تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

 12 خرداد ماه 1399 ـ  1 ماه ژوئن 2020

قالیباف، کرامولِ ايرانی؟
سام قندچی

       در چند روز اخیر، پس از آنکه سردار محمد باقر قالیباف بعنوان رییس مجلس شورای اسلامی تعیین شد، بحث ها در مورد آیندهء پیش روی رژیم اسلامی هم داغ تر شده است. از نظر من، و از لحاظ مشاهدات تاريخی، می توان وضعیت مشابهی را با زمانی که کرامول عهده دار پارلمان بریتانیا شد يافت، هرچند که در آنجا دستگاه سلطنت سکولار برقرار بود و نه اين سلطنت مذهبیِ کوکلاکس کلانهای اسلامی که در 42 سال گذشته گریبانگیر ملت ایران است و به هیچکس پاسخگو نیست.

       کاری که کرامول، در بريتانيا و بعد از گردن زدن چارلز اول و اعلام «جمهوری»، کرد، در واقع، شکل دادن به نوعی «استبدادِ بدونِ سلطنت» بود و در نتيجه، در پی مرگ او و غياب سلطنت و بی صاحب شدن استبداد، قدرت پارلمان برای همیشه در بريتانيا تضمین شد، و حتی بعد از بازگشت سلطنت به بریتانیا نيز این تغيير در ساختار ارکان قدرت آن کشور، تا به امروز، ادامه پیدا کرده است! اما آيا تاريخ معاصر ايران انجام چنين نقشی را بر عهدهء قاليباف گذاشته؟

       وسوسهء اين «تغيير» تازگی ندارد. به یاد آوریم که اقدامات علی لاریجانی هم، وقتی در زمان جنبش سبز رییس مجلس بود، چنين احتمالی را مطرح می کرد؛ چرا که او، همچون یک «ژنرال»، میرحسین موسوی و دیگر رهبران جنبش سبز را «عوامل فتنه گر» خواند و حکم اعدام شان را صادر کرد. اما شاهد بوديم که در شرايط آن روز آن ژست ها زود تمام شدند و، طی 10 سال پس از آن، برادران لاریجانی با رهبران اصلاح طلبان همکاری نزدیک داشتند.

       اما به نظر می رسد که داستان سردار محمد باقر قالیباف با داستان علی لاريجانی متفاوت است چرا که اکنون «بیتِ رهبری» تبديل به يک «دستگاه» عریض و طویل سلطنت اسلامی شده و به این راحتی قابل کنار زدن نيست، چه آیت الله خامنه ای زنده باشد و چه فوت کند.

       در نتيجه پرسش کنونی آن است که آیا محمد باقر قالیباف موفق خواهد شد تا، به پشتوانهء مجلس شورای اسلامی اش، ابتدا «استبدادِ مذهبیِ بدونِ سلطنتِ مذهبی (ولایت فقیه)» را در ایران شکل دهد؟ و پس از آن، آیا نتیجهء کارش تثبیت قدرت مجلس اسلامی خواهد بود؟

       البته اين احتمال هم وجود دارد که اقدامات آيندهء «سردار قالیباف»، نظیر اقدامات ناپلئون،  فروپاشی کل آنچه را که به اصطلاح "جمهوری" اسلامی خوانده می شود، به انجام رساند! در واقع، سردار قاسم سلیمانی هم طرح مشابهی را دنبال می کرد و، اگر پیروز شده بود، احتمال تحقق سناريوی دوم بیشتر بود.

       به هر حال، ممکن است پاسخ به این سؤالات را در آينده نزديک و خیلی زودتر از آنچه تصور می شود مشاهده کنیم!

نهم خرداد ماه 1399 - May 29 , 2020 

 http://www.ghandchi.com/3358-ghalibaf-cromwell.htm

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6     7     8

بازگشت به خانه