تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

 4 بهمن ماه 1398 ـ  24 ژانويه 2020

خطبه های نگران کنندهء خامنه ای

سام قندچی

       جمعه گذشته 27 دیماه 1398 آیت الله سید علی خامنه ای، بعد از 8 سال، اقامهء نماز جمعهء تهران را بر عهده داشت و گزارش های متن خطبه ها منتشر شده که شامل توهین مداح به آقای حسن روحانی و خروج او از مراسم نيز هست. امیدوارم تحلیلی که در زیر در مورد سخنان رهبر حکومت اسلامی ارائه می شود اشتباه این نگارنده باشد:

       1. فقط 10 روز بعد از سانحهء مرگبار یک هواپیمای مسافربری یعنی سقوط پرواز 752 آنهم توسط دو موشک "خودی،" عالی ترین مقام کشور در سخنرانی خود به بيان عبارتی ساده در آن مورد بسنده کرد و تمرکز کل سخنرانی اش بر عملیات نظامی در منطقهء خاورمیانه بود: از لبنان و فلسطین تا عراق.     2. چرا این موضوع نگران کننده است؟ بنظر می رسد رژیم کوکلاکس کلانهای اسلامی ایران دارد وارد مرحلهء تازه ای می شود که طی آن ديگر حتی بحث های محدود به مورد معین سردار قاسم سلیمانی نیست، بلکه «فتوحات خارج از ایران» برای رژیم دیگر نیاز فوری شده است؛ همانگونه که زمانی برای القاعده نيز «فتوحات»، حتی در کشورهای آفریقایی و بیش از خود افغانستان، مورد نظر بود و بالاخره هم به یازدهم سپتامبر و بعد هم رشد داعش و ماجراهای موصل و رقه انجاميد.

       3. از اين پس جریان «اسلامگرایی شیعه»، که ایران در کانون آن قرار دارد، جنگجوتر می شود، آن هم خارج از مرزهای کشور، و نه فقط مجهز به سلاح های متعارف، که القاعده و داعش هم به کار می بردند، بلکه با موشک های بالستیک و امکانات اتمی که این رژیم اکنون در اختیار دارد.

       4. یعنی این جریان دیگر حتی نظیر دوران پایانی شوروی نیست که داشت اصلاح طلب تر می شد. اصلاً اینگونه روند تکاملی، به تحولاتی که در کشورهای سوسیالیستی شاهد بودیم، شباهتی ندارد و بیشتر شبیه تطور فاشیسم هیتلری است که نظامی تر و نظامی تر شد و نه تنها در داخل آلمان بلکه خارج از مرزهای آن کشور.

       باز هم امیدوارم تحلیلم در این مورد غلط باشد، چون اگر درست باشد راهکارهایی که تا کنون در اپوزیسیون ایران برای مقابله با این رژیم مطرح شده، دیگر کارآیی نخواهد داشت.

         به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران.

منبع: سايت نویسنده 

 

بازگشت به خانه