تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

25 شهریور ماه 1400 -  16 ماه سپتامبر 2021

وزارت ترس در حکومت طالبان

تارا عاطفی

  وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به شیخ محمد خالد واگذار شده است؛ روحانی گمنامی که به گفته اعضای طالبان مسلط بر قوانین شرعی و مذهبی است. گفته می‌شود او پشتون و اهل نورستان است.

حدود دو دهه پیش و در دور قبل حکومت طالبان بر افغانستان، پلیس اخلاق در خیابان‌‌ها گشت می‌زد و قوانین اسلامی را به روایت خود پیاده می‌کرد.

قوانین اسلامی به روایت طالبان سختگیرانه‌ترین قوانین عصر حاضر و به زعم آن‌ها نزدیکترین چیزی است که پیامبر اسلام اگر در قرن بیستم زندگی می‌کرد ممکن بود پیاده کند.

این قوانین شامل محدودیت‌های شدید بر زنان می‌شد تا آنجا که  رهبر طالبان در آن زمان که ملاعمر بود، با صدور فتوایی حضور زنان را در محضر عام خلاف شریعت اعلام کرده بود.

اکنون ۲۰ سال گذشته، نسل زنان جوانی که در این سال‌ها بزرگ شده‌اند بسیاری دوره قبلی طالبان را به خاطر ندارند. آیا طالبان از نظر رفتار با زنان فرقی کرده؟

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان سه‌شنبه هفته پیش و درحالی که هنوز یک ماه از تصرف کابل نمی‌گذرد، در یک نشست خبری نام اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

  در فهرست اعضای کابینه که طالبان منتشر کرده، وزارت زنان حذف شده و وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جمع وزارتخانه‌ها اضافه شده است. علاوه بر آن همانطور که انتظار می‌رفت نام هیچ زنی در کابینه طالبان به چشم نمی‌خورد.

  روز پس از اعلام کابینه طالبان، شماری از زنان در کابل و بدخشان در اعتراض به خیابان‌ها آمدند و شعار دادند: «کابینه بدون زن ناکام است، ناکام است».

 

وزیر امر به معروف طالبان کیست؟

  شیخ محمد خالد روحانی کمتر شناخته شده‌ای است که با خالد شیخ محمد طراح حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر فقط تشابه اسمی دارد. این روحانی گمنام به گفته اعضای طالبان مسلط بر قوانین شرعی و مذهبی است. گفته می‌شود شیخ محمد خالد، پشتون و اهل روستای کلام نورستان است.

 

وزارت ترس

  وزارت امر به معروف و نهی از منکر دوران طالبان که وزیر آن مولوی قلم‌الدین بود پس از سقوط طالبان منحل و بدستور حامد کرزی با وزارت حج و امور مذهبی جایگزین شد.

  وزارت امر به معروف دوره نخست حکومت طالبان به زنان اجازه بیرون رفتن از خانه را نمی‌داد، مردم گاه زیر فشار مأموران ادارۀ امر به معروف هر نوبت نماز را چند بار اقامه می‌کردند.

https://www.radiozamaneh.com/684950

 

 

بازگشت به خانه