تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

6 اردیبهشت ماه 1400 -  26 آوريل 2021

خواب‌های آشفته‌ء تاج‌زاده برای انتخابات!

شیرین عبادی

مصطفی تاج‌زاده، که تا چندی پیش "رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل متحد برای تغییر قانون اساسی" را خواسته‌ای غیر منطقی و شیک مخصوص خارج‌نشینان معرفی می‌کرد، با نزدیک شدن موسم انتخابات ریاست جمهوری، به‌یک‌باره تغییر موضع داده و، با اشاره به لزوم انتخاب رئیس جمهور "توسعه گرا" در انتخابات خردادماه، گفته است که برای جلوگیری از "جدی شدن" مشکلات "باید از اختیارات رهبری کاسته شود، موقت و انتخابی شود".

صحبت‌های اخیر تاج‌زاده، که این ‌روزها قبای نظریه‌پردازی برای اصلاحات را نیز بر تن کرده ‌است، با سخنان سابق او در تناقض است. او باید به‌صراحت به این پرسش پاسخ دهد: «آیا بدون تغییر قانون اساسی، رئیس جمهور و یا هر فرد دیگری می‌تواند اختیارات رهبری را کم و یا این منصب را دوره‌ای و موقت کند؟» واضح است که تاج‌زاده از این سخنان متناقض اما خوش رنگ و لعاب مقصدی جز داغ‌کردن تنور انتخابات و کشاندن مردم به‌پای صندوق‌های رای ندارد.

تاج‌زاده در این اظهارنظر تبلیغاتی بار دیگر ثابت کرده است که، همچون بسیاری از اصلاح‌طلبان، اعتقادی به جدایی دین از حکومت (سکولاریسم) و دموکراسی ندارد. در حکومت ایده‌آل تاج‌زاده «ولی فقیه»، با تمام ویژگی‌های مندرج در قانون اساسی، باقی می‌ماند؛ با این قید که النهایه "دوره‌ای" می‌شود و اختیارات کمتری دارد. بله! او نمونه‌ء بارزی از اصلاح‌ طلبان در آرزوی قدرت است؛ آنان که می‌خواهند دیکتاتور را قدری بزک کنند تا در سایه‌اش مدتی در قدرت سیاسی سهیم شوند.

برگرفته از فیس بوک «توانا»

 

بازگشت به خانه