تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

5 امرداد ماه 1397 ـ  27 ماه  جولای 2018

فرخ نگهدار و کدیور: میراث بران کیانوری و خوینی ها
سام قندچی

            درست قبل از حمله عراق به ایران، فیلی هوا کردند بنام «دانشجویان خط امام» که در برابر آن، همهء فریبکاری هائی همچون رؤیت عکس امام در ماه در زمان انقلاب 1357 رنگ باخت و نه تنها دولت بازرگان ساقط شد، بلکه نورالدین کیانوری رهبر حزب توده در میان سکولارها، و سید محمد موسوی خوئینی‌ها در میان مذهبیون، جنبش سیاسی ایران را به مسلخ بردند؛ و مذبحی به پا کردند که هنوز بعد از نزدیک 40 سال اپوزیسیون ایران از همه ابعاد پنهان حقیقت آن مطلع نیست(1). کیانوری ها زنده ماندند اما جوانشیرها قربانی شدند(2).

          امروز نیز سناریوی مشابهی در دست اجرا است و رهبری آن در دست آقایان فرخ نگهدار و محسن کدیور قرار دارد؛ و پیاده نظام آن هم، بجای دانشجویان خط امام در داخل ایران، تشکیلات نایاک در خارج کشور است.

          به نامهء سرگشادهء آنها که تا کنون 3450 نفر آن را امضا کرده اند نگاهی بیاندازید و نام کسانی را در میان امضا کنندگان ببینید که 40 سال تجربهء رژیم نکبت بار اسلامی نتوانسته آنقدر به آگاهی شان بیافزاید که در چنین دامی نیافتند؛ دامی که چریک های فدایی خلق، مجاهدین و در واقع کل اپوزیسیون را در سال 1358 کیش و مات و بعد هم نابود کرد.

          خودتان نامه را در پانویس و لینک به آن را در سایت نایاک بخوانید و قضاوت کنید(3). اما پرسش اصلی آن است که آیا مسأله حق مسافرت ایرانیان به آمریکا، برجام، یا رعایت قرار و مدارهای اقتصادی دوران اوباما با ایران (که نامه می خواهد بعنوان موضوع خود مطرح کند) واقعاً هدف این نامه است؟

          خیر! هدف این جریان، نابود کردن خیزشی است که در دی ماه 1396 در ایران آغاز شد و نقطهء عطف تاریخی جنبش سیاسی ایران بود(4)؛ حرکتی که از رژیم ضدجمهوریت اسلامی در ایران عبور کرد و به روشنی ایجاد حکومتی سکولار و دموکراتیک را پیش روی خود قرار داد.

          این بازی تازهء آقای فرخ نگهدار و دکتر محسن کدیور می خواهد حمایت از خیزش 96 (5) را در خارج از بین ببرد. تا کنون، با تسلط اصلاح طلبان، رسانه های خارج کشور نظیر صدای آمریکا (6)، انعکاس صدای انقلاب قرن بیست و یکمی ایران(7) را تا توانستند محدود کردند و جلوی ورود نیروهای سکولار دموکرات را به این رسانه های پر مخاطب گرفتند، و حالا می خواهند با این نامه، خود را بعنوان اپوزیسیون و مردم ایران در خارج رسمیت دهند و خیزش 96 و ادامهء آن را، که در حال حاضر در ایران جریان دارد، بعنوان حرکتی ضد منافع مردم ایران، و بمثابه حرکتی از طرف نئوکان ها و وابستگان به آمریکا و پرزیدنت ترامپ مهر و موم کنند.

          آنها بارها اعتصاب کامیونداران ردر ایران، را به اعتصابات کامیوندارانی که حکومت آلنده را در شیلی سرنگون کرد تشییه کرده اند، و برخی افراد ناآگاه هم که نمی دانند این بحث ها چیست به دام اینها افتاده و از پینوشه دفاع می کنند!

          در واقع اینها همزمان با طرح موضوع جنگ به شکلی نادرست، می خواهند جنبش نوین سکولار دموکراتیک را در ایران، از حمایت بین المللی محروم کنند؛ در حالیکه دقیقاً به ثمر رسیدن این جنبش بهترین راه پیشگیری از هر جنگ است.

          در واقع خطر جنگ بر سر موضوع اتمی، یا حتی توان موشکی ایران (که در مقایسه با آمریکا هیچ است و نيز حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه (که در واقع از نظر آمریکا نوعی تعادل در برابر داعش است) مسئله اصلی و دلیل نگرانی اينها نیست. آنها می دانند که مسأله اصلی آمریکا با رژیم ایران «ضد آمریکایی» بودن آن است و نامهء «هواداران راه رشد غیرسرمایه داری» نیز غیر از اثبات اين امر نیست(8).

          گردانندگان این بازی تازه در دی ماه 1396 نیز تلاش مشابهی کردند، و حتی در نیویورک تایمز مقالهء پولی بچاپ رساندند تا پرزیدنت ترامپ را از حمایت خیزش 96، منصرف کنند(9).

          اینها درست نظیر جریان دانشجویان خط امام هستند؛ با این تفاوت که در 1397 می خواهند برنامه های 1358 را پیاده کنند و خبر ندارند که جنبش نوین ایران - که خود را در دی ماه 1396 در 128 شهر ایران نشان داد - خیلی آگاه تر از اپوزیسیون دههء 60 است(10).

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

پنچم مرداد ماه 1397
July 26, 2018

__________________________________ 

1. حقایق پنهان دهه شصت
http://www.ghandchi.com/1222-haghaaye-penhaane-daheye-shast.htm  

2. آنچه از تراژدی جوانشیر و حزب توده می توان آموخت
http://www.ghandchi.com/940-javanshir.htm   

3. نامه سرگشاده به پمپئو: با امضای فرخ نگهدار، محسن کدیور و تا حالا با 3450 امضا در سایت نایاک

https://www.niacouncil.org/iranianvoices
نامه سرگشاده به آقای مایک پومپئو
وزیر خارجه امریکا
آقای وزیر
            ما این امضاکنندگان با هر گونه تلاش برای بی ثبات کردن ایران و فروپاشی اقتصادی آن بشدت مخالفیم. مردم ایران برای بیش از یک قرن برای دستیابی به استقلال و حکومت دموکراتیک تلاش کرده اند. گرچه این مبارزه ی اصیل هم نتایج مثبت و هم عقب نشینی و پسگرد داشته، اما مداخله خارجی همواره و همیشه این تلاش ها را تضعیف، و حاکمان مستبد ایران را تقویت، کرده است. امروز هم مبارزه مردم ایران همچنان ادامه دارد. بر اثر سوء مدیریت و فساد اداری حکومت ایران بار دیگر رنج مردم را شدت داده. ناامیدی سیاسی و اقتصادی هم در حال افزایش است. توانایی حکومت ایران برای رسیدگی درخور به نیازهای مردم هم زیر سوال است. تنها شانس ایران برای دستیابی به یک دموکراسی پایدار، و منعکس کننده آرزوهای مردم، فرایندی است که مردم ایران ان را برای مردم ایران هدایت می کنند. به طور خلاصه، تغییر باید از داخل ایران - نه از واشنگتن یا هر جای دیگر صورت پذیرد. نباید فراموش کنیم که ایرانیان تاریخی طولانی با ایالات متحده داشته اند، تاریخی که در خاطره ی جوانان ایرانی زنده است و آنها را به واکنش به هر گونه تلاش بی ثبات کننده و همراه با تهدید و خصومت دعوت می کند. تلاش برای فروپاشی اقتصاد ایران از طریق فشارها و تحریم های خارجی و یا تغییر رژیم (مانند عراق)، با حمایت ایالات متحده، نه دموکراسی در ایران استقرار می کند و نه ایران را به ثبات سیاسی میرساند. این همان نقشه ایست که در عراق اجرا شد. و حالا پس از گذشت بیش از یک دهه بی ثباتی ویرانگر با بیش از 500000 کشته، گرچه انتخابات برگزار می شود، اما دموکراسی هم چنان در دور دست است و بازتاب دهنده امیدها و آرمان های مردم آن کشور.پشتیبانی مشاوران کلیدی و اعضای دولت ترامپ از سازمان های خشونت گرا، مانند مجاهدین خلق، که از ترور برای کشتن ایرانی ها و آمریکایی ها استفاده کرده اند، نگرانی های جدی به وجود آورده که آیا هدف دولت شما حمایت از ایران است یا استفاده از درد و رنج مشروع مردم برای بی ثبات کردن ایران و تبدیل آن به یک کشور درمانده. در واقع، رفتار دولت شما با ایرانیان، با جلوگیری از مسافرت آنها به ایالات متحده، قطعا نشانه توجه مثبتی نسبت به مردم ایران نیست.ما از شما می خواهیم تمام تلاش های خود را برای بی ثبات کردن ایران متوقف کنید و اشتباهی که آمریکا در عراق انجام داد را تکرار نکنید. اگر واقعا مایل هستید به مردم ایران کمک کنید، ممنوعیت مسافرت را بردارید، از برجام پیروی کنید و از گشایش های اقتصادی تعهد شده، که به شهادت رسانه های مستقل سه سال است معوق است، جلوگیری نکنید.
این اقدامات بیش از هر چیز برای مردم ایران فضای تنفسی برای ابه وجود خواهد آورد که در یک روند تدریجی هرآنچه می توانند، بدون تبدیل ایران به سوریه ای دیگر، را برای سوق ایران به سوی دموکراسی، به انجام رسانند.
خالصانه،
امضا کنندگان:
فرخ نگهدار- فعال سیاسی طرفدار اصلاحات
محسن کدیور - استاد دانشگاه یورک (امریکا)
رضا اصلان - نویسنده
صنم نراقی -
ICAN
فرشاد فرحت - نویسنده
احمد کیارستمی - بنیاد کیارستمی
تورج دریایی - استاد تاریخ
غلام پیمان - کاشف لاسیک
مهران کامروا - استاد دانشگاه جرج تاون (قطر)
فریده فرهی - پژوهنده مستقل
استیون سعیدنصیری - شرکت سرمایه گذاری نصیری
حمید دباشی - استاد دانشگاه کلمبیا
آسیه نامدار - روزنامه نگار
یرواند آبراهامیان - استاد بازنشسته
محمد سهیمی - استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
تریتا پارسی - مسوول نایاک
افشین ادیب مقدم - استاد دانشگاه لندن
آرنگ کشاورزیان - استاد دانشگاه نیویورک
نادر هاشمی - استاد دانشگاه دن ور
علی کدیور - استاد کالج بوستون
محمود صدری - استاد دانشگاه زنان در تگزاس
احمد صدری - استاد جامعه شناسی
اسکندر صادقی بروجنی - استاد دانشگاه آکسفورد
جمال عبدی - مدیر اجرایی نایاک

و تا این ساعت با 3450 امضا ...

4.  از اين پس هفتم دی ماه نقطهء عطف تغييرناپذير جنبش ضد حکومت مذهبی در ايران ست
http://isdmovement.com/Index-All/2018/0118/011018.htm 
http://www.ghandchi.com/1855-noghte-atf.htm 

5.  خیزش 96

https://goo.gl/QmJPYV  

6. صدای آمریکا

https://goo.gl/QoDwGH  

7. انقلاب 21 ایران

https://goo.gl/w5rMvF 

8. چند کلمه بی رودبایستی با کینگمیکرهای اپوزیسیون و داستان راه رشد غیرسرمایه داری
http://www.ghandchi.com/2057-chand-kalameh-bi-roodarbayesti.htm  

9. بحثهای غلط برخی رهبران چپ ایران در مورد اعلام حمایت دونالد ترامپ ( 12 دی ماه 1396)
http://www.ghandchi.com/1844-trump.htm
ضرورت حمایت جهانی از خیزش تاریخی ضد اسلامگرایی در ایران
http://www.ghandchi.com/1839-iran-anti-islamist-uprising.htm 
Worldwide Support for Iran's Historic Anti-Islamist Uprising is Necessary
http://www.ghandchi.com/1839-iran-anti-islamist-uprising-english.htm 

10. خیزش 96

https://goo.gl/QmJPYV

http://www.ghandchi.com/2179-negahdar-kadivar.htm

خانه