تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

6 شهريور ماه 1396 ـ  28 اگوست 2017

همچنان رویارویی با تبعیض و فرهنگ ستیزی

به مناسبت آغاز سیزدهمین سالگرد تاسیس بنیاد میراث پاسارگاد

          بیست و نهم اگوست 2017، سالگرد تاسیس «بنیاد میراث پاسارگاد» است. این بنیاد ابتدا به عنوان «کمیته بین المللی نجات پاسارگاد»، و برای جلوگیری از آبگیری نابخردانه ی سد سیوند و نجات آرامگاه کوروش بزرگ از ویرانی تأسيس شد و با پشتیبانی گسترده ی هزاران تن از مردمان سراسر جهان، و همراهی صدها تن از روشنفکران، و رسانه های فرهنگ دوست به سرعت آغازگر جنبش فرهنگی عظیمی شد. این جنبش همچنان و هنوز، پنهان و آشکار، در برابر اقدامات تخريب گر حکومتی ایستاده که از آغاز حيات خود سر ستیز و دشمنی با فرهنگ و میراث فرهنگی و تاریخی ایرانزمین داشته است.

          اکنون برای همگان آشکار است که تبعیض های فرهنگی ـ مذهبیِ جمهوری اسلامی توانسته بطور جدی فرهنگ ایرانی ما، و به ويژه فرهنگ غیر فیزیکی ما را، که مجموعه ای از داشته های علمی، آموزشی و تربیتی درخشان بشری است، در خطر نابودی قرار دهد.

          و کاملا روشن است که قصد اين حکومت نابود سازی هویت فرهنگی ـ ایرانی ما است چنان که ديگر باره از مردمانی شاد و زیبا و متمدن، با نژادها، رنگ ها، زبان ها،و مذاهب «امت»ی افسرده، تسلیم، قانع و غمزده و تک مذهب ساخته شود.

          در چنین شرایط حساسی، هر ایرانی متمدن و علاقمند به فرهنگ و تاریخ و هویت خود چاره ای جز این ندارد که از یک سو با همه ی توان رویاروی فرهنگ ستیزی ها و تاریخ کُشی ها و تبعیض های فرهنگی بایستد و، از سویی دیگر، به بهانه های مختلف به گرامیداشت و بزرگداشت نمودارهای آن بخش از فرهنگ ایرانی خود بپردازد که با دنیای امروز و جهان پیشرونده همگامی و همراهی دارد.

          ما، در بنیاد میراث پاسارگاد، همچنان که در سال های گذشته، با همراهی و پشتیبانی ایرانیان فرهنگ دوست، همه ی توان خود را برای رویارویی با تبعیض و فرهنگ ستیزی به کار می گیریم و تلاش می کنیم که صدای حق طلب میراث فرهنگی و تاریخی سرزمين مان باشیم.

          تردیدی نیست که فرهنگ ِتکیه داده بر خرد و شادمانی ایرانی ما به زودی از زندان تبعیض ها و عقب ماندگی ها نجات خواهد يافت و فردای روشن و پالایش شده ای را برای ایران و ایرانی به ارمغان خواهد آورد.

          با مهر و خرمی

          اگوست 2017

          شکوه میرزادگی

          از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

www.savepasargad.com

بازگشت به خانه