تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

17 فروردين ماه 1397 ـ  6 آوريل 2018

نام فدائی برازندهء شما نیست!

کمیته مرکزی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

و جمعی از هواداران سازمان فداییان خلق ایران- اکثریت (داخل کشور)

خطاب به «حزب نوبنیاد چپ ایران»

          همایش جمعی از فعالان چپ (راست ترین جریان سوسیال دمکراسی) در شهر کلن آلمان برگزار شد. هر چند دو سازمان شرکت کننده نام «فدائیان» را یدک می کشند ولی هویت و آرمان های فدائی را سالیان سال است که دیگر در برنامه های و اسناد خود به فراموشی سپرده اند.

          سازمان اکثریت و انشعابیون اتحاد فدائیان (طرفداران وحدت) در کنار کنشگران چپ! تلاش داشتند که «حزب چپ واحد»ی را ایجاد کنند. این کنگرهء مشترک - آنچه که ما در جریان هستیم - بعد از ده سال گفتگو و بیش از یک سال کار تدارکاتی فشرده برگزار شد و بخشی از آن ها به نام «شورای موقت سوسیالیست ها» در نیمه ی راه این جمع را ترک کردند.

          چهار «منشور» («دیدگاه و ارزش ها، گذار به دموکراسی»، «برای چپ سوسیالیستی، عدالتخواه و دموکراسی خواه»، «به سوی حزب» و «کیستی و باورهای بنیادین "سازمان" نوبنیاد») به کنگره وحدت ارائه شده بود. احتیاجی به مطالعهء دوبارهء این اسناد مشاهده نمی شود چونکه می دانیم این اسناد برامد تفکرات جریان هایی است که از مبارزهء طبقاتی و آرمان های سوسیالیسم علمی دست کشیده و راه بازی در مناسبات سرمایه داری و دولت محوری را برگزیده اند.

          هر چند نیروهای بسیار اندکی در درون این همایش سعی برآن داشتند که با بازی الفاظ ، خود را صدای کارگران و زحمتکشان نشان دهند ولی در محیط نظری سوسیال دمکراسی در کنگره که دست بالایی داشت نتوانستند کوچکترین دستاوردی به ارمقان اروند با وجود حتی پیامی که در اخرین روزها از ایران بدستشان رسید .

 

پیام به کنگره وحدت

در دفاع از سوسیالیسم

جمعی از هواداران سازمان فداییان خلق ایران- اکثریت (داخل کشور)

رفقا!

          باید به اطلاع شما برسانیم که حس تعلق ما به رویکرد کنگره وحدت که در پیش نویس اسناد ارائه شده اش متجلی است، در موقعیت ضعیفی قرار دارد و مواضع متجلی در اسناد ارائه شده به کنگره نمی‌تواند موجب همراهی سازمانی ما با شما در چارچوب تشکل نوبنیاد باشد. هر چند که این اسناد پیشنهادی است، و آنچه ملاک عمل خواهد بود اسناد مصوب است. بدین سبب با نگرانی و امید مسئولانه نظاره‌گر تلاش‌های شما و نتایج نهایی کنگره خواهیم ماند.

 

رفقا !

          علیرغم آنکه اسناد ارائه شده به کنگره نتوانسته نظر موافق حداقلی ما را در حمایت از خود جلب کند، با این همه در صورت ارائه و یا تصویب اسنادی که متضمن حداقل خواسته های ما باشند، مطمئناً همراهی و حمایت ما را از تشکل جدید در پی خواهد داشت. اهم خواسته های ما:

1- جانبداری صریح از طبقهء کارگر و زحمتکشان در مبارزات طبقاتی، در نبرد کار و سرمایه و دفاع از همبستگی جهانی کارگران.

2- حمایت از مبارزات ضدامپریالیستی خلق های منطقه و جهان و مبارزه با تفکری که در صدد نفی و نادیده گرفتن نقش امپریالیسم در سلطه و انحصار بوده و سبب حذف واژه "امپریالیسم" از ادبیات سیاسی سازمان و اسناد پیشنهادی به کنگره وحدت شده است.

3- داشتن صراحت لازم در مورد اصلاح ناپذیری جمهوری اسلامی، مرزبندی قاطعانه با اصلاح طلبان حکومتی و ضرورت گذر از جمهوری اسلامی با تکیه بر جنبش های اجتماعی، اجتناب از نفی انقلاب در هر شرایطی و اتکاء صرف بر اصلاح در تحولات اجتماعی.

4- دفاع از حقوق انسانی و دموکراتیک ملیت ها و اقوام غیرفارس، محکوم کردن ستم ملی – اتنیک در ایران، دفاع از سیستم عدم تمرکز در شکل فدرالیسم و رسمیت زبان ملیتهای دیگر در مناطق زیست آنها.

5- بهاء دادن به فعالین داخل کشور و ارتقاء نقش آنها در تصمیم گیری های و رویکردهای سازمان.

6- حفظ نام "فدائیان خلق ایران" برای تشکل جدید.

          در کنگره وحدت گوناگونی نظرات که بیشتر شبیه هرج و مرج نظری می بود مشاهده شد که این نتیجه بی ثباتی دست اندرکاران آن بود. بیشتر به یک لشکر کشی شبیه بود و غیر آن هم انتظاری نمی رفت چون آشنایی کامل در سیستم درونی تشکیلاتی این سازمان ها داریم و از آن جهت معتقد هستیم که یک نام بر نام های دیگر افزده شدده است بدون اینکه نتیجهء مثبتی چپ از این تشکل جدید داشته باشد.

اما برای ما پویندگان راه سوسیالیسم این امید را ایجاد کرد که با رفتن باندهای اپورتونیست و راست طبقاتی از درون سازمان فدائیان خلق ایران:

دار و دسنه بهروز خلیق؛ طرفداران تخریب و عوامل مستبد و غیر دمکرات

دار و دسته فرخ نگهدار و شریکش مهدی فتاپور؛ طرفداران ولایت فقیه

دار و دسته فریدون احمدی؛ طرفداران نئولیبرالیسم

بتوانیم سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) را دوباره به جنبش جهانی کمونیستی در دفاع از منافع کارگران و زحمتکشان برگردانیم.

زنده باد سوسیالیسم

زنده باد انقلاب

کمیته مرکزی سازمان فدائیان خلق ایران(اکثریت)

12 فروردین 1397

برگرفته از فيس بوک سازمان

بازگشت به خانه