تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

6 امرداد ماه 1396 ـ  28 جولای 2017

اگر سکولار و دمکرات هستید...

نادر هدایتی

          اخراج سفیر و دیپلماتهای ایران از کویت ناگهان روابط دو کشور را بشدت تیره و بحرانی ساخته است. در بین کشورهای حوزه خلیج فارس کویت سیاستی معتدل و نسبتا دوستانه و ملایم در برابر رژیم ایران داشت. دخالت های مخرب و ناروای حکومت اسلامی در امور داخلی آن کشور سرانجام کویت را نیز به جمع دشمنان ایران اضافه نمود. اخراخ سفیر و دیپلمات های ایران از کویت ناگهان روابط دو کشور را بشدت تیره و بحرانی ساخته است.

          کسانی که جمهوری اسلامی را مقتدر می پندارند سخت در اشتباه اند. نا امن ساختن منطقه، حمایت از تروریسم و دخالت در کشورهای دیگر بی تدبیری و ماجراجوئی خطرناکی است که ابداً در راستای منافع ملی ایران نمی باشد.

          حاکمان ایران حتی نتوانسته اند با کشورهای همزبان و هم تبار، مانند افغانستان و تاجیکستان مناسباتی دوستانه و، بر پايهء عدم دخالت در امور آنها، حسن همجواری برقرار کنند. تاجیکستان دفاتر نمایندگی و کنسولگری های ایران را در آن کشور تعطیل نموده و دولت افغانستان نیز بارها ایران را به حمایت از طالبان متهم ساخته است.

          موضع حکومت اسلامی در برابر استقلال احتمالی برادران کرد و هم تبار در عراق نیز کاملاً خصمانه و دخالتگرانه است و می تواند پیامدهای بسیار بدی به دنبال داشته باشد.

          این تنها اشارهء بسیار کوتاهی بود به چند نمونه از سیاست خارجی ایران در منطقه و نسبت به کشورهای همسایه، آنچه اين حکومت در سوریه و لبنان و عراق و یمن و بحرین و بقیه جاها انجام می دهد نیاز به یادآوری ندارد و همگان بر آن آگاهیم.

          آمریکا ستیزی و دشمنی با اسرائیل و موشک پرانی و جنگ افروزی از یک سو، و امتیازات و باجی که از کیسهء مردم ایران به روسیه و چین می دهد از سوی دیگر، اخباری است که تازگی ندارند و هر روز با آنها از خواب بیدار می شویم.

          با نهایت تاسف و تعجب، گاهی دیده می شود که کسانی، به بهانهء مثلاً ملی گرایی، و به زعم خودشان ایران دوستی، اعمال حکومت اسلامی در منطقه را نشانهء اقتدار ایران می پندارند. به اعتقاد من هر کس و هر حزب و جریانی که حکومت اسلامی را مترادف ایران فرض کند و منافع رژیم آخوندی را با منافع ملی مردم ایران در یک راستا و همسو ببینید، اگر وابسته و مدافع رژیم نباشد، یک کودن سیاسی بیش نیست. دردآور است کسانی که خود را جزء اپوزیسیون می نامند هنوز از این مرحله عبور ننموده و، پس از نزدیک به چهار دهه، قادر به شناخت حکومت اسلامی نيستند. اگر سکولار و دمکرات هستید از استبداد دینی فاصله بگیرید!

برگرفته از فيس بوک نويسنده

بازگشت به خانه