تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

10 امرداد ماه 1401 - 1 ماه اگوست 2022

پاسخ به بحث های کشکی

در مورد «شعار رضا شاه، روحت شاد»

سام قندچی

از خیزش دی ماه 96 تا به امروز، شعار «رضا شاه، روحت شاد»، در اعتراضات مختلف مردمی در اقصی نقاط ایران سه جنبه داشته است:

1. پیامی بوده برای روحانیون حاکم، از سوی مردم، و آن را امروز هم در جنبش حجاب_بی_حجاب می شنویم، و همچنین از جمله در خیابان های شهر ایذه در خیزش خوزستان که همین روزها در سال گذشته بود،

2. پیام بوده است از جانب تظاهر کنندگان به جریانات قومی بود، یعنی پاسخ به قومگرایانی بوده است که «عرب های خوزستان در اپوزیسیون ایران» را از کل «اپوزیسیون ایرانی» جدا می بینند، انگار که عرب های خوزستان در جنگ ایران و عراق، بیش از هر کسی، ایرانی بودن خود را به جهانیان ثابت نکردند.

3. و دیگر اینکه این شعار به معنی تهدید به زور نیست، بلکه تأکید بر فعالیت متمدنانه و هدفمند برای رفع تبعیض است! به عبارت دیگر، از همان خیزش 96 که اعتراضات در ایران با اصلاح طلبی وداع گفت، این شعار بگونه ای مطرح شده که تأکید شرکت کنندگان در مبارزات جاری در ایران را، بر رفتار متمدنانه برای تغییر، بیان می کند!

معنای شعار هم بسیار ساده است: در 43 سال گذشته ملت ایران سعی کرده روحانیون حاکم را با حرکتی مدنی سر عقل آورد که متمدن شوند؛ اما، وقتی رفتار رژیم در روز روشن در مسأله حجاب را می بینیم، این جوانان دارند می گویند «ایول، رضا شاه، که خوب این آخوندها را شناختی، که با حرف آدم نمی شوند»، و منظورشان سربریدن همه ی آخوندها نیست، بلکه دوباره دارند تأکید می کنند که خودشان در تلاش مسالمت آمیز و مدنی برای تغییر هستند! به همین سادگی!

متأسفانه، اپوزیسیون چپ، ملیون ایران، و جریانات ضدجنگ در جنبش بین المللی، هنوز همین بحث ساده را که مبارزان در خیابان های ایران سال هاست درک کرده و نشان داده اند، متوجه نیستند و درک نمی کنند که منظور ادامه ندادن به فعالیت متمدنانه نیست، چه مبارزه مدنی باشد و چه نافرمانی «مدنی» (که باز هم اقدامی مدنی است).

در واقغ، منظور روشن بودن در هدف مبارزه است که در پایان دادن به تحجر قرون وسطایی و حکومت مذهبی فرموله شده است!

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

6 مرداد ماه 1401 - July 27, 2022

http://www.ghandchi.com/4319-reza-shah-roohat-shaad.htm

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6

بازگشت به خانه