تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

3 دی ماه 1397 ـ  24 دسامبر 2018

پایان چهل سال پادشاهیِ رضا پهلوی در آمریکا
سام قندچی

      در 40 سال گذشته برای شاهزاده رضا پهلوی فرصتی فراهم شد که میراث پادشاهی پهلوی را در ایالات متحده آمریکا ادامه دهد، موضوعی که در این سالها بطور گسترده مورد بحث قرار گرفته است(1). چهار ماه پیش آخرین تلاش شاهزاده رضا پهلوی، این بار برای تشکیل گروهی به نام فرشگرد(2)، به سلطنت شاهراده رضا پهلوی در آمریکا، پایان داد. افرادی که در فرشگرد گرد آمدند، اکثراً انسان  هایی بودند که صادقانه به دنبال راهی برای خروج از تاریکی رژیم اسلامی ایران می گشتند، همانطور که "حزب مشروطه ایران"(3) توسط دکتر داریوش همایون(4) تأسیس شد و شامل افراد صالحی بود که مایل به پایان دادن به رژیم اسلامی در ایران بودند، و بعد هم دوباره - اما قبل از فرشگرد، - همان راه را جمعی به نام "شورای ملی ایران"(5)، طی طریق کردند.

     همهء این گروه ها، یکی پس از دیگری، نه به دلیل فقدان سخت کوشی اعضای آنها و یا به علت مشکلات مالی، بلکه به این دلیل شکست خوردند که یا برنامه مستقیم برای بازگرداندن سلطنت به ایران داشتند، و یا غیرمستقیم با فریبکاری در مورد حمایت از جمهوری، همزمان تلاش برای فروش ايدهء «بازگشت سلطنت پهلوی» می کردند، آن هم در حالی که پادشاهی و سلطنت یک قرن است که دیگر برای ایران کار نمی کند، همانگونه که «دکتر ایکس» از آی.پی.سی، بطور خلاصه و روشن، توضیح داده است(6).

     سخنرانی پرنس رضا پهلوی در انستیتو واشنگتن در هفته گذشته، به قول انگلیسی زبان ها، آخرین پرِ کاهی بود که پشت شتر را شکست(7). شاهزاده رضا پهلوی امیدوار بود که خود را به عنوان منتخب پرزیدنت ترامپ و آمریکا برای ایران، نشان دهد، تا حمایت مردم ایران و اپوزیسیون را جلب کند. اما او در دستیابی به هر سه هدف، شکست خورد و این آخرین فصل در سلطنت 40 ساله شاهزاده رضا پهلوی در آمریکا شد. این همه نشان داد که پس از 40 سال، شاهزاده رضا پهلوی قادر به ایجاد تشکیلاتی واقعی در میان مردم ایران نبوده است، همان مشکلی که دو پادشاه پهلوی قبل از او، به رغم تقلای زیاد، در پایان کار با آن روبرو شدند. برای شاهزاده رضا پهلوی و خانواده ایشان در آستانه سال 2019 میلادی، بهترین آرزوها را دارم.

      اما، همچنین باور دارم که این صراحت تازه در مورد پایان میراث سلطنت پهلوی در آمریکا، به اپوزیسیون ایران کمک خواهد کرد تا فعالیت خود را با تمرکز بر یک جمهوری آینده نگر سکولار و دموکراتیک برای ایران(8)، به پیش ببرند، همانطور که دو قرن و نیم پیش، جمهوریِ آینده نگرِ سکولار و دموکراتیک در ایالات متحده آمریکا، با طرحی روشن، موفق و تاسیس شد. برای انجام این کار، ما نمی توانیم بر هیچ ایدئولوژی شکست خورده ی اسلامی یا کمونیستی اتکاء کنیم، و تشکیل احزاب آینده نگر سکولار دموکرات در ایران، کلید موفقیت برای رسیدن به هدف ما است.

     در هماهنگی های مختلف، در این سفر ممکن است با نیروهای سیاسی گوناگونی متحد شویم، اما اصلی ترین کاری که باید اکنون انجام دهیم این است که تلاش اساسی خود را برای رشد احزاب جمهوریخواه دموکراتیک سکولار در داخل و خارج ایران، متمرکز کنیم. حزب سکولار دموکرات ایرانیان [آینده نگر] (9) که بیش از سه سال از شکل گیری آن می گذرد و اعلام موجودیت آن در سپتامبر 2016 رسماً اعلام شد، بهترین مثال برای راه پیش روی فعالان سیاسی جدی ایران است، حزبی که بسیار شبیه به «حزب دموکراتیک-جمهوریخواه» است که توسط توماس جفرسون در سال 1792، تأسیس شد و بعدها نامش به «حزب دموکرات» تغییر کرد که امروز با این نام شناخته می شود.

     همهء فعالیت های سیاسی کاذبی که با تصور رو کردن آس در بازی قمار، امیدوار به شکست رژیم اسلامی ایران هستند، همانگونه که در 40 سال گذشته شاهد بوده ایم، محکوم به شکست است و زندگی و وقت فعالان ایرانی را برای 40 سال دیگر به هدر خواهند داد..

     رهبری واقعی که بخواهد به این اهداف دست یابد، نیازمند حزبی است با پلاتفرمی روشن و شفاف (10). این درست است که در جامعه ایران، کمونیست ها، سلطنت طلبان یا اسلام گرایان، برای ایجاد احزاب خود آزادی داشته باشند، و مطمئناً خوب است که احزاب سکولار دموکرات آینده نگر با آنها در برهه های زمانی مختلف برای خواست های مشخص، اتئلاف های مناسب، تشکیل دهند، اما این کار غلطی است که کلاه شرعی بسازیم و به خاطر ماندن با هم در یک حزب، درباره اعتقادات واقعی خود، دروغ بگوییم، که می تواند به ناامیدی و پس ضربه در آخرِ کار، منتهی می شود (11).

     به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران، 

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

سی ام آذر ماه 1397
December 21, 2018 

____________________________________________
1. شاهزاده رضا پهلوی
https://goo.gl/hoFqBA
Prince Reza Pahlavi
https://goo.gl/qeZctL  
2. فرشگرد
https://goo.gl/cDM6To
Farashgard
https://iranrevival.com 
3. حزب مشروطه ایران
The Constitutionalist Party of Iran
https://www.irancpi.party  
4. زنده یاد دکتر داریوش همایون
Dr. Daroush Homayoun
https://goo.gl/XCrbfu   
5. شورای ملی ایران
National Council of Iran
https://irannc.org  
6.
Dr. X: Why Constitutional Monarchy Will Never Work in Iran
http://www.ghandchi.com/dr_x-ipc-rp.htm
مطلب مرتبط به زبان فارسی
اگر پادشاهی مشروطه در ایران کار می کرد که رضا شاه با کودتا احمد شاه را از پادشاهی خلع نمیکرد
http://www.ghandchi.com/2375-rezashah-ahmadshah.htm
7.
Iran's 21st Century Revolution is not a Puppet Show, a Reminder to Prince Reza Pahlavi
http://www.ghandchi.com/2376-puppet-show-english.htm
انقلاب قرن بیست و یکمی ایران خیمه شب بازی نیست، یک یادآوری به شاهزاده رضا پهلوی
http://www.ghandchi.com/2376-puppet-show.htm

متن اين مطلب: «ژان پیاژه هنگام بحث درباره تکامل کودک نمونه ای جالب دارد؛ او می گوید زمانی که یک کودک در شب در خیابان راه می رود و حرکت ماه و ستارگان را در آسمان مشاهده می کند، به تصورش ماه و ستارگان دارند او را دنبال می کنند. این داستانِ شاهزاده رضا پهلوی است که خود را به عنوان رهبر انقلاب قرن بیست و یکمی ایران تصور می کند که یکسال قبل در دی ماه 1396 آغاز شد و توسط آنارشیستها رهبری شده است. وضعیت کنونی مشابه انقلاب 1357 ایران نیست، زمانی که آیت الله خمینی با رهبری تشکیلات گسترده روحانیت شیعه، با فعالان سیاسی در خیابان های ایران، در ارتباط قرار داشت. آقای پهلوی، در 40 سال گذشته، حتی نتوانسته یک تظاهرات 100 نفری را علیه رژیم اسلامی، سازماندهی کند. هیچ مشکلی در اختلاف نظر وجود ندارد، اما دروغگویی در مورد دیدگاه مخالفانشان در پشت درهای بسته، مقامات آمریکایی را گمراه کرده و به نیروهای معتبر اپوزیسیون دموکراسی خواه، آسیب رسانده است. متأسفانه، مقامات آمریکایی، با دنبال کردن نظرات مبتنی بر فقدان درک سیاسی آقای رضا پهلوی، دارند اپوزیسیون ایران را منزوی می کنند».
8. جمهوری آینده نگر سکولار و دموکراتیک برای ایران
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublic.htm
A Futurist Secular Democratic Republic for Iran
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublicEng.htm 
9. حزب سکولار دموکرات ایرانیان
Iranian Secular Democratic Party - Futurist
http://isdparty.org  
10. سایتی برای ترویج حزبی سکولار دموکرات و آینده نگر با پلاتفرمی روشن و شفاف
A Site Promoting a Secular Democratic and Futurist Party with a Clear and Transparent Platform
https://sites.google.com/site/futuristparty  
11. چند کلمه درباره حزب سکولار دموکرات ایرانیان-آینده نگر
http://www.ghandchi.com/1408-iranian-secular-democratic-party-futurist.htm
A Few Words about Iranian Secular Democratic Party-Futurist
http://www.ghandchi.com/1408-iranian-secular-democratic-party-futurist-english.htm 

**************

http://www.ghandchi.com/2383-end-of-reza-pahlavi.htm

The End of 40 Years of Prince Reza Pahlavi's Monarchy in USA
http://www.ghandchi.com/2383-end-of-reza-pahlavi-english.htm

بازگشت به خانه