانی سیاسی و عقیدتی کم شد؟ کدام رسانه آزاد شد اگر به نسبت دوم خرداد ذلیلتر و بدبختتر نشده باشیم در برابر اقتدار؟ چرا از بهنود پرسیده نمی‌شود که شما که با تحریم سپاه هم مخالفید، به نظرتان در نهایت باید با این مافیا که اقتصاد و آب و محیط زیست و سیاست کشورمان را بلعیده، چه کرد؟

اما هیچ خبری نیست… چند سوال فرمالیته و کلی از «استاد» بهنود پرسیده می‌شود، مهمان برنامه در کمال شکوه خداحافظی می‌کند و برنامه به پایان می‌رسد.

چهره قدسی مسعود بهنود قرار نیست در بین مردم ایران بشکند چون اوست که در نهایت باید همراه با محمد خاتمی از لندن تکرار کند و مردم را به نفع جناح مورد علاقه ما به پای صندوق‌های رای بکشاند. به چالش کشاندن او و افشای دروغ‌ها و تحلیل‌های پر حرف و حدیثش، تف سربالاست…

در نهایت چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از رادیو فردا و کامبیز حسینی درباره برنامه «پارادوکس» توضیح خواسته شود، پاسخ می‌دهند که در این برنامه از مسعود بهنود تا سعید قاسمی‌نژاد شرکت کرده‌اند پس ما «بی‌طرف» و «حرفه‌ای» عمل کرده‌ایم…

__________________

* نگاه کنيد به اين لينک:

http://isdmovement.com/2017/0717/070317/070317.Emrouz-Nama-Expulsion-of-Mohammad-Reza-Yazdanpanah.htm

http://asemandailynews.net/?p=169352

بازگشت به خانه