تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

29 شهريور ماه 1396 ـ  20 سپتامبر 2017

اينها، سر و ته، از يک کرباس اند!*

اشکان رضوی

نگاه يک: اضداد عزادار!

عکس بالا را نگاه کنيد: محمد علی عمویی، محمد جواد ظریف، صادق زیبا کلام، صادق خرازی و در سویی دیگر حسین فریدون و... خلاصه همه بودند. همه ی اینان با درگذشت "حاج ابراهیم یزدی"، یکی از ایران ستیزترین عناصر تاریخ سیاسی ایران معاصر**، به سوگ نشسته اند. اين «جمیع اضداد!» در یک مسئله با هم اشتراک نظر و هم بستگی دارند و آن نیز ایران ستیز بودن است. محمد علی عمویی از بازماندگان حزب توده و دشمن فطری نیروهای ملی، صادق زیبا کلام یک ایران ستیز جهان وطن بی وطن، حضرات صادق خرازی و حسین فریدون و محمد جواد ظریف هم ار کادرهای بلند پایه ی حکومت! اگر عکاسان گوشه و کنار این مراسم را خوب جستجو می کردند بی گمان شاید سوژه های بهتری نیز که در ایران ستیزی نامی هستند پیدا می کردند.

 

نگاه دو: نهضت «آزادی!» و رئيس جديدش  

اینقدر که بی.بی.سی انتخاب "محمد توسلی" رو به عنوان دبیرکل فرقه ی نهضت آزادی تو بوق و کرنا کرد، خود نهضتی ها از این همه نهضت دوستی بی بی سی شرمنده و دچار شگفتی شدند. اینطور که بوش میاد گویا خود ملکه ی بریتانیای کبیر هم تو شورای مرکزی نهضت عضو افتخاری ست. خدا پدر عزارئیل رو بیامرزه که یه آستینی بالا زد تا گردونه ی دموکراسی و چرخش مدیریت در نهضت دچار چالش نشه. یه مصاحبه ای هم بی.بی.سی انجام داده با عبدلعلی بازگان که پیشنهاد می کنم دوستان حتمن تو آرشیو بی.بی.سی این مصاحبه رو ببینند. چون ایشون به صراحت در این گفتگو تاکید کرد که نهضت بیش از آنی که یک حزب سیاسی باشه یک جریان فکری ست (قابل توجبه اون عزیزانی که وقتی من عنوان کردم «فرقه ی نهضت آزادی» صورتشون کش آمده و خشمناک شده بودند.) خلاصه اینکه حالا باید ببینیم این عالینجاب"محمد توسلی" چه گلی به سر ملت می زنند، چون با آن پیشینه ی مشعشع و آن افکار و آموزش هایی که ایشون در تشکیلات اخوان المسلمین در مصر دیده بودند فکر نکنم فرق چندانی با حاج ابراهیم داشته باشه.

 

* تکه هائی از دو مطلب ای ميل شدهء نويسنده

** يک تکمله: يزدی در نامه ای به احمد خمینی در اهمیت نقش خود در انقلاب می نویسد : «اگر کسی نداند، شما خوب میدانید که "برنامهء سیاسی و اجرایی" آقای خمینی را من تنظیم کرده و ایشان تصحیح و تنقیح نمودند که بعدها بر طبق آن شورای انقلاب و دولت موقت... تأسیس گردید. شما به کسی این اتهامات پوچ و بیاساس را زدهاید که طراح و مؤسس سپاه پاسداران بوده است، طراح و مبتکر "روز قدس" بوده است، طراح اصلی و اولیه برخی دیگر از نهادهای انقلاب بوده است».

 

معرفی نامهء دبیرکل جدید نهضت آزادی ایران

بقام هاشم صباغيان  

بازگشت به خانه