تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

 17 دی ماه 1399 -  5 فوريه 2021

«پی نوشت: اپراتور»؛ دربارهء جنایت سپاه در آسمان ایران

رمانی به قلم ونوس ترابی

برگرفته از سايت «مشروطه»

«پی نوشت: اپراتور» نوشته ونوس ترابی، رمانی دربارهء جنایت هواپیمای اوکراینی است که در سالگرد این واقعه توسط نشر باران سوئد منتشر شد.

ونوس ترابی نویسنده جوان و توانایی است که به زودی بیشتر درباره اش خواهیم شنید. سبک نوشتن خاص او و تسلط او بر شعر فارسی باعث شده است کلام او جادویی باشد و با خواندن نوشته های او شما به سفری خیال انگیز میروید و هر جمله ای را که میخوانید تصویری در ذهنتان نقش میبندد.

اولین کتاب ونوس ترابی با تعهد به انسانیت و ایران آغاز شده است و امیدواریم این تعهد و تخصص و قلم توانا، همیشه در خدمت ملت ایران باشد تا همانند بسیاری دیگر در این سرزمین جاودانه گردد.

اولین رمان ونوس ترابی اگرچه تخیلی است اما اساس داستان بر اساس جنایتی نوشته شده است که در تاریخ جهان بی سابقه است. جنایاتی که سپاه پاسداران در حق ملت ایران روا داشته است مثنوی بی پایانی است که حافظه انسان ایرانی تا زمانی که زنده است فراموش نخواهد کرد. از همان روزهایی که این انقلاب واقعا اسلامی جان و ریشه ایران را خشکاند تا همین روزی که 42 سال از عمر ننگین این جرثومه تباهی می گذرد ملت ایران بارها و بارها به قتل رسیده است و هنوز هم تاریخی برای اتمام این جنایات نمیتوانیم متصور باشیم.

رمان ونوس ترابی به شکل روایت اول شخص و جریان سیال ذهن اپراتور فرودگاه امام جنایت ، چهل و هشت ساعت مانده به واقعه جنایت هواپیمای اوکراینی و کشته شدن 176 تن از سرنشینان آن را برای خواننده روایت می‌کند.

هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با 176 مسافر و 9 خدمه، تنها دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه تهران در سحرگاه روز 8 ژانویه سال 2020، هدف دست‌کم دو موشک سامانه جنگی تور نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد؛ جنایتی که پس از کشتار آبان ماه 98، ایران را در بهت و سکوت و ماتم فرو برد و هنوز هم داغ دل خانواده های آن عزیزان و ملت ایران التیام نیافته است.

ونوس ترابی کتاب را به «نفر صد و هفتاد و هفتم، جنین هفت ماههء فریده غلامی، یکی از مسافرین پرواز، یعنی مادر ژیوان و همسر رازگر رحیمی تقدیم کرده است. تقدیم کتاب به جنین زنده یاد فریده غلامی که حتی «اسم» نداشت، می تواند هزار معنا و تفسیر داشته باشد…

کتاب اینگونه آغاز می‌شود:

«هفت بیپ شنیده‌ام. یا زهرا پنج بار. دو بار چراغ قرمز. رمز عملیات است. ‌نمی‌دانم کی و کجا و برای چه باید بروم اما می‌دانم که باید چار دانگ حواسم را بیندازم گِل انگشت. دو دانگش هم بماند سهم گوش‌ها که تا فرمان بیاید نخ انگشت را بکشد هر جا که می‌خواهد. یک ماه است که دوره می‌گذارند اما شیرفهم مان نمی‌کنند. فقط می‌گویند آماده باش است. دست و پایم باید آماده باشد. بترکاند، فشار دهد، بسوزاند، نشانه بگیرد،‌ تیررس را در هوا بزند.»

کتاب «پی نوشت : اپراتور» در نوزده بخش نوشته و تنظیم شده که یادآور نوزده ثانیه فاصله بین شلیک اول تا قطع ارتباط خلبانان با برج مراقبت است؛ قطع ارتباطی که مدتی بعد با صدای مهیبش «ایران خواب» رفته را بیدار میکند تا مردم ببینند این اوباش سپاهی و بسیجی که هر روز توسط اسراییل در سوریه سقط میشوند، فقط و فقط زورشان و انتقام سختشان برای ملت ایران بی دفاع است!

در بخش هجدهم این رمان ونوس ترابی نوشته است:

«پنج و چهل و نه دقیقه است. هواپیما وارد جایگاه تیک آف 29 می‌شود. سرباز متصدی رادار مدام با برج مراقبت و پایگاه موشکی در تماس است. حاج مرتضی آرام گرفته و چفیه‌اش را می‌بندد به زانوی ضرب دیده. رد خون مانده روی شلوار کرم رنگش بیشتر سیاه است تا سرخ. ناغافل دستش را روی شانه راست من می‌گذارد. از جا می‌پرم. نگاهش می‌کنم. در چشمانش همان نگاه طالقان و جوجه به سیخ کشیدن است. نمی‌فهمی دارد تحسینت می‌کند یا فحش به اول و آخرت می‌بندد. تمرکز می‌کنم و برمی‌گردم روی رادار. پی اس 752 دارد روی باند سرعت می‌گیرد. نوک انگشت اشاره راستم زُق زُق می‌کند. انگار عمری برای این لحظه این پا آن پا کرده. کار ما فقط فشار دادن این دکمه مربع سرخ است. بقیه‌اش را می‌شود انداخت گردن قلب "تور" که چطور بشکافد و بترکاند و بسوزاند و تمام کند».

پيوند به مصاحبه ای تلويزیونی با ونوس ترابی

خرید این کتاب را به همه ایرانیان پیشنهاد می کنیم تا هم از نویسنده ای جوان و خوش آتیه حمایت کرده باشند و هم خودشان لذت خواندن یک متن خوب را به خاطر بسپارند. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب را از کتابفروشی‌های اروپا، امریکا و کانادا یا از طریق وب‌سایت «نشر باران» تهیه کنند.

www.baran.se        info@baran.se     Tel: +46 8 88 54 74

سايت مشروطه

 

بازگشت به خانه