تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

 27 امرداد ماه 1399 ـ  17 ماه اگوست 2020

دربارهء توافق اسرائیل و امارات
سام قندچی

        چند روز قبل خبرگزاری های بین المللی از توافق تاریخی اسراییل و امارات، خبر دادند. آقای رضا پهلوی هم در یادداشتی در فیسبوک بطور غیرمستقیم با اشاره به این رویداد نوشتند "منطقه در حال برداشتن گام‌های اساسی به سوی صلح و پیشرفت است. به زودی، وقتی که این رژیم از بین برود، ایران دوباره روابطی سازنده با کشورهای سراسر خاورمیانه و فراتر از آن برقرار خواهد کرد."

        شخصاً امیدوارم خاورمیانه بسوی صلح و پیشرفت در حال برداشتن گام های اساسی باشد. در زمان سقوط صدام حسین هم اظهار امیدواری کردم که دولت جدید عراق با اسراییل وارد روابط دیپلماتیک شود، که متأسفانه چنین نشد. همچنین خود نیز آنچه را آقای رضا پهلوی برای ایران گفته اند، آرزو دارم. اما واقعیات در مورد توافق اسراییل و امارات:

        - هنوز امضاها خشک نشده، ترکیه این توافق را خیانت به فلسطین و علیه ایران اعلام کرده و گفته می خواهد روابطش را با امارات تعلیق کند. حالا چرا ترکیه ناگهان کاسه ی داغ تر از آش برای فلسطین و رژیم اسلامی حاکم بر ایران شده را باید از آقای اردوغان پرسید.

        - در ارتباط با اسراییل در گذشته نظرم را نوشته ام، و حرف تازه ای ندارم و نه تنها از اقدام امارات در جهت صلح با اسراییل حمایت می کنم، بلکه امیدوار به ادامه ی این روند توسط همه ی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران هستم.

        -با این همه، اصل مسألهء امروز نظیر دوران توافق انور سادات و اسراییل است که اسلامگرایان تا انورسادات را نکشتند، خاموش نشدند.

        - مشکل آن است که - تا آنجا که به جریان کوکلاکس کلانهای اسلامی مربوط می شود - شیعه و سنی در رقابت هستند تا ثابت کنند کدامیک سریعتر می توانند خاورمیانه و کل دنیا را به جامعه ی اسلامی عربستان 1400 سال پیش برگردانند و این امر سد اصلی در برابر هرگونه صلح و پیشرفت در خاورمیانه است.

        همانطور که قبلاً هم بحث شده، نیاز به تشکیل جبههء واحد بین المللی برای مبارزهء فرهنگی، سیاسی و ایدئولوژیک، و نه نظامی، جهت مقابله با کوکلاکس کلان های اسلامی نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل جهان است و تا چنین اتحادی شکل نگیرد و بطور جدی فعالیت مدوام انجام ندهد.

        متأسفانه، باید بگویم چندان امیدی به صلح و پیشرفت در خاورمیانه ندارم. و منظور از مبارزه ی فرهنگی، سیاسی و ایدئولوژیک کاری نیست که مثلاً بی.بی.سی و صدای آمریکا انجام می دهند که مفید، اما فرسنگ ها از چنین مبارزه ای به دور هستند و حتی مدیران شان این استراتژی را درک نمی کنند تا چه رسد به آنکه بخواهند يک چنین ابتکار گلوبال را، که 5 سال است درباره اش بحث شده، رهبری کنند.

        با اینحال از توافق بین اسراییل و امارات نه تنها استقبال می کنم و تبریک می گویم بلکه امیدوارم کشورهای بیشتری در خاورمیانه به این روند به پیوندند.

        به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

بیست و چهارم مرداد ماه 1399 - August 14, 2020

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6     7    8

http://www.ghandchi.com/3843-reza-pahlavi.htm

 

بازگشت به خانه