تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

9 اسفند ماه 1400 - 28  فوریه 2022

حسین رونقی، مجلسیان و صیانت اینترنت

سام قندچی

   چند روز پیش در اینترنت خبر ربوده شدن دوست عزیز آقای #حسین_رونقی ملکی توسط مأموران امنیتی رژیم، منتشر شد! شخصاً آقای حسین رونقی را دوست خطاب می کنم نه به دلیل آشنایی شخصی که نداریم، بلکه به این دلیل که هرچه در همه ی این سالها منتشر کرده با فهم و درایت و دانشِ موضوع بوده، و این نگارنده او را رهبر خود تلقی می کنم هرچند خیلی از صاحب این قلم جوانتر است! در 24 ساعت گذشته یک مطلب تئوریک به فارسی و انگلیسی در ارتباط با موضوع طرح صیانت منتشر کردم، و همچنین مقاله ای سیاسی تحت عنوان «پاسخ به آیت الله خامنه ای در مورد مدیریت اینترنت»، منتشر کردم. در اینجا قصدم تکرار آن بحثها نیست، و حسین رونقی هم از نظر تئوریک موضوع اینترنت را اگر بهتر از من نداند، کمتر نمی داند، همچنین مطمئن هستم که آیت الله خامنه ای نیز در موردی که بحث کرده ام، آگاه است! در اینجا فقط می خواهم یک تشبیه به کار ببرم که شاید به درک موضوع کمک کند!

   ببینید اینترنت امروز یک یوتیلیتی محسوب می شود؛ نظیر برق، آب و تلفن که دستکم 100 سال است یوتیلیتی محسوب می شوند! درست است شاید 1000 سال پیش قطع آب به روی بخشی از مردم توسط دولت بعنوان راهی برای حل اختلافات شاید به کار میرفته اما در جامعه ی مدرن این یوتیلیتی ها را دولت موظف است در اختیار مردم قرار دهد و این نیست که دارد لطف می کند و اینها بخشی حیاتی از زندگی مردم است. حتی طالبان در حقیقت، در گذشته، این نبود که «اینترنت را مسدود می کرد» بلکه اصلاً با هرنوع تکنولوژی مخالف بود، و بعد از موفقیت داعش که از تکنولوژیهای مختلف استفاده می کرد و طالبان را شکست داد، طالبان دیدگاهش را تغییر داد، و بقیه ی ماجرای بازگشت آنها به قدرت در افغانستان نیز امروز برکسی پوشیده نیست!

   در ایران دیدگاه کسانی نظیر آیت الله جنتی و آیت الله احمد خاتمی از اول در مورد اینترنت غلط بوده و هست و نظیر این است که دولت بخواهد برای تنبیه بخشی از مردم به هر دلیلی، آب و برق را روی آنها قطع کند. دولت مدرن چنین حقی ندارد! ممکن است سؤال کنید چطور رژیم کمونیستی چین این کار را می کند؟ باید بگویم این یکی از وحشیانه ترین تصمیماتی است که سالهاست چین انجام داده و وقتی تلاش کرد آنرا بر هنگ کنگ تحمیل کند، با مقاومت مردم آن منطقه روبرو شد و در واقع تصمیم گیری رژیم چین در رابطه با اینترنت نظیر رفتار چنگیزخان مغول در قرون وسطی است و دیر یا زود با همه ی قدرقدرتی شان، سقوط خواهند کرد!

   حالا چرا کسی نظیر دوست عزیز آقای حسین رونقی از این موضوع خیلی ناراحت می شود. به این دلیل که حسین رونقی این موضوع اینترنت بعنوان یک یوتیلیتی را خیلی عالی درک می کند و از روز اولی که برای مردم در ایران پراکسی تولید می کرد این مهم را می فهمید، چیزی که هنوز آیت الله جنتی پس از اینهمه سال درک نکرده است. آیا آیت الله خامنه ای چنین موضع ارتجاعی نظیر آیت الله جنتی در رابطه با اینترنت داشت؟ خیر، از اول آیت الله خامنه ای با موضع طالبان و همچنین با موضع آیت الله جنتی مخالف بود، اما طرفدار فیلترینگ بود. در ابتدا فیلترینگ به دو دلیل مطرح شد. اول به دلیل سازمانهایی نظیر مجاهدین بود که برای اهداف حمله ی مسلحانه استفاده نکنند و دوم به دلیل پورنوگرافی و اساساً هم اینترنت مدارس در ایران فیلتر می شد! اما، بعداً فیلترینگ گسترش یافت و میلیونها سایت در ایران فیلتر شدند!

   بحث مجلس در مورد طرح صیانت چیست؟ واقعیت این است که این مجلس را مردم انتخاب نکرده اند یعنی بیش از نیمی از مردم اصلاً رأی ندادند و انتخابات را تحریم کردند. در واقع اگر همین طرح صیانت را مجلس تصویب کند در انتخابات بعدی مجلس همان 3 و نیم درصد هم که به اصلاح طلبان رأی دادند، دیگر رأی نخواهند داد. مثل این است که بیایید آب و برق را به هر دلیل سیاسی به روی مردم قطع کنید و فردا انتظار داشته باشید به شما رأی دهند. این مجلس این بساط را راه انداخته که در جامعه خودی نشان دهد و بویژه برخی رهبران اصلاح طلب و فراکسیون امید در پشت این جریانات هستند که خودنمایی کنند وگرنه چنین طرحهایی در ایران یک ماه هم دوام نمی آورد چون اقتصاد ایران کره شمالی نیست! راه حل نهایی برای جامعه ایران پایان دادن به حکومت اسلامی است و اطمینان حاصل کردن از اینکه بعد از این رژیم دچار رژیمی نظیر چین کمونیست نشویم که امروز می خواهد حتی تایوان دموکراتیک را با استفاده از فرصتی که به دلیل دعوای غرب و روسیه پیش آمده، ببلعد.

   به هرحال دوست عزیز آقای حسین رونقی به درستی نگران این بازی ها با اینترنت در ایران است و هرآنچه در این زمینه می گوید باید بعنوان بهترین راهکارها به آن نگریست که مجاناً سالها در اختیار جامعه گذاشته و پاداشی که گرفته، از دست دادن یک کلیه اش در زندان بوده و امیدوارم این فشارهای تازه، صدمه ی تازه ای به سلامتی اش وارد نکند. همانطور که چند روز پیش خطاب به آقای تاجزاده نوشتم تا آنجا که به ولی فقیه مربوط می شود، رژیم اسلامی بدون ولی فقیه اگر بدتر نباشد، بهتر هم نخواهد بود. باید به حکومت مذهبی پایان داد و حکومت سکولار دموکرات در ایران برپا کرد.

   در پایان اضافه کنم که فقط آزادی آقای حسین رونقی کافی نیست؛ رژیم اسلامی باید رسماً به دلیل ربودن او عذرخواهی کند. ربودن مخالفان چه در داخل ایران باشد و چه خارج از کشور، وحشیگری است و اگر این رژیم اسلامی به این درجه سقوط کرده، بهتر است ادارات پلیس و دادگاهها را تعطیل کند و باندهای مافیایی را مسؤل نظم جامعه اعلام کند!

   به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 پنجم اسفند ماه 1400  - 24 فوریه 2022

http://www.ghandchi.com/4250-hossein-ronaghi.htm

مطالب مرتبط: *     1     2     3     4     5     6

بازگشت به خانه