تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

20 امرداد ماه 1396 ـ  11 اگوست 2017

آغاز بکار وبلاگ «فرهنگ و سیاست»

آرشيو آثار کورش اعتمادی

        اخيراً وبلاگ «فرهنگ و سیاست»، آرشيو آثار کورش اعتمادی، يکی از روشنفکران سياسی و از بنيان گزاران جنبش سکولار دموکراسی ايران، آغاز بکار کرده و به گنجينهء آثار متفکران ايرانی دربارهء مفاهیم سکولاریسم، جامعهء مدنی و «حکومت نامتمرکز» فزوده شده است. برای آشنائی با اين وبلاگ بهتر است يادداشت خود آقای اعتمادی را در مورد برنامه های اين پايگاه بخوانيم.

http://koroushetemadi.blogspot.se/

 

با درود به شما دوستان گرامی

          سایت «فرهنگ و سیاست» وبلاگی است شخصی و اختصاص خواهد یافت به مجموعهء نوشتارها و مقالاتی که در طی سالهای اخیر، پیرامون مفاهیم سکولاریسم، جامعهء مدنی و «حکومت نامتمرکز» تدوین و منتشر کرده ام. مجموعهء این نوشتارها اگر زمانی در جایی امکان نشر یافتند، در یک پراکندگی محض منتشر شدند که در چنین وضعیتی هرگز موفق نشدم تا ارتباط منطقی بخشهایی از آنها را که در کاتگوریهای یکسانی با یکدیگر قرار گرفته بودند بنمایش بگذارم. حال از اینکه پس از سالها بی گُدار به آب زدن ها درصدد برآمده ام تا امکان مستقلی جهت نشر مقالات در دسترسم فراهم آورم بسیار خوشحالم. شک ندارم این امکان مستقل برای من آرامش خاطری را فراهم خواهد آورد تا با اندیشه و نظم بیشتری، آرشیوی از کاتگوریهای مختلف از نوشتارهای همسان خود بوجود آورم که هریک به موضع خاص سیاسی با زیربنایی فرهنگی اشاره دارند. ستون «اندیشکده» محل نشر مقالاتی خواهد بود جهت درک آگاهی در خصوص مفاهیم سکولاریسم، تجارب جنبشهای سکولار دمکراسی جهانی، مدلهای متفاوت حکومتهای نامتمرکز و درکی روشن پیرامون جامعه مدنی و نقش جامعه مدنی در دمکراتیزه کردن ساختار نظامهای سیاسی. بدیهی است در این مرکز فکر به نشر رویدادهای سیاسی و تاریخی خواهم پرداخت که همگی بر افزونی آگاهیهای ما نسبت به تاریخ سیاست کشورمان یاری رسان خواهند بود. حال با توّجه به محتوی و ترکیب این وبلاگ شخصی که بنا را بر رشد آگاهی از تاریخ تحولات سیاسی کشورمان و جهان استوار کرده است، مصمم شدم تا برای یک چنین کانون اندیشه ای، عنوان «فرهنگ و سیاست» را برگزینم. چرا که من شخصاً سیاست را چیزی جز آگاهی و فرهنگ معنا نکرده و نخواهم کرد. بدون آگاهی از پدیده های اجتماعی و مقولات سیاسی و بدون شناخت از تجارب دیگر جنبشهای رهائبخش جهان، قادر به استقرار و نهادینه کردن آزادی و دمکراسی در کشورعزیزمان ایران نخواهیم بود. امید است در این کارزار فرهنگی و سیاسی، مرا از کمک های بیدریغ خود محروم نسازید.   

 

دوستان عزیز

          در عين حال مقالات بسیار دیگری در دست تنظیم هستند که بتدریج در سایت منتشر خواهم کرد. این مقالات در خصوص فدرالیسم و حکومت نامتمرکز، بخشی دیگری باز در مورد ویژگیها، اهداف و راهکارهای عملی یک جنبش سکولار دمکراسی، برخورد به اندیشه برخی از اسلامگرایان باصطلاح نوگرا، و چند مقاله در رابطه با جنبش سوسیال دمکراسی بعنوان سکولارترین نیروی سیاسی در اروپا که متمرکز است بر سوسیال دمکراسی سوئد و سیاستهای عملی آنها برای ایجاد یکی از نامتمرکزترین حکومتهای سکولار در اروپا. این مقالات را تلاش خواهم کرد در آینده در یک هماهنگی منظم تر منتشر کنم. در بخش اندیشکده جنبش سکولار دمکراسی برای مطالعه کتاب چهره های سکولاریسم لطفا در پایین به فایل PDF فشار بیاورید که بتوانید تمام مطلب و کتاب را که حدود 58 صحفه است مطالعه کنید. البته این ترجمه 58 صحفه شامل حدود 180 صحفه است که در اینجا در کادر بزرگتر منتشر شده است. یعنی در 58 صحفه. مطلب فوق را بدلیل اینکه بلند میباشد میبایست بصورت PDF چاپ میکردم. در نتیجه برای رویت کتاب میبایست بر کامپیوتر خود فایل PDF نصب کنید. امید است در بخش اندیشکده جنبش سکولار دمکراسی که در آینده نیز مطالب بیشتری را در زیر آن منتشر خواهم کرد مطالعه ای اجمالی بر مفهوم سکولاریسم و ماهیت نخستین جنبش های سکولاریسم در غرب داشته باشید. کتاب هم بر مفهوم تئوریک سکولاریسم تکیه کرده است و هم تاریخچه ای از اهداف نخستین جنبش سکولار دمکراسی را مطرح میکند. کتاب به تجربیات عملی موفقیت آمیز و ناکامیهای جنبش سکولار دمکراسی در اروپا و بخشی از کشورهای غیر اروپایی اشارتی کامل دارد. بهرور مطالب تاکنونی و یا مقالات دیگر که در آینده نزدیک بیشتر خواهد شد امید است توشه ای باشد مفید درک مقوله سکولاریسم.

http://koroushetemadi.blogspot.se/

بازگشت به خانه