تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

8 دی ماه 1396 ـ  29 دسامبر 2017

توقف تحقیقات  در مورد شبکهء مواد مخدر حزب الله

بوسيلهء اوباما و با هدف توافق با ايران

گزارش سايت العربیه

يک گزارش آمریکايی فاش كرد که دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، و به منظور انجام توافق هسته ای با ایران، تحقیقات ادارهء مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در مورد شبکه "حزب الله" لبنان، که میلیاردها دلار را از طريق قاچاق مواد مخدر به دست آورده را متوقف كرده بود.

یک گزارش تحقیقی منتشر شده توسط روزنامه "پولیتیکو" گفت که تحقیقات اداره مبارزه مواد مخدر امريكا تحت عنوان پروژه "کاساندرا" از سال 2008، و با کمک 30 دستگاه امنیتی داخلى و خارجی، آغاز شده بود تا در مورد شبکه جنایتكار قاچاق کوکائین و سلاح و پول شویی گروه حزب الله تحقيق كند.

افسران شرکت کننده در این پروژه مسير قاچاق و حمل و نقل مواد مخدر توسط شبکه حزب الله لبنان از جنوب امریکا به آفریقا، اروپا و خاور میانه و نيز از ونزوئلا و مکزیک به ایالات متحده را رصد كرده بودند. آنها همچنین مسیر پول به دست آمده از اين قاچاق را که با خرید ماشينهاى مستعمل از امریکا و فروش آنها به کشورهای آفریقایی منتقل شده بودند، را دنبال کرده بودند.

اما پس از هشت سال، و در مرحله اى که تحقیقات محرمانه به نقطه بسيار حساسى رسيده بود و محققان نیاز به مجوز قانونی و همکاری وزارت دادگستری ایالات متحده و خزانه داری، بودند مقامات دولت اوباما در مسير تمامي تحقیقات سنگ اندازى كردند.

وزارت دادگستری دولت اوباما، درخواست صدور حكم تعقيب عليه مظنونان کلیدی در اين پرونده، از جمله یک نماینده ارشد حزب الله در ایران و بانک مرکزی لبنان به اتهام به پولشویی میلیاردها دلار در ارتباط با قاچاق مواد مخدر، و همچنین یک عضو ارشد سپاه قدس ایران را رد كرد و وزارت امور خارجه دولت اوباما از همکاری در كشاندن برخى متهمان به کشورهایی که امكان بازداشت شدگان قانونی وجود دارد، اجتناب ورزید.

اوباما در آغاز دوره رياست جمهوريش در سال 2009 به بهبود روابط با ایران به عنوان بخشی از روابط حسنه گسترده تر با جهان اسلام وعده داده بود و در كارزار انتخاباتی خود سیاست دولت بوش درباره فشار بر ایران برای توقف برنامه هسته ای خود را "ناکارآمد " توصيف كرد.

اما جان برنان، مشاور اوباما در مبارزه با تروریسم در کاخ سفید، كه بعد از آن مدیر آژانس اطلاعات مرکزی در سال 2013 شد، از اين فراتر رفته و توصیه كرد که "رئيس جمهور این فرصت را براى یک دوره جدیدی از روابط بین دو کشور مغتنم بشمارد و گفتگوی مستقیم با تهران، را پيشه بگيرد. او همچنين توصيه كرد " برای ادغام حزب الله در نظام سیاسی لبنان" تلاش شود.

اعضای پروژه "کاساندرا" و دیگر كارشناسان ومسئولان مى گويند تمایل دولت اوباما به دادن نقش جدید به حزب الله در خاور میانه، و آغاز مذاكرات با تهران درباره برنامه هسته ای ایران، به انسداد تحقيقات درباره قاچاقچیان موارد مخدر و تاجران اسلحه حزب الله منجر شد.

بر اساس گزارش روزنامه "پولیتیکو" این سیاست ها به حدی رسید که دولت اوباما حاضر به اعمال فشار برای استرداد تاجر اسلحه "حزب الله" لبنان، علی فیاض، نشد، فیاض که در اوکراین مستقر بود مقادیر زیادی سلاح به سوریه فرستاده بود و براي ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به عنوان یک تامین کننده عمده سلاح به سوریه و عراق، کار مي کرد و در شهر پراگ پایتخت جمهوري چک در بهار 2014 دستگیر شد و به مدت دو سال در آنجا نگهداری می شد، اما مقامات دولت اوباما برای اعمال فشار جدی علیه دولت چک جهت استرداد وی به ایالات متحده امتناع کردند.

فیاض در نهایت به بیروت منتقل شد، در حالی که دادگاه های ایالات متحده او را به برنامه ریزي براي کشتن کارمندان دولت امریکا، حمایت مادی از یک سازمان تروریستی (حزب الله) و تلاش برای خرید، انتقال و استفاده از موشک های ضد هوایی برای سازمان تروریستی ، متهم میکنند. مقامات ایالات متحده گفتند فیاض به کار خود بازگشته است و براي شبه نظامیان مسلح در سوریه و سایر گروه های افراطی سلاح های سنگین روسی تامین کرده است.

 

جلوگیری از دستگیری تامین کنندگان اسلحه شیمیایی اسد

به گفته اعضای پروژه "کاساندرا" مقامات دولت اوباما نیز از تلاشها برای دستگیری اعضای ارشد حزب الله، از جمله شخصي ملقب به "شبح" که مسئول قاچاق کوکائین به ایالات متحده و ارسال اسلحه به خاور میانه بوده، جلوگیری کردند. فیاض همچنین تامین کننده اصلی سلاح های شیمیائی بشار اسد، رئیس جمهور رژیم سوریه بوده است. اسلحه اي که اسد علیه مردمش به کار برد.

بر اساس این گزارش، زمانی که عوامل پروژه کاساندرا و دیگر محققان بارها و بارها برای تحقیق و تعقیب عبدالله صفی الدین، نماینده حزب الله در دفتر تهران، که مهره اصلی شبکه حزب الله به شمار می رود، اقدام کرده بودند وزارت دادگستری، بنا به تاکید چهار تن از مقامات سابق همکاری در این خصوص را نپذیرفت.

به گزارش "پولیتیکو" ، مقامات دولت اوباما حاضر به اظهار نظر درباره موارد شخصی در این پرونده نشدند، اما تأیید کردند که وزارت خارجه تصمیم دولت چک مبنی بر عدم تسلیم فیاض را محکوم کرده بود. آنها همچنین گفتند که اهداف سیاسی مهم تر از پرونده ؛ حزب الله ؛ داشتند که مهم ترین آنها کاهش خطر برنامه هسته ای ایران و آزاد کردن حداقل چهار زندانی آمریکایی در تهران بوده است.

 

نتیجه سیاست های اشتباه

این گزارش اشاره کرد که اعضای سابق تیم " کاساندرا " و دیگر مقامات فعلی و سابق آمریکا تاكيد كردند كه در نتیجه این سیاست های اشتباه، دولت آمریکا امکان مقابله با شبکه هاي قاچاق مواد مخدر را از دست داده و مهم تر از آن منجر با عدم مقابله توطئه هاي حزب الله که با حمایت غیر قانونی از مقامات ارشد در دولت های ایران، سوریه و ونزوئلا و روسیه، بوده ، شده است.

آنان مى گويند كه حزب الله تحت نظارت ایران هنوز به اعمال غير قانوني اش ادامه می دهد، و منافع امريكا در عراق و سوریه و مناطق زیادی از امریکاى لاتین و آفریقا، را هدف قرار داده و دشمنان امريكا از جمله شبه نظاميان شيعه سلاح و آموزش نظامي ارائه مي دهد.

طبق تاكيد مقامات کنونی و سابق آمریکا، صفی الدین، شبح و دیگر عناصر ارشد حزب الله همچنان به تجارت مواد مخدر و اسلحه ادامه می دهند.

دوشنبه 18 دسامبر 2017م

بازگشت به خانه