تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

11 امرداد ماه 1396 ـ  2 اگوست 2017

«سر به سر روسری و شلوارک و پوشش من نگذاريد!»

گزارش تظاهرات اعترضی زنان ترکيه

«مراد سزر» در خبرگزاری رويترز

          صدها تن از زنان ترکيه روز شنبه (پريروز) در بزرگ ترين شهر اين کشور  دست به تظاهر زدند. هدف شان اعتراض نسبت به خشونت و دشمنی مردانی بود که از زنان می خواستند تا در نحوهء پوشيدن لباس شان محافظه کارانه عمل کنند.

          شعار اصلی اين تظاهرات چنين بود: «سر به سر لباس من نگذاريد!». تظاهرات از محلهء «کدی کوی» در بخش آسيائی استانبول آغاز شد. زنان، همراه با شعارهاشان، تعداد شلوارک حين «دنيم» را که از جا لباسی آويزان بودند، بعنوان نوع لباسی که از جانب برخی مردان نامناسب تشخيص داده می شود، حمل می کردند.

          آنها فرياد می زدند: «مانه می ترسيم و نه اطاعت می کنيم و با مقاومت پيروز می شويم». در بين جمعيت پرچم های رنگين کمانیِ همجنس گرايان نير ديده می شد.

          استانبول مدت ها است که شهری مداراگرتر از ديگر نقاط ترکيه برای زنان و همجنس گرايان محسوب می شده اما مخالفين دولت اعتقاد دارند که پرزيدنت طيب اروعان و حزب اسلامی اش علاقه ای به گسترش حقوق اقليت ها، همجنس گرايان و زنان نداشته و مخالفت نسبت بخود را تحمل نمی کنند. تظاهر کنندگان می گويند که تعداد حملات زبانی و فيزيکی در مورد پوشش زنان رو به افزايش است.

          ماه گذشته در يک مورد يک زن جوان، به نام آسنا مليسا ساگلام، در اتوبوسی در استانبول و بخاطر پوشيدن شلوارک کوتاه در ماه رمضان مورد حمله قرار گرفت. ويدئوی اتوبوس نشان می دهد که وقتی اين زن مورد ضربات حمله کننده قرار داشت رانندهء اتوبوس بی تفاوت نشسته بود و نگاه می کرد. ضارت نيز در حين کتک زدن قربانی اش فرياد می زد: «خجالت نمی کشی با اين لباس در ماه رمضان بيرون آمده ای؟»

          در موردی ديگر، زنی به نام کانان کایمکی در خيابانی در استانبول مورد آزار مردی قرار گرفت که معتقد بود لباس او زننده است و بايد مواظب باشد که مردان را تحريک نکند.

          زنی ديگر به نام آيسوگل ترزی مورد حملهء مردی در اتوبوس قرار گرفت که او را بخاطر پوشش اش «شيطان»خطاب می کرد. ويدئوی موجود نشان می دهد که مرد فرياد می زد: «همهء زنانی که شلوارک می پوشند را بايد کشت».

          ديروز در تظاهرات استانبول، که از يک ماه پيش از جانب مقامات شهر ممنوع اعلام شده بود، عدهء زيادی از همجنس گرايان و دو جنسيتی ها نيز شرکت داشتند.

          از زمانی که 15 سال پيش اردوغان بقدرت رسيده، بتدريج مقررات منع استفاده از روسری، که از جانب رهبران قرن بيستم ترکيه وضع شده بود، ناديده گرفته شده و هر روز تعداد بيشتری از زنان مناطق مسلمان نشين از آن استفاده می کنند. اما در تظاهرات ديروز ديده شد که زنان بسياری عليه اينکه از پوشيدن روسری انتقاد می شود نيز شعار می دادند. شعار آنها چنين بود: «سر به سر روسری و شلوارک و پوشش من نگذاريد!»

https://goo.gl/HdKc7K

بازگشت به خانه