تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

7 مهر ماه 1398 ـ  30 سپتامبر 2019

پيام به مراسم اعلام موجوديت «شورای مديريت گذار»

حسن شريعتمداری، دبير کل شورا

ملت بزرگ ایران، خانم ها، آقایان، حضار گرامی!

در تاریخ هر ملت برهه هائی وجود دارند که بزبان عامیانه بزنگاه های تاریخی خوانده مي شوند. اين نقاط عطف، آستانهء تغيير وضعیت موجود و تعيين مسیر تحولات آيندہ اند. تصمیم بزرگ و تاریخساز یک ملت، در نهایت، ناشی از ارادهء جمعی، فرهنگ و درجهء رشد اجتماعی و بینش و آینده نگری آن ملت و نخبگان آن است. این چنین برهه هائی بمعنای واقعی کلمه «سرنوشت ساز» اند.

ما اکنون بر سر دوراهی گذار از یک حاکمیت قرون وسطائی و عقب مانده، و پیوستن به قافله تمدن و فرهنگ جهانی، در آزمون تاریخی چنین انتخاب سرنوشت سازی می باشیم.

تعلل و نداشتن ارادهء لازم برای گذار، و دودلی و تردید و نداشتن عزمی جزم و شکست ناپذیر، ما را نه تنها در سراشیب اضمحلال تمدن باستانی ایران قرار می دهد، بلکه از رسیدن به کاروان تمدن جهان پیشرفته نیز باز می دارد.

از سوی دیگر، همت و ارادهء ملی و جمعی، در نیل به گذار از این بی نظمی سرکوبگر و فاسد و عقب مانده از تاریخ، آیندهء درخشانی را نوید می دهد، که سزاواراین ملت باستانی است.

ما نباید اضمحلال تمدنی خود و ملت خویش را، با سکوت و بی تصمیمی و دو دلی روا داریم.

 

ملت بزرگ ایران!

ما در این زمان حساس گرد هم آمده ایم تا صدای رسای شما باشیم؛ شمائی که اراده نموده اید از این جهنم تحمیلی گذر کرده و آن را پشت سر بگذارید.

شما ملتی هستید که سال هاست راه زندگانی و روش زیست فرهنگی و اجتماعی خود را از این ریاکاران و دغل بازان گندم نمای جو فروش جدا نموده اید. شما خواسته اید تا خودتان باشید، و نه آنی که آنها از شما می خواهند. اغلب حتی دیگر حاضر نیستید تا به روش ها و ارزش های تحمیلی آنان تمکین و به آن تظاهر کنید.

شما دیریست تصمیم خود را گرفته اید. شما سوار بر بال های تکنولوژی ارتباطی مدرن، به آن سوی مرزها پرواز کرده و، علیرعم همهء محدودیت های بی شمار و خطراتی که روزانه شما را تهدید می کند، تا آنجا که برایتان میسر بوده، به دنیای متمدن و فرهنگ غنی و مدرن بشریت معاصر سرک ها کشیده و از آن بهره های شایان برده اید.

اکنون نوبت آن است که آن چه در قعر اجتماع ما در جریان است، پوسته جان سخت بربریت و عقب ماندگی تحمیلی را بشکافد و تولدی دوباره یابد.

شما آمادهء گذار از این محدودیت های تحمیلی و پیوستن به کاروان تمدن و ارزش هایی هستید که سال هاست پیدا و پنهان با آن مراوده داشته و پذیرفته و به آن مأنوسید.

ما، همراه با شما و در خدمت شما، می خواهیم، تا آنجا که ممکن است، گذری امن، اندیشیده و حساب شده، برای این مرحلهء مهم و تاریخی بسازیم. ما می خواهیم، حامل و ترجمان سیاسی این گذار فرهنگی و اجتماعی باشیم که شما مدتهاست موفق به آن شده اید، تا با تغییر این نظام آن را به سرانجام برسانیم.

من و همراهانم در شورای گذار، عزم جزم داریم که، به کمک شما، این پوستهء تحجر و عقب ماندگی را که بدور این ملت تنیده و به آنان تحمیل شده، بشکافیم و بیاری شما برای آینده طرحی نو دراندازیم.

فراموش نکنیم که تاریخ را زنان و مردانی با اراده و والا همتی والا می سازند که فرزند زمان خویش می باشند.

آنان احساس ویژه ای، به آنچه در کنه اجتماع می جوشد دارند و قبل از دیگران از آن آگاه می شوند.

آنان رسالت و ماموریت خود را از تاریخ دارند و برای انجام این وظیفهء تاریخی خود را محتاج به رخصت از کسی نمی بینند.

من خوشوقتم و افتخار دارم که توانسته ام گروهی از این تبار زنان و مردان را، با اعتمادی که طی سالیان متمادی همکاری سیاسی با اغلب آنان بهم داریم، در کنار خود داشته باشم.

ما با عزمی جزم و اراده ای استوار، گرد هم آمده ایم، تا با تشکیل شورای گذار، این آرزوی ملی را تحقق بخشیم.

ما می خواهیم این ها بروند و کسی نیز دغدغه نداشته باشد که، بعد از رفتن این ها، چه به سر مردم خواهد آمد.

ما مشتاقانه و همواره در جستجوی زنان و مردانی با چنین سرشتی هستیم و از آنان دعوت می کنیم تا بما بپیوندند و به گونه گونی و غنای شورای گذار بیافزایند.

ما برای پیوستن به کاروان بشری، گریزی جز گذار از کلیت این حاکمیت نداریم. بین توحش و تحجر و تمدن و پیشرفت، هیچ نقطه اشتراکی را نمی توان یافت تا در آنجا بتوان با توحشٍ سازش نمود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی توحش را لباس قانون پوشانده و، بر طبق اصول بنیادین خود، تحجر و تبعیض را بدرازای تاریخ ابدی نموده است.

انتخاب ملت برای ما روشن است. این انتخاب ملی، گذار از این سیستم قرون وسطائی است.

ما نیز صدای رسای این ملت هستیم. با آنان و در کنار آنان می باشیم. وظیفهء ما کمک به آنان در این گذار ضروری و تاریخی است.

خوشبختانه تاریخ و تمدن غنی ما، وسائل و ابزار فراوانی برای ساختن پلی محکم برای گذر از این خرابهء عصرحجری بسوی جهان متمدن پیشرو بما داده است.

ما می توانیم و باید این راه عبور را با یاری ملت توانای ایران بسازیم.

این است که «نه به قهقرا و تحجر، پیش بسوی تمدن و رفاه وخوشبختی» شعار ماست.

بسیاری از ایرانیانی که باجبار از ایران مهاجرت نموده و یا بناچار ترک وطن کرده اند، نمونه های بارزی از موفق ترین گروه های مهاجران، در سطح جهانی می باشند. بسیاری از آنان چهره های پر افتخاری در زمینه های علمی و دانشگاهی و پزشکی و مهندسی وحقوق بوده و یا از کارآفرینان موفق می باشند. این واقعیت گویای آن است که آنچه ایرانی را از پیشرفت و موفقیت بازداشته، محیطی است که در آن زندگی می کنند و حاکمیت فاسد و جابری است که مانع ترقی آنان بوده و این محیط را شکل داده است.

ملت عزیز ما باید دیوارهای این قفس را بشکند، و پروازی بلند بسوی آزادی و دموکراسی آغاز کند. مردم ما، بسیار زودتر از آنچه تصور می شود، فاصلهء خود را با جهان پیشرفته ای که لایق آنان است تقلیل می دهند و به آن می رسند. ایران، بدون تبعیض و تحقیر و فساد و خرافه، همان چتر فراگیری است، که همهء ما را در سایهء خود جمع میکند. ایران، فقط در یک دموکراسی سکولار مبتنی بر قوانین حقوق بشری و عادلانه از آن همهء ایرانیان خواهد بود. این چنین ایرانی را باید از نو ساخت. این همان ایرانی است که دورنمایش نیز ما را، با علائق و سلایق گوناگون و مذاهب و زبان ها و قومیت های مختلف، بهم پیوند می دهد. امید ایجاد چنین سقف بلند و تابناکی است که ما ایرانیان را بهم وصل می کند.

ما، با بهره برداری از این گوناگونی مثال زدنی، که تنوعش در طول تاریخ مانع وحدت ما ایرانیان نشده، باید از این تنوع و تکثر بعنوان یک امتیاز قابل توجه استفاده کنیم و با برهم افزائی توان های فرهنگی اقوام و زبان ها و مذاهب گوناگون، وحدتی در کثرت و کثرتی در وحدت باشیم.

«شورای گذار» نیز، در قامت یک جایگزین حاکمیت موجود، سعی میکند تا آئینه ای تمام نما از جامعهء ایران باشد. شورای گذار می خواهد تبلور عینی این تنوع فرهنگی و قومی و زبانی باشد و همچنین نمایندگانی از زنان و جوانان و زحمتکشان جامعه در کنار کارآفرینان و کارورزان و کارمندان را در خود جای دهد.

ما اکنون نیز تا حدودی به انجام این مهم موفق بوده ایم و چنین ترکیب متنوعی را در خود داریم. البته سعی این است که بر آن بیافزائیم تا نمایشگر کاملی از جامعهء واقعی ایران باشیم. ما به این تنوع در درون خود می بالیم و به آن مفتخریم و آن را از امتیازات و نقاط قوت  خود میدانیم. ما نیز وحدت در کثرت و کثرت در وحدتیم. ما نیز مانند ملت ایران، همچون سیمرغ افسانه ای هستیم که در عین حال سی مرغ است؛ ملتی چون سیمرغ جاویدان که از خاکستر خود دوباره برمی خیزد و بلند پرواز و مغرور است.

اطمینان قاطع دارم که این ملت نیز پس از سفری تاریخی بدرازی هزاران سال، بالاخره چون سیمرغ به قله قاف خود، که همان دموکراسی مدرن است، خواهد رسید و بر آن فرود خواهد آمد.

ما از خان های دشوار و سخت تاریخی خود گذشته ایم واین خان آخر را نیز با موفقیت طی خواهیم کرد. پیروزی نزدیک تر از آن است که فکرش را می کنیم. اندکی همت و استقامت نیاز است و بس. ما رو به تاریخ داریم و دشمنان مان پشت به آن. آنها پدیده ای ضد تاریخی هستند. آنها برای بقا تلاش می کنند و ما برای پیشرفت و ترقی. فردا که آنها به بایگانی تاریخ سپرده شوند، بازسازی ایران عزیز شروع می شود.

ایرانیان ثروتمند و توانمند و دارای دانش و تجربه، با افتخار برای ایجاد شغل و سرمایه گذاری، به ایران باز می گردند تا بهموطنان شان در بازسازی ایران کمک کنند. جهان نیز از هم اکنون در انتظار موقعیتی است که در سایهء امنیت و حکومت قانون درایران آینده سرمایه گذاری نماید.

جمهوری اسلامی، که از درون پوسیده و در سراشیب سقوط است، از وقوع جنگ، بعنوان شانسی برای افزایش احتمال بقای ننگین خود، استقبال می کند و دیگران را تحریک می کند تا بر سر این ملت آتش ببارند.

اکنون، بیش از هر زمان دیگری، جغد جنگ بر خرابه های این مرز و بوم در پرواز است؛ خرابه هائی که محصول چهل سال حکمرانی این سیاه  دلان ماجراجو و فاسد و ظالم است. آنان، به قیمت بقای خود، حاضرند همه چیز و همه کس را فدا کنند.

متاسفانه، هنوز ساده دلانی فریب خورده ای یافت می شوند که از ماجراجوئی های خطرناک سپاه در منطقه احساس غرور می کنند و نمی توانند به عاقبت آن بیاندیشند. اینان، دانسته و ندانسته، در خدمت جنگ افروزان و اهداف و منافع آنان قدم برمی دارند؛ راهی که می تواند به ویرانی وسیع ایران عزیز ما منجر شود.

من از همین جا با صدای رسا به همهء جهانیان اعلام می کنم که ملت ما هیچ خصومت و دشمنی و کینه ای با هیچ دولت و ملتی از جمله آمریکا، اسرائیل و اعراب ندارد. ما از هم اکنون مذاکرات خود را با همسایه گان مان برای ایجاد خاورمیانه ای امن و عاری از رقابت های مخرب و دشمنی های تاریخی موهوم شروع خواهیم نمود.

 بازار مشترک خاورمیانه ای، مرکب از ترکیه، اعراب، اسرائیل و ایران می تواند، پایه های واقعی همکاری های منطقه ای را گسترش دهد و به صلح و امنیتی که تجارت و صنعت بدان نیازمند است بیافزاید.

آیرانیان موفقی، که سال هاست در اروپا و آمریکا هستند، سفیران صلح و دوستی و پل های تفاهم فرهنگی بین ایران و غرب می باشند. عدهء زیادی از ایرانیان نیز اکنون دراحزاب و پارلمان های کشورهای مختلف هستند.

در آینده، ایرانی دموکرات و صلح طلب، می تواند، از طریق چنین سفیران شایسته ای، جای مناسب و درخوری در صحنهء بین المللی بخود اختصاص دهد.

 

ملت بزرگ ایران!

من بشما اطمینان می دهم که آینده ای درخشان در انتظار شماست. از این گردنهء نفس گیر باید با همت شما عبور کنیم. پس از آن، دورنمای زیبای ترقی و پیشرفت و رفاه و آزادی و عدالت در دیدرس شما قرار خواهد گرفت و آن را مشاهده خواهید کرد. من و دوستانم در خدمت شمائیم و بهمراه شما و برای شما مبارزه می کنیم. ما در جهان آزاد، سفیران شما می باشیم.

 بما بپیوندید و ما را در راهی که داریم یاری کنید. همه چیز در نهایت در گرو همت و اراده شماست.

پیش بسوی تمدن و پیشرفت

نه به تحجر و قهقرا

پاینده ایران، برقرار ایرانی

بدرود.

بازگشت به خانه