تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

27 دی ماه 1396 ـ  17 ژانويهء 2018

مشکل اصلی آقای آرمین!
سام قندچی

            آقای محسن آرمین، در مقاله ای تحت عنوان "بی‌بی‌سی و ممنوعیت اصلاحات"، با شکسته نفسی خود را کسی با "اندک تجربه و آگاهی در فعالیت‌های سیاسی" معرفی کرده اند، و می گویند "در تظاهرات خودجوش و اعتراضی، یک گروه متشکل 5 الی 10 نفره به راحتی می‌تواند به شعارها جهت دهد"، و در ادامه، راجع به برخی شعارهای هواداری از رضا شاه و سلطنت پهلوی در خیزش 96، برای اپوزیسیون ایران سخن سرایی کرده اند که مبادا ما گمراه شویم؛ مضافاً آنکه در مورد بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و شبکه منوتو هم کشفیات خود را نوشته اند(1).

          اولاً که اپوزیسیون ایران همان روز اول خیزش 96 در مورد آن شعارها نظر داد از جمله "جنبش سکولار دموکراسی ایران"(2) در همان روز هفتم دی ماه، که تظاهرات مشهد در جريان بود،در بیانیهء خود تحت عنوان "ندای خيزش ملت ايران عليه حکومت استبدادی - مذهبی از همهء جای کشور برخاسته است،" نوشت: «امروز اگر جوانان غيرتمند مشهد و شهرهای ديگر خراسان شعار می دهند که "رضاشاه، روحت شاد" اشاره شان به آن رضاشاهی است که آخوندها را به مدارس و مساحدشان فرستاد، حرکات سخيف عزاداری را تعطيل کرد، دادگستری را جانشين محاکم شرع ساخت، دانشگاه را در برابر حوزه های به اضطلاح "علميه" علم کرد، درهای دانشگاه و مؤسسات را بروی زنان گشود و زنان را از زير چادری که حکم قفس داشت بيرون کشيد. بديهی است که اينگونه شعارها، زنده کنندهء "رضاشاه" نيست، اما آشکار است که اشاره شان به آنچه هائی است که گوهر انقلاب مشروطه را، لااقل در وجه اجتماعی آن می ساخت: بيرون کشيدن ايران از اعماق لجن آخوند زدهء تاريخ و تبديل آن به عضو سرفرازی از قافلهء تمدن پيشرفتهء بشری»(3).

          من البته با این تحلیل موافقم اما برخی شعارهای ارتجاعی نیز در آن تظاهرات بود و این قلم مخالفت خود را از همانروز با برخی شعارهای ارتجاعی در جنبش مردم ابراز کردم(4)، بدون آنکه، عوامفریبانه، شعارهای ارتجاعی را تقصیر تلویزیون های خارجی بدانم. یعنی به مردم دروغ بگوییم؛ آن سان که گویی مردم همیشه معصوم هستند. خیر، مردم هم اشتباه می کنند و به موقع باید مردم را نقد کرد، همانگونه که در انقلاب 1357 با افتادن دنبال آیت الله خمینی، مردم ایران اشتباه کردند و در آن زمان نیروهای دموکراسی خواه باید به مردم می گفتند که اسلامگرایی در مقابل دموکراسی خواهی است؛ حرفی که کمتر از یک سال بعد خود آیت الله خمینی به روشنی گفت و همان روز هم هر ناسزایی را که توانست نثار دکتر محمد مصدق کرد.

          در نتیجه، بهتر است آقای آرمین دست از عوامفریبی بردارند و به اصل بحث امروز، که اتفاقاً خطاب به اصلاح طلبان اسلامی است، پاسخ دهند: پس از آنکه در 1360 سازمان مجاهدین خلق مورد حملهء آیت الله خمینی قرار گرفت و چوبه های اعدام برای اعضا مجاهدین خلق و کمونیستها بر پا شد، در آن سرکوب ها "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی" با رژیم اسلامی همکاری کرد و بعد هم، در دوران قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367، همکاری های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با رژیم ادامه يافت(4).

          می دانم که آقای آرمین می گوید که در زندان های رژیم در آن سال ها بازجو نبوده است؛ اما بحث اینجانب نه در مورد شخص محسن آرمین است و نه هیچ اصلاح طلب دیگری که باید پس از آزادی ایران، در دادگاه صالحه محاکمه شوند؛ تخصص اینجانب نیز در مورد موضوعات مشخصی نظیر بازجو بودن کسی در زندان های رژیم نیست و برای پاسخ به این سؤالات باید از کسانی نظیر مهدی اصلانی(5) یا ایرج مصداقی(6)، که خودشان در آن سال ها در زندان های رژیم اسلامی بوده اند، سؤال کرد.

          اما بحث در اینجا در مورد نقش اصلاح طلبان اسلامی در این 38 سالِ حکومت اسلامی است و اینکه آنها، در همین سه هفته ای که از آغاز خیزش 96 گذشته، تا توانسته اند تلاش کردند این جنبش را یا مانند آقای محسن آرمین در مقالهء اخيرش بی اعتبار کرده و بی اهمیت جلوه دهند و با حرف زدن از نقش 5 تا 10 نفر در جریانی خودجوش اظهار فضل کنند، و یا، مانند برخی دیگر از اصلاح طلبان، عملاً در این روزها دوباره با دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی، همکاری کنند(7).

          بعد هم آنها از بی بی بی سی و صدای آمریکا و شبکه من و تو شاکی هستند. اما، آقای آرمین، چرا دربارهء صدا و سیمای حکومت اسلامی حرف نمی زنید؟ غصه نخورید! ما، در خارج کشور، هر روز دربارهء همهء این شبکه های خارج کشور مشغول نقد کردن هستيم و، دست بر قضا، مدير همین صدای آمریکا(8)، که شما می گویید برانداز است، يعنی خانم ستاره درخشش(9)، هم در دوران اوباما و هم در یک سال گذشته، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نه تنها تا توانسته پرسنل اصلاح طلب استخدام و سکولار دموکرات ها را بیکار کرده، بلکه برنامه های صدای آمریکا حتی در همین خیزش 96 اساساً از زاویه دید اصلاح طلبان ارائه شده و می شود، چرا که اين رسانه کلاً در کنترل آنهاست.

          می دانید چرا؟ برای اینکه شما آقای محسن آرمین و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامیِ شما و دیگر تشکلات اصلاح طلبان در ایران، در همهء این سال ها، بخشی از حاکمیت حکومت اسلامی بوده اید و حتی یکبار خواستار دادن حق انتخاب شدن به سکولار دموکرات ها نشده اید و صدای آمریکا هم ترجیح می دهد با همقطاران شما کار کند تا امتیازی از رژیم اسلامی کسب کند، چرا که می بینند اپوزیسیون سکولار دموکرات در رژیم اسلامی کاره ای نیست، و اینها هنوز چشم و امید شان به جناح های مختلف رژیم، از جمله اصلاح طلبان اسلامی نظیر شما، است. اما شما اصلاح طلبان همين یک ذره توجه ژورنالیستی بی.بی.سی و صدای آمریکا را، که به اجبار در اين چند روز خیزش 96 نسبت به حرکت سکولار دموکرات ها در ایران شده، تحمل نمی کنید و دلیل همهء حمله تان به بی بی سی همین است. وگرنه اگر اينها بیش از اين از حاکمیت جمهوری اسلامی حمایت کنند، شما مسأله ای ندارید.

          شما حتی جنبش سبز(10) را هم در راستای رونق ویترین خودتان به کار می برید. اما امروز که کل جنبش مردم در خیزش 96 دست رد به سینه اصلاح طلبان زده است، شما به ناگاه «بعنوان فعال سیاسی» بصدا در آمده ايد؟ خیر! شما و همقطاران اصلاح  طلب شما سال ها است که فعال سیاسی نیستید؛ و سال هاست به دروغ از اصطلاح "فعال سیاسی" استفاده می کنید. شما اصلاح طلبان از همان روز نخست بخشی از جنبش بنیادگرایی اسلامی در ایران و خاورمیانه بوده اید(11) و اکنون اين خیزش 96 است که ناقوس مرگ بنیادگرایی اسلامی را در ایران و جهان به صدا در آورده و دیگر حنای به اصطلاح دروغ "دموکراسی اسلامی" شمائی رنگ ندارد که در همهء این سال ها با کل حاکمیت در سرکوب سکولار دموکرات ها در ایران شریک بوده اید و به همین دلیل خیزش 96 با شما اصلاح طلبان خط کشی کرده است!

          و اجازه دهید به اطلاع تان برسانم که "ایـن هـنـوز از نـتــایـج سـحر است."

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
سام قندچی

سایت آینده نگر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com

بیست و چهارم دی ماه 1396
January 14, 2018

http://www.ghandchi.com/1874-mohsen-armin.htm

_______________________________________________  

1. محسن آرمین، بی‌بی‌سی و ممنوعیت اصلاحات
https://www.isna.ir
https://goo.gl/zKxyBP 

2. جنبش سکولار دموکراسی ایران

http://isdmovement.com  

3. بيانيهء جنبش سکولار دموکراسی ايران: ندای خيزش ملت ايران عليه حکومت استبدادی - مذهبی از همهء جای کشور برخاسته است
http://isdmovement.com/2017/1217/122917/122917.Jonbesh-Declaration.htm

 4. کی گفته ایران شاه نداره، متأسفانه ایران در 38 سال گذشته شاه داشته و داره
http://www.ghandchi.com/1829-iran-shah-daareh.htm 

5. مهدی اصلانی

https://goo.gl/V6Kbem 

6. ایرج مصداقی

https://goo.gl/Tzsa3Z 

7. اصلاح طلبان و تفاوت اساسی امروز با دهه شصت و پرسشی از سعید حجاریان
http://www.ghandchi.com/1870-eslah-talaban.htm 

8. صدای آمریکا
http://goo.gl/74DF8R  
VOA Persian Service
http://goo.gl/97fU3U 

9. ستاره درخشش
http://goo.gl/hT7EZa 
Setareh Derakhshesh
http://goo.gl/RsXQqe 

10. جنبش سبز

https://goo.gl/o28E6U 

11. مردم این اسلامبازی را رها کرده اند اما این چپی های همدست اصلاح طلبان هنوز رضایت نمی دهند
http://www.ghandchi.com/1845-eslam-baazi.htm

بازگشت به خانه