تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

1 آبان ماه 1396 ـ  23 اکتبر 2017

پاسخ به چند پرسش دربارهء شرکت در کنگره امسال

ثریا شهابی - عضو کمیتهء مرکزی حزب حکمتیست

چند کلمه خطاب به کسانی که با صمیمیت، نه از سر عداوت، در مورد شرکت من در جلسه و پانل کنگرهء سکولار دمکرات های ايران، ملاحظاتی داشته اند.

***

پرسش: فکر نمی کنید که شرکت شما در این نشست، به اعتبار چپ، حزب و شخص شما، بعنوان کمونیست و حکمتیست، و بعنوان یکی از اعضا رهبری این حزب، لطمه بزند؟

جواب: نه تنها فکر نمی کنم که لطمه بزند. بعلاوه فکر می کنم که می تواند تریبونی باشد که بر مخاطبین شما، که طیف وسیع تری از کسانی است که در سالن می نشینند را در بر می گیرد، تاثیرات مثبتی در جهت آشنایی با افکار و سیاست ها و نظرات ما داشته باشد. فراموش نکنید که این یک پانل بحث است و نه جلسه ائتلاف و  اتحاد و تعهد همکاری و تصویب چیزی.

 

پرسش: از آنجا که در این نشست علاوه بر شخصیت های سکولار دمکرات، کسانی از قطب راست افراطی هم حضور دارند، فکر نمی کنید که شرکت شما فاصله های سیاسی دو قطب متضاد را مخدوش کند؟

جواب: احتمالاً همین سوال از جانب طرفداران راست افراطی هم برای آنها مطرح شود. نه، فکر نمی کنم. فکر نمی کنم کسی که با ما و حزب ما و تاریخ و شخصیت های حزب ما آشنایی سیاسی داشته باشد، به سادگی ذهن و تصورش در مورد دوری و نزدیکی ما با احزاب و شخصیت ها و سازمان های راست مغشوش شود. این پاسخ خطاب به کسانی است که از سر دلسوزی برای چپ و کمونیسم، احتمالاً نگرانی هایی داشته باشند. پاسخ خطاب به کسانی نیست که دهه ها است،  نه از سر به اصطلاح نگرانی از جایگاه ما و استحکام مواضع و نظرات و اقدامات سیاسی ما، که به هر بهانه ای بدنبال شانتاژ و فحاشی هستند. 

 

پرسش: شرکت در نشستی که در آن کسانی با اعتقادات فاشیستی، از جمله عضویت در احزاب راست افراطی اروپا، هم شرکت دارند، بنظر تان بی پرنسیپی سیاسی نیست؟ چرا شرکت می کنید؟

جواب: ابتدا پاسخ به این سوال که چرا شرکت می کنم: از من توسط کمیتهء برگزار کننده دعوت شد. کمیتهء برگزار کننده برای تسهیل شرکت کسانی چون من که ملاحظات سیاسی معینی داریم که با سمبل هایی خلاف اعتقادات مان تداعی نشویم، انعطاف لازم را به خرج داده است.

          نشست، جلسه دیالوگ و بحث با کسانی که در حکومت ها عامل تحمیل فقر و سرکوب و فشار به مردم بوده اند، نیست. نشست کسانی نیست که سهمی در جنایت علیه مردم داشته اند. نشست سیاسی طیفی از کسانی است که در مورد آیندهء ایران، تحت عناوینی که خود انتخاب کرده اند، می خواهند صحبت کنند. تریبونی است که شما هم به ان دعوت شده اید. چرا نباید شرکت کرد؟

          فراموش نکنید که ما با مخالفین سیاسی مان، از جمله با نظرات صد و هشتاد درجه  مخالف، طرفدار راست افراطی یا حتی طرفدار حکومت اسلامی، به شرطی که پروندهء مجرمیت سیاسی نداشته باشد، بحث و جدل سیاسی می کنیم. تلاش می کنیم که مخاطبین را قانع کنیم که ما درست می گوییم. منظور از نظرات مخالف، سایه روشن هایی در صف «چپ» نیست.  اعتقاد مخالف، یعنی صد و هشتاد درجه مخالف تو! این اعتقادات تا جایی که به عمل در نیآمده است و بر اساس آن کسی مرتکب عملی خلاف منافع مردم نشده است،  جرم سیاسی و عمل جنایی نیست.

          برای طیفی از کسانی که بنظر من بی دلیل به خود «چپ» می گویند، عکس گرفتن با شخصیت های ملی -  مذهبی، و حتی سران آنها مثل خاتمی و  موسوی و رهبران جنبش سبز، یعنی کسانی که عمری بر مردم حاکمیت کرده اند و مجرم جنایی و  سیاسی اند، و نيز عکس گرفتن با کسانی که مسئول مستقیم اعمال فقر و فلاکت و اختناق بوده و امروز کمی اعتقادات شان «رقیق» شده است، نه تنها زشت نیست که مایه افتخارشان است.

          مردم را پای صندوق های رأی برای خاتمی و روحانی می برند و خاتمی سمبل آزادیخواهی شان است، و آنوقت ادعا می کنند که نگران صلابت و خلوص ایدیولوژیک ما هستند! خودشان عامل حکومت نبوده و نیستند اما برایشان آن طیف حکومتی، «خودی» است اما جوان متنفر از حکومت اسلامی که خاطره ای از حکومت پهلوی ندارد و نقشی در حاکمیت آن نداشته است، کسی که امروز طرفدار حکومتی سرنگون شده است، به خاطر اعتقاداتی که من هم با آن مخالف ام، از نظر آن چپ، مجرم سیاسی است.

          بعضی از این زاویه فکر می کنند که به اعتبار من و حزب ما، لطمه می خورد. نه من و نه حزب ما، خود را در آن طیف چپ نمی داند. ما با مخالفین سیاسی مان، از هر طیف، بحث و جدال سیاسی می کنیم، لازم باشد عواقب تفکرات شان را افشا می کنیم! اما با کسانی که در اعمال حاکمیت بر مردم ایران، بر تحمیل فقر و فلاکت و اختناق، با کسانی که پرونده شرکت در جرایم حکومت اسلامی ایران را دارند و در آن  نقش داشته است، بحث نمی کنیم. به هر اندازه که بتوانیم در خارج  کشور جلسه شان را بهم می زنیم، همانطور که مردم جلسات شان را در ایران بارها و بارها برهم زده اند.

          در این مورد، به کسانی که از سر دوستی ملاحظه دارند، خواندن و شنیدن استدلال های منصور حکمت در این مورد را توصیه می کنم.

21 اکتبر 2017

بازگشت به خانه