تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

25 امرداد ماه 1396 ـ  16 اگوست 2017

کناره گيری نیروهای سیاسی عراق از اسلام سیاسی

آناهیتا کیهان

ایاد علوی، مقتدا صدر، عمار حکیم

          تحولات هفته های اخیر در موضع گیری نیروهای اسلام سیاسی در عراق، در تلاش برای فاصله گیری از مواضع سران حکومت اسلامی ایران، می توانند حامل پی آمد های مهمی در قبال شرابط منطقه باشند. مسافرت غیر منتظرهء مقتدا صدر، روحانی رادیکال شیعه که تا کنون به مثابه متحد نزدیک حکومت اسلامی ایران محسوب می شد، به ریاض و ملاقات او با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، توجه محافل سیاسی را به خود جلب کرده است. مقتدا صدر در این ملاقات در رابطه با آیندهء تحولات سیاسی در عراق، تمایل تمامی نیرو های سیاسی این کشور به خاتمهء تروریسم و درگیری های خونین در این کشور و رابطه صلح آمیز بین عراق و عربستان سعودی با میزبانان خود صحبت کرده است.  گفته می شود که او به میزبان سعودی خود اطلاع داده است که جریان های عمده ای در حزب های سیاسی اسلامی شیعه در عراق علاقمند به فاصله گیری از گرایشات فرقه گرایانه و روی آوری به سوی تشکیل ائتلاف با نیروهای مدنی و سکولار می باشند.

          از آنجا که انتخابات پارلمانی عراق قرار است سال آینده برگزار شود، تحولات اخیر اين کشور می تواند بسیار با اهمیت باشند.

          در همین رابطه  انشعاب عمار حکیم، فرزند آیت الله حکیم پایه گذار حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، و تشکیل یک حزب سیاسی جدید موسوم به «حکمت ملی» نیز قابل توجه ویژه است. عمار حکیم قبل از خارج شدن از مجلس اعلای اسلامی عراق سفری به تهران داشت که در جریان آن یا شخصیت های برجسته حکومت اسلامی ایران ملاقات و مذاکره کرد.  شواهد بر این دلالت دارند که تحولات مشابهی نیز در حزب اسلامی الدعوه عراق در جریان است و حتی نخست وزیر این کشور، حیدر العبادی، تمایل خود را به شرکت در انتخابات سال آینده در ائتلافی با نیروهای ملی و دموکراتیک عراق،  و از جمله ایاد علوی و دیگر شخصیت ها نیروهای ملی- دموکراتیک این کشور را اعلام کرده است.

          گفته می شود که مقام های آمریکایی در ملاقات های خود با شخصیت های با نفوذ عراقی آن ها را ترغیب کرده اند که حساب خود را از جمهوری اسلامی جدا کنند . در مورد پی آمد های نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور به آن ها هشدار داده اند.  برخی تحلیلگران عراقی مطرح کرده اند که یک راه خاتمه دادن به جنگ های نیابتی تروریست ها در این کشور بین عربستان و ایران عملاٌ فاصله گرفتن از رژیم تهران می باشد.

          بر اساس گزارشی که امروز توسط «ایسنا» منتشر شده مقتدا صدررهبر جریان صدر عراق اعلام کرده است که در صدد تشکیل فراکسیونی به دور از سهمیه‌بندی می باشد و بعید نیست در این راستا با نخست‌وزیر عراق و رئیس جریان حکمت ملی ائتلاف کند. به گزارش ایسنا، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: وجود حشد شعبی خارج از چارچوب دولت مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

          وی بعید ندانست که با فراکسیون‌های حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی در انتخابات آتی ائتلاف کند. مقتدی صدر گفت: ما درصدد تشکیل فراکسیونی هستیم که به دور از سهمیه‌بندی باشد و از شخصیت‌های تکنوکرات مستقل تشکیل شود تا بتوانیم خدمات لازم را برای شهروندان فراهم آوریم.

          وی درباره مسئله استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: من با رهبران این اقلیم تماس گرفته و از آن‌ها خواستم همه‌پرسی را به تأخیر بیندازند. کردها بخشی از مردم عراق هستند و می‌خواهیم میان ما و از ما باشند اما مشکلات زیاد دولت سابق موجب دور شدن آن‌ها شد و به اینجا رسیدند که خواهان جدایی هستند. در صورتی که کردستان از عراق جدا شود مشکلات داخلی و خارجی به وجود خواهد آمد.

http://www.andisheh-nou.org/?p=9007

بازگشت به خانه