تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

27 دی ماه 1396 ـ  17 ژانويهء 2018

پيوند به نظرات رسيده در مورد اين پرسش

يک تأمل ناگزير

اسماعيل نوری علا

        ديروز (13 ژانويه 2018) با تعداد زيادی پيام فيس بوکی و ای ميل روبرو شدم که در آنها دوستان مختلف ديده و ناديده ام دربارهء اظهارات من در برنامهء «پرگارِ بی بی سی» اظهار نظر می کردند. ابتدا متعجب شدم که چرا اين همه آدم در يک روز معين تصميم گرفته اند به تماشای برنامه ای بنشينند که شش سال و نيم پيش در استوديوی بی بی سی در واشنگتن ضبط شده است. بعد که به سايت بی بی سی مراجعه کردم ديدم که ديروز همان مصاحبه را احيا کرده و بدون اينکه به تاريخ ضبط و پخش اول آن اشاره کنند آن را پخش کرده اند. خوشبختانه سخن چندانی در مورد حرف هايم در آن برنامه ندارم و پای آنها را همچنان امضاء می کنم اما از حکمت کار بی بی سی سر درنياوردم که چرا پس از مدت ها به ياد اين برنامه افتاده و آن را بدون توضيح بازپخش کرده است. ضمناً اين ويدئو از مدت ها قبل از روی يوتيوب برداشته شده بود. باری، آيا شما ربطی در اين برنامه و اوضاع امروز کشورمان می بينيد؟۞

 

نظرات رسيده در مورد اين پرسش

وحيد وحيدی (سردبير سايت دگرباوران): با درود فراوان. دوست گرامی در سایت شما مطلب مربوط به پرگار را مشاهده کردم و حق داشتید از خود این پرسش را بکنید که چرا بی بی سی دست به چنین کاری زنده است. حال دلیلش را برای شما میگویم. همانطور که می دانید بی بی سی فارسی تبدیل شده است به ملک رسمی «اصلاح طلبان حکومتی». بنده دقیقآ یک روز پیش از انتشار آن توسط بی بی سی همین کلیب را روی تصویر شما بازنشر کردم که می توانید آنرا روی سایت مشاهده نمائید. حدود دوسال پیش هم همین کلیب را منتشر کرده بودم. دلیل باز نشر از طرف من این بوده است که یکی از دوستان من که در طیف اصلاح طلبان با گروه خونی بی بی سی می باشد و هر از گاهی در آن رسانه ظاهر می شود و سایت ما هم هر از گاهی دبرخی از نوشته های ایشان منتشر کرده ایم ، با من تماس گرفت و گفت می خواهد نقدی بر نگاه های خلجی در باره سکولاریسم تنظیم کند و تمایل دارد که این  نقد تبدیل بشود به یک بحث کشدار... بنده هم چون موضوع آن سکولاریسم بود، پذیرفتم.  ایشان از من خواستند تا تصویر آقای مهدی خلجی را منعکس کنم زیرا موضوع به ایشان مربوط می شود. بنده نپذیرفتم چون تمایل نداشتم تصویر ایشان برای مدت طولانی روی صفحه حفظ کنم، اما پذیرفتم همین کار را با  تصویر شما انجام دهم. به احتمال زیاد باز نشر از طرف بی بی سی مربوط می شود به همین موضوع. اما پاسخ پرسش شما که چرا بی بی سی چنین کاری را کرده بسیار روشن است: بی بی سی دریافته است که زمان آن رسیده  که بحث در بارهء سکولاریسم را گسترش دهد.اما با مهره های خود. شما این نهاد را بهتر از هر کسی می شناسید! ارادتمند.

 

عبدالرضا مقدم: صحبت هاي شما عالي بود. فقط متعجبم چرا شما در مورد عنوان اين برنامه اعتراض نكرديد. سكولاريسم ستيزه جو! نمي دانم اين بي بي سي چه پدركشته گي اي با سكرلاريسم و دموكراسي دارد.

 

حسن يادگاری چگنی: بله من هم این برنامه رو‌همون ۵-۶ سال پیش دیدم و خیلی تعجب کردم که چرا الان دوباره به عنوان برنامه جدیدی پخشش کرده بودن ، در هر صورت بی بی سی خیلی عریان با حاکمیت مردم و جدایی دین از سیاست مخالفت دارد

 

حميدرضا برهانی: در این برنامه تلاش میکنند از چند سو به شما حمله کنند و اینگونه وانمود سازند که پیشنهاد شما (سکولار-دمکراسی) یک نظر ایده آلیستی بیش نیست. این روز ها در محفل های گوناگون همین ایده آلیستی بودن سکولار-دمکراسی برای شرایط امروز ایران را من به صورت های مختلف شنیده ام. این اصلاح طلبان حکومتی به روش اداره کشور که در بسیاری از کشورهای موفق اقتصادی انجام میشود میگویند نگاه ایده آلیستی اما به حکومت مذهبی که بهشت و اخلاق توسط قانون های آسمانی را پیشنهاد کرده و شکست خورده میگویند واقع گرایی!

 

داود روحانی: به نظر ميايد كه بى بى سى، خواسته يك كمكى به إصلاح طلبان شكست خورده بكند. شروع كار مهستان هم ميتواند دليل ديگرى براى باز پخش اين برنامه باشه. برنامه خوبى بود چون بندرت اتفاق ميفتد كه يك نَفَر چهار نَفَر را خلع سلاح عقيدتى بكند.

 

شهلا اردلان: با درود خدمت دکتر نوری علای گرامی هر چند من این برنامه را هنوز ندیده ام ولی از آنجا که به شخصیت سرکار تا حدود زیادی آگاهی دارم که فردی نیستید که از هر طرف باد بیاید بذر افشانی کنید یعنی همیشه روی حرف‌هایتان ثبات داشته اید، این برنامه بی بی سی را من بر خلاف بسیاری از کارها و ماهیتشان مثبت میبینم چرا که تئوریسینهایشان بر خلاف خواستشان دیگر برایشان مرگ حکومت اسلامی مسجل شده پس زمان آن رسیده از انسان‌های خوشنامی چون شما برنامه های به عمد پشت گوش انداخته شده را دوباره احیا کنند و به زبانی دیگر بگویم که شما را شاید بخواهند به عنوان آلترناتیو معرفی کنند که به نظر من بسیار اتفاق مبارکی است!

 

مجيد آزادنيا: من هم اين برنامه را ديدم شما خيلي دقيق ،و واضح در مورد سكولاريزم دموكراسي توضيح دادييد .ولي به نظر من هدف بي بي سي محكوم كردن شما وسكولاريزم دموكراسي بود،مخصوصا از زماني كه جنبش سكولار دموكراسي و مهستان فعال شده.و بقول دوستمان حمايت از إصلاح طلبان بود كه اين ترفند با شعار إصلاح طلب أصول گرا اين است پايان ماجرا نتيجه برعكس داشت حتي با اون ژست مهدي خلجي كه اداي روشنفكري ميكند كه بهتر است عمامه به سرش بذاره ودست از عوام فريبي بر داره درود بر شما

 

فانوس خيال: من برنامه رو کامل ضبط کردم ، اول برنامه نوشت که این‌ برنامه یکبار دیگر پخش شده است. ولی به تاریخ آن اشاره ای نکرد. در ضمن فراموش نکنید که وقتی مردم در خیابان فریاد میکشند رضا شاه روحت شاد یا رضا رضا پهلوی، در واقع به زبان بی زبانی دارند سکولاریسم رو‌فریاد میزنند و طبیعیه که بی بی سی بخواهد الغا بکند که سکولاریسم، خشن هم هست و اتفاقاً خشن تر از تئوکراسی است.

 

رضا رضائی: هميشه پيروز در هر مناظره، دكتر نوري علاء

 

احمد انصاری: آقای دکتر از دست این بچه آخوندا همه چی برمیآد شیطان باید بره صف بایسته من هم فکر کردم برنامه جدیده تعجب کردم بدون فکری هم برای شما پیامی فرستادم که اکنون شرمنده ام. با سپاس

 

فريبرز فرشيم: جناب نوری علا، همیشه معنای حادثه را در ارتباط با اوضاع یا شرایط پس‌زمینه / «بک‌گراند» آن می توان دریافت. این روزها بی بی سی برنامه های دیگری هم پشت سر هم پخش کرده که اگر آنها را در کنار این یکی بگذارید، خط یا منحنی تقریبا خاکستری رنگی، در نگاه من، نمایان می شود و فقط با دنبال کردن مسیر آن منحنی است که می توان به مقصود ره یافت. مابقی با خودتان!

 

حسن يادگاری چگنی: دقیقا همینه تغریبا مانند صدا و سیمای جمهوری اسلامی هست یه کمی ازاد تر اما هر دو مروج یک دیدگاه و گرایش هستن.

 

فرهاد دهناوی: بنظر من، اقای نوری علا دیگر نباید در چنین جلساتی شرکت نمایند. حداقل تا بعد از مرگ جمهوری اسلامی!

با ارزوی سلامتی روزافزون برای ایشان

 

شمس الدين دارابی: از مهم ترین علل پخش برنامه به نظر : وضعیت فعلی مردم ایران و حکومت مسلط بر مردم چه داخلی چه خارجی - پیشنهاد حضرتعالی مبنی بر تشکیل مهستان در کنگره سکولار دموکراتها در کلن و بازخورد خوبی که در بین مردم ایجاد کرده می تواند از مهمترین عوامل باشد .

 

خسرو محبی: ﺑﻲ ﺑﻲ ﺳﻲ اﺻﻼﺡ ﻃﻠﺐ اﺻﻮﻝ ﮔﺮا ﺩﻳﮕﻪ ﺗﻤﻮﻡ ﻣﺎﺟﺮا.

بازگشت به خانه