تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

6  اردیبهشت ماه 1403 - 25 ماه آوریل 2024

پاسخ نفرت با عشق، در کتاب «چاقو»، اثر تازهء سلمان رشدی

گزارش صدای آلمان

کتاب تازه سلمان رشدی، با عنوان “چاقو” ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) به زبان‌های گوناگون در سراسر جهان منتشر شد. عنوان نسخهء آلمانی این اثر نویسندهء شهیر بریتانیایی- هندی «چاقو – تأملاتی دربارهء یک تلاش برای قتل» منتشر شده است.

این نویسندهء ۷۶ ساله در مرداد سال ۱۴۰۱ در ایالت نیویورک آمریکا توسط یک اسلام‌گرای افراطی لبنانی‌تبار طرفدار علی خامنه‌ای، رهبر رژيم اسلامی، با چاقو زخمی شد. از آن زمان بدین سو، رشدی از یک چشم نابینا است.

رشدی دربارهء کتاب اش گفته است که می‌خواهد خشونت را با هنر پاسخ دهد. با خواندن اثر درمی‌یابیم که او چگونه حمله با چاقو را تجربه کرد: توصیفی از ناتوانی، ترس‌ها و دردها از زبان این نویسنده توانمند: «چه احساس انزجارآوری به آدمی دست می‌دهد، وقتی زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار بگیری، دیگر نتوانی بنویسی، چشمی را از دست بدهی».

رشدی در عین حال روشن می‌کند که بدون همسر و خانواده‌اش توان بازگشت به زندگی را نداشته است.

 

زبان، چاقوی اوست

رشدی می نویسد که پیش از ۱۲ اوت ۲۰۲۲ مانند یک نیویورکی معمولی زندگی می‌کرد. «سپس چاقو آمد و این زندگی را برید.» اما او می‌دانست که چگونه از خود دفاع کند: زبان، چاقوی اوست: «زبان می‌تواند ابزاری نیز باشد که با آن می‌توانم جهانم را بازبسازم و باز پس گیرم، می‌تواند قابی باشد که با آن تصویرم را از جهان دوباره به دیوار بیاویزم.»

 

شرحی از جزئیات دراماتیک، اما شگفت‌انگیز و طنزآمیز

نادر کسانی چون سلمان رشدی قادرند این گونه پر مهارت زبان را به کار ببندند. متن کتاب دو بُعد را به تصویر می‌کشد و به خواننده انتقال می‌دهد: از یک سو، جزئیات دقیق پزشکی اورژانس و، از سوی دیگر، طبع شوخ نویسنده ای که تنها پس از چند هفته رفتن تا لبه مرگ آن را بازیافته است.

رشدی، با عشق، بر نفرت سوء قصدکنندهء خود چیره شده و به خوانندگان اش دفاعیه‌ای برای آزادی به ارمغان آورده است.

انتظار می‌رود، این اثر تازه رشدی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های او بشود.

سه شنبه 28 فروردین 1403 – 16 آوریل 2024

 

لینک گفتگوی رشدی با بی.بی.سی

بازگشت به خانه