تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

3 شهریور ماه 1401 - 25 ماه اگوست 2022

در آستانهء نوروز 1399، آقای منوچهر بختیاری پدر زنده یاد پویا بختیاری، مصاحبه ای داشتند با خانم مسیح علینژاد (مصاحبه بخش 1 و 2). همانطور که به یاد داریم در پنجم دی ماه 1398 از برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری جلوگیری شد و پدر ومادر پویا یعنی آقای منوچهر بختیاری و خانم ناهید شیرپیشه و شماری از اعضای خانواده ی آنها، به زندان افتادند.

اخیراً دوباره به سخنان «من هم پسر کسی هستم» که پویا بختیاری پیش از شرکت در راه پیمایی آبان ماه 98 ضبط کرده بود، گوش دادم. پیش خود فکر می کردم که او هم مثل صاحب این قلم، خواستار ایرانی بوده نظیر کره جنوبی که در آنجا ممکن است یکنفر چپی باشد، دیگری آینده نگر، یا ناسیونالیست، یا مذهبی یا به هر نحله ی فکری و سیاسی دیگر تعلق داشته باشد، و همه در جامعه ای دموکراتیک برای خواستهای خود تلاش می کنند، همانطور که در آمریکا اینطور است.

چرا این حرف را می زنم؟ چون به رغم آنکه برنامهء اقتصادی ایده آل را برای یک نیروی سیاسی آینده نگر، چه در کره جنوبی باشد، چه در آمریکا، و چه در ایران، برنامه ای می بینم که در نوشتاری تحت عنوان «حزب آینده نگر در پی هدفی که مارکس به آینده دور موکول می کرد»، توصیف کرده ام، یعنی ایجاد فراوانی در جامعه ی بشری در این عصر سینگولاریته؛ اما، به قول دکتر اسماعیل نوری علا، داستان «فعل بی فاعل» است، یعنی برای پیاده کردن چنین برنامه ای در ایران کنونی «فاعلی» نیست که بتواند انقلابی با آن هدف انجام دهد. می دانم نیروهای چپ، فاعلی را برای اجرای برنامه های خود در نظر دارند و آن هم «طبقه ی کارگر» است. نیروهای اسلامی نیز فاعلی را در نظر دارند که «مؤمنین» هستند، در حالی که برای آینده نگرها چنین مدلی بی نتیجه بوده و کسانی نظیر الوین گولدنر، که چنین نقشی را برای پروفشنال های اقتصاد کامپیوتری تصور می کرد، به نتیجه ای نرسیدند.

به عبارت دیگر، هرگونه طرحی برای عدالت اجتماعی دستکم از دیدگاه این نگارنده با مدل های قرن نوزدهم کار نمی کند، و زمانی طرح های قرن بیست و یکمی اقتصاد و عدالت اجتماعی را می شود به اجرا گذاشت که رژیمی سکولار دموکرات نظیر کره جنوبی در ایران برقرار شده باشد.

سخنان زنده یاد پویا بختیاری نیز برایم چنین آرزویی را برای ایران تداعی می کند. می خواهم به خانم ناهید شیرپیشه و آقای منوچهر بختیاری پیشنهاد کنم که 19 شهریورماه زادروز پویا بختیاری را روز سکولار دموکراسی ایران، اعلام کنند که نماد همهء فداکاری های ایرانیانی باشد که در 41 سال گذشته برای برقراری حکومتی سکولار دموکرات در ایران، آنچه در کشورهایی نظیر کره جنوبی وجود دارد، تلاش کرده اند و بسیاری از آنها در این کوشش جانباخته اند.

هر کدام از ما با دیدگاه های سیاسی و فکری مختلف برنامه های مورد نظر خود را در آن جامعهء دموکراتیک و سکولار به دلخواه خود دنبال خواهیم داد همانطور که مردم در کره جنوبی، ژاپن، یا آمریکا چنین می کنند. شخصاً همانقدر در آمریکا برای ایجاد جامعه ای که در آن فراوانی برقرار شود تلاش می کنم، که در ایران آینده خواهم کرد، و ممکن است یک دوست چپ تأکید خود را در آن ایرانِ دموکراتیک و سکولار، بر ایجاد و رشد اتحادیه های کارگری متمرکز کند، و توافقات و اختلافات چپ و آینده نگرها روشن است، هرچند نظیر همه ی کشورهای آزاد هرنیرویی برنامه های سیاسی و اجتماعی خود را دنبال می کند.

لازم به یادآوری است که آنچه آقای منوچهر بختیاری در مصاحبه خود در ارتباط با جدایی مذهب و دولت مطرح کرده اند، صددرصد مورد حمایت همه ی سکولار دموکرات های ایران است و اگر در آن مورد در اینجا بحثی نشد، چون مورد توافق همهء ما است و سال ها پیش نیز بیانیه ی جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران را امضا کرده ایم. و امیدوارم بتوانیم زادروز پویا را در 19 شهریورماه هر سال با اتحاد خود برای برقراری حکومتی سکولار دموکراتیک در ایران، جشن بگیریم.

  به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

نهم فروردین ماه 1399 - March 28, 2020

http://www.ghandchi.com/3210-pouya-bakhtiari-zadrooz.htm

 

پی نوشت اول شهریور ماه 1401: منشن خانم ناهید شیرپیشه و منش آقای منوچهر بختیاری

پی نوشت 13 شهریور ماه 1400: به نقل از آواتودی فارسیمهرداد بختیاری عموی زنده یاد پویا بختیاری از جانباختگان #قیام98 با انتشار پیامی ویدئویی، اعلام کردە است که مزدوران جمهوری اسلامی با هدف قتل وی، ترمز خودروی شخصی او را بریده‌اندعموی #پویا_بختیاری؛ خطاب به جمهوری اسلامی می‌گوید: پایتان را از روی گلویمان بردارید. آقای مهرداد بختیاری نظام را مسئول جان خود و سایر اعضای خانوادە بختیاری در آیندە عنوان کرد.

 @avatoday_news  (این خبر به انگلیسی در سایت ایران اینترنشنال)  

پی نوشت 26 تیر ماه 1400: زادروز زنده یاد پویا بختیاری در 19 شهریور و منوچهر بختیاری در زندان

مطالب مرتبط:  1     2     3     4     5     6     7     8     9     10     11     12     13     14     15     16

 

بازگشت به خانه