تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

 17 دی ماه 1399 -  5 فوريه 2021

در سالگرد 22 بهمن: آلترناتیوهای رژیم و اپوزیسیون
سام قندچی

هفتهء آینده چهل و دومین سالگرد 22 بهمن 57 است! سالها پیش از انقلاب، کتاب های زنده یاد احمد کسروی را می خواندم که در جزئیات استدلال کرده بود که حتی دو روحانی در یک اتاق نمی توانند بنشینند. اما دیدیم که حتی بعد از درگذشت خمینی رژیم اسلامی همچنان بیش از 30 سال است ادامهء حیات داده و «شاید» علیرغم آنچه کسروی در مورد شکاف های عمیق درون روحانیت نوشته، خودش به این موضوع فکر کرده که از او نقل شده که گفته «ما یک حکومت هم به روحانیون بدهکاریم».

من البته متخصص تاریخ نیستم اما دوستانی که متخصص هستند سند معتبری از این گفته که به کسروی منتسب است، پیدا نکرده اند! به هر حال امروز آفتاب آمد دلیل آفتاب، و نه تنها رژیم اسلامی ایران اکنون 30 سال بعد از مرگ خمینی ادامه یافته، بلکه حتی در همسایگی ایران در افغانستان، به رغم سرنگونی رژیم طالبان از طریق حملهء آمریکا، طالبان دوباره بخشاً به قدرت بازگشته و با آمریکا و ایران مذاکرات دیپلماتیک می کند در حالی که، در زمان ملاعمر، طالبان بر عکس رژیم اسلامی ایران، اهل مذاکره نبود! به هرحال با این حرفم ابداً نمی خواهم بگویم که این رژیم دوام خواهد آورد بلکه تنها هدفم توجه به همهء جوانب واقعیت پیش روی ما است!

  اما، موضوع کوکلاکس کلان های اسلامی، معضلی جهانی است و اگر امروز به فعالیت های فرهنگی، سیاسی و ایدئولوژیک برای مقابله با آن توجه جدی نشود، پنج سال دیگر نظیر تجربهء فاشیسم در سال های 1940، ممکن است برای جهان جز راهکارهای نظامی نظیر آنچه در بمباران های برلین و بمب اتمی هیروشیما به یاد داریم، راه چاره ای باقی نماند!

آنچه دربارهء آلترناتیوهای رژیم و اپوزیسیون در زیر می آید همهء آلترناتیوها نیستند، و فقط آلترناتیوهایی ذکر شده اند که در این برههء زمانی بنظر جدی تر می آیند. دوستان دیگر هم به جای آنکه مرتب با ایمیل و تلفن بخواهند دیدگاه خودشان را از زبان این نگارنده بشنوند، لطف کنند دیدگاه های خودشان را در اینترنت منتشر کنند، و مردم هم 30 سال است در اینترنت دیدگاه های هر فردی را خوانده اند، و خود قضاوت خواهند کرد.

 

آلترناتیوهای رژیم 

1. رسیدن مجتبی خامنه ای به مسند «ولایت فقیه»، با کمک آقای محمود احمدی نژاد و ریاست جمهوری یکی از فعالان حلقهء رایحهء خوش خدمت و بهار نیوز، نظیر حمید بقایی

2. نشستن آیت الله صادق لاریجانی بر مسند ولایت فقیه، با کمک اصلاح طلبان و روی کار آمدن کسی در حلقهء موسوی، کروبی، و رهنورد بعنوان رییس جمهور! کسانی نظیر آقای حسن روحانی دیگر در سطحی نیستند که بتوانند بعنوان آلترناتیوی پر قدرت از سوی اصلاح طلبان مطرح شوند. 

3. به قدرت رسیدن بخشی از سپاه پاسداران به رهبری آقای محسن رضایی. آقای محسن رضایی بعد از پایان جنگ ایران و عراق در کمک به جریانات علمی و روشنفکری بسیار مؤثر عمل کرده و از حمایت بخشی از چپ و آینده نگرهای داخل ایران برخوردار است و همچنین تأکیدش بر سرکوب نظامی جریانات تجزیه طلب است. 

4. البته جریانات دیگر نظیر آیت الله ابراهیم رئیسی و آیت الله احمد علم الهدی، و یا خانوادهء هاشمی رفسنجانی و یا بسیاری از خاندان های ثروتمند دیگر رژیم اسلامی نیز گزینه های مطلوب خود را دارند اما اگر راه دیگری نبینند، در عمل تسلیم دو گزینهء اول خواهند شد، و برایشان حفظ ثروت مهمتر از این است که چه کسی در رأس قدرت باشد!

 

آلترناتیوهای اپوزیسیون 

1. شورای گذار. لازم به یادآوری است که، خلاف تصور عمومی، این آلترناتیو شامل آقای رضا پهلوی نیز می شود، البته بعد از 42 سال فعالیت سیاسی مستمر، ایشان اکنون نقش تشریفاتی ندارند. اینکه در آینده چه بشود را از اکنون نمی شود پیش بینی کرد و دوستانی که همچنان به نقش تشریفاتی ایشان اعتقاد دارند، لازم نیست به پای خود تیراندازی کنند و اپوزیسیون را تضعیف کنند و می توانند آزادانه نظرات خود را همچون 42 سال گذشته تبلیغ کنند. شخصاً علاقه ای به درگیر شدن در این بحث ها ندارم و خود ایشان نیز با پیمان نوین در واقع همین مقصود را بیان کردند. به هر حال باز هم هرکسی می تواند نظر خود را داشته باشد اما این نگارنده بیش از این تمایلی به درگیر شدن در اینگونه بحث ها ندارم و تمنا دارم این نگارنده را از اینگونه بحث ها معاف کنید!

2- آلترناتیو آنارشیستها که همین هفتهء گذشته به تفصیل توضیح داده شد.

3. دربارهء بقیهء آلترناتیوهای اپوزیسیون هم می دانیم که، شوربختانه، هیچیک نیروی چشمگیری را تشکیل نمی دهند. 

4. تا آنجا که به انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه 1400 مربوط می شود، یک ماه پیش حمایت خود را از موضع حسن شریعتمداری برای تحریمِ انتخاباتِ ریاستِ جمهوری، اعلام کردم و حرف تازه ای نیست.

  به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

سیزدهم بهمن ماه 1399 اول فوريه 2-21

 

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6     7     8     9     10     11     12     13     14     15     16     17     18     19      20     21

http://www.ghandchi.com/4018-alternatives.htm

 

 

 

 

 

بازگشت به خانه