تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

19 بهمن ماه 1402 - 8 ماه فوریه 2024

پیوند به ویدئوی این سخنرانی     

سخنان وزیر خارجهء کانادا* در پارلمان آن کشور

در تاریخ 17 بهمن 1402 (6 فوریه 20249)

رژیم ایران حکومتی است حامی تروریسم، حکومتی است سرکوبگر، مذهبی و ضد زن. رهبری سپاه پاسدارن اش ترویست است و خود این سپاه نیز یک سازمان تروریستی است. ما امروز با گذاشتن سپاه پاسداران در لیست موسوم به UPRA، و در واقع با گذاشتن رهبری وسیع رژیم ایران در این لیست، این واقعیت ها را برسمیت شناخته و بر حسب آن عمل می کنیم. بیش ده هزار عضو عالیرتبه این سازمان تروریستی از پا گذاشتن در خاک کانادا ممنوع خواهند بود. همهء کسانی که نام شان در این لیست آمده تحریم می شوند و از انجام تجارت یا پنهان کردن اموال خود در کشور ما ممنوع خواهند بود. ما عملیات مبارزه با پول شوئی این ایرانیان در کانادا را تقویت خواهیم کرد. انجام معاملات مالی با ایران را که در ارتباط با سپاه پاسداران و دست نشاندگان اش باشند تحمل نخواهیم کرد.

من، بعنوان وزیر خارجهء کانادا، سربلندم که ما، در پارلمان کانادا، با حمایت های فراتر از خطوط متمایز کنندهء حزبی، قانون تحریم موسوم به «مگنیتسکی» را تصویب کرده ایم؛ قانونی که اجازه می دهد به حساب فعالان خارجی فاسد رسیدگی کنیم. ما قانون «مگنیتسکی» را، همراه با همهء دیگر امکاناتی که در اختیار داریم، برای رسیدگی به اعمال اعضاء سپاه پاسداران در مورد نادیده گرفنتن حقوق بشر و حقوق زنان ایران بکار خواهیم برد.

کمی بیش از هزار روز پیش کانادائی ها شخصا با بی رحمی این سازمان و حکومت تروریستی روبرو شدند، زمانی که پرواز پی.اس 752 مورد اصابت موشک قرار گرفت و 55 کانادائی و 33 مقیم دائم کانادا جزو 176 نفری بودند که آن شب به قتل رسیدند. بسیاری از آنان از شهر خود من، «ادمونتون»، بودند. من، چند روز پس از آن حملهء جنایتکارانه، با بسیاری از خانواده ها در ادمونتون صحبت کرده ام و هرگز اینکه آن صحبت ها چگونه بودند را فراموش نخواهم کرد. این هفته نیز با بعضی از آنها صحبت کرده ام. من می دانم که آنها خواستار آنند تا کانادا، کشورشان، بیش از این عمل کند و می خواهم به آن خانواده ها و تمام ایرانیان کانادائی اطمینان دهم که دولت ما به اعمال فشار گستردهء خود برای اینکه این رژيم تروریست را به محاسبه بکشانیم ادامه خواهد داد.

کانادا بهشت سپاه پاسداران، پول اش، رهبران و کاگزاران اش نخواهد بود. ما به ایستادن در کنار همهء ایرانیان کانادائی که خواستار عدالت برای دوستان، اقوام  و همهء ایرانیان و زنان ایران هستند ادامه خواهیم داد. من در این لحظه علاقمندم که نکته ای کاملا شخصی را بیان کنم. از نظر من، یکی از نکات bکر کردنی در مورد کانادا آن است که افراد بسیار زیادی در کانادا، خودشان، یا پدر و مادرهاشان، و یا پدر و مادر بزرگ هاشان از دست رژیم هائی سرکوبگر به اینجا گریخته اند. و آنچه در مورد کانادا شگفت انگیر به نطر می رسد آن است که مردمانی که از رژيم های سرکوبگر نقاط دیگر دنیا به کشور کانادا گريخته اند خاطرهء سرکوبی را که تجربه کرده اند فراموش نمی کنند، آن را بخاطر می آورند و به مبارزهء خود برای آزادی مردمی که این شانس را نداشته اند که به کانادا بیایند ادامه می دهند. و من فکر می کنم که این از توان بزرگ کشور ما در مورد فعالیت هائی نشان دارد که هم اکنون ایرانیان کانادائی انجام می دهند و من بخاطر مبارزات شان بسیار سربلندم و می خواهم بدانند که آنها سخنگوی زنان ایران، دانشجویان ایران و مردم ایران و دولت کانادائی شان هستند که همواره کنار آنان ایستاده است.

_________________________

*خانم «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا، دارای مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه مونترال و مدرک کارشناسی ارشد حقوق اروپایی و حقوق تطبیقی از دانشگاه آکسفورد است. او نویسندهء کتاب «تغییر قوانین بازی» است که در آن دیدگاه خود را برای سیاست عمومی و مشارکت مدنی به اشتراک می گذارد. او توسط مجمع جهانی اقتصاد به عنوان رهبر جوان جهانی معرفی شد. او قبل از ورود به سیاست فدرال، حزب Vrai changement pour Montréal را تأسیس کرد و در سال 2013 تحت عنوان آن برای شهرداری مونترال نامزد شد و سپس به عنوان وزیر توسعه اقتصادی، وزیر گردشگری، زبان های رسمی و فرهنگ فرانسه و وزیر میراث کانادا خدمت کرد و در سال 2015 برای اولین بار به عنوان نماینده مجلس عوام کانادا انتخاب شد. او از 26 اکتبر 2021 در سمت وزیر خارجهء دولت کانادا خدمت کرده است.

 

بازگشت به خانه