تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

6  اردیبهشت ماه 1403 - 25 ماه آوریل 2024

مماشات غرب با رژيم اسلامی شکست خورده است

نگاهی به نظرات شاهزاده رضا پهلوی

امیلی جین دیویس

ولیعهد تبعیدی ایران، فرزند 63 سالهء ارشد شاه فقید و از منتقدان برجستهء رژیم اسلامی و رهبرش آیت الله علی خامنه ای، می گوید سیاست "مماشات" غرب شکست خورده است و به رهبری جدیدی از نوع رهبری ریگان- تاچر نیاز است.

او در گفتگو با تلگراف می گوید: تا کنون از سوی رهبران غرب در «دو سوی اقیانوس اطلس» «رویکرد ضعیفی» نسبت به رژيم اسلامی وجود داشته است. اما باید در این روابط با تهران تجدید نظر شود. او در این راستا خواستار شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی است.

او همچنین ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، را به دلیل اینکه به اندازهء کافی برای محافظت از روزنامه نگاران ایرانی مستقر در لندن کاری انجام نداده، مورد انتقاد قرار می دهد. شاهزاده در این مورد به چاقو زدن به پوریا زراعتی، مجری تلویزیون ایران اینترنشنال، در ماه گذشته در ناحیهء ویمبلدون لندن اشاره کرد. پلیس ضد ترور انگستان که در حال بررسی حمله به این روزنامه‌نگار سرشناس ایرانی و مخالف رژم است مبی گوید این حمله توسط یک تیمب دو نفره که در یک ماشین منتظر بودند انجام گرفته است. آنها که پس از این حمله فرار کرده اند گمان می‌رود که یا عواملی هستند که مستقیماً برای دولت ایران کار می‌کنند یا اعضاء یک باند جنایتکار استخدام شده توسط تهران هستند.

شاهزاده، در صحبت با تلگراف، می پرسید که «تمایل به پاسخگو کردن رژیم چه فایده ای دارد؟» و تا آنجا پیش می رود که بگوید: «علت اصلی نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه سیاست "مماشات" غرب است».

ریشی سوناک در هفته اخیر، پس از حمله اسرائیل به ایران در تلافی حملهء بی‌سابقه هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های تهران، خواستار «حفظ آرامش» شد.

او تاکید کرد که حقایق این اقدام یک شبه قابل اثبات است و اسرائیل «البته کاملاً حق دفاع از خود را دارد». اما او گفت که اولویت باید کاهش تنش ها در منطقه باشد، زیرا بیم آن می رود که خاورمیانه وارد یک درگیری بسیار گسترده تری شود.

با این حال، شاهزاده تبعیدی ادعا کمی کند که دنیا به رهبری قوی تری، مانند رهبری رونالد ریگان و مارگارت تاچر در پایان جنگ سرد، نیازمند است. او می افزود که آن رهبری مشترک "جهان را به شکل بسیار مهمی تغییر داد".

شاهزاده در سال 1977 زمانی که 17 ساله بود ایران را ترک کرد تا در ایالات متحده آموزش نیروی هوایی را ببیند. دو سال بعد پدرش، محمدرضا پهلوی، در جریان انقلاب اسلامی تخت و تاج خود را از دست داد. خانواده سلطنتی از آن زمان در تبعید به سر برده و او، پس از مرگ پدر در سال 1980، خود را شاه جدید ایران در تبعید اعلام کرد. و اگرچه او هرگز به طور رسمی منصوب نشده اما یک چهره مهم بردر میان ایرانیان در تبعید است.

او در پاسخ به سوال تلگراف درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای تعییر رفتار تهران ناامید می گوید: «دیپلماسی شکست خورده. مماشات شکست خورده است. هر گونه ادامهء همان راه، رک و پوست کنده بگویم، دیوانگی است». و می افزاید: «ناکامی بایدن، رئیس جمهور آمریکا؛ در اجرای تحریم ها منجر به  جری شدن تهران شده است».

البته دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از حملهء موشکی و پهپادی رژيم اسلامی به اسرائیل، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کرده است که شامل وسایل نقلیهء هوایی غیرمسلح نیز می شود.

بایدن همچنین در بیانیه ای قابل توجه همهء کسانی که حملات آیندهء ایران را ممکن می دانند یا از آن حمایت می‌کنند روشن کرده است که ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و در انجام تمام اقدامات لازم برای پاسخگویی به رژیم اسلامی تردید نخواهد کرد.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که کشورش حق محفاظت را برای خود محفوظ می دارد و در مورد بهترین راه برای انجام این کار هم خود تصمیم خواهد گرفت. با این همه بایدن به صراحت گفته است که ایالات متحده از حملهء اسرائیل به ایران حمایت نمی کند.

در این میان شاهزاده، علیرغم زندگی طولانی در تبعید، می گوید که نسبت به نزدیک شدن پایان کار حاکمان تهران خوش بین است. می گوید: «سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز اخیر نشانهء "ضعف و ناامنی" رژيم است».

 او به تظاهراتی اشاره می کند که جرقهء آن دو سال پیش زده شد، بخاط مرگ مهسا امینی، زن جوان 22 ساله ای که به دلیل بی حجابی بازداشت شد و پس از دستگیری در تهران به کما رفت و در حالی که در بیمارستان تحت بازداشت پلیس بود درگذشت. برخی دیگر از زنان نیز، با انتشار نمونه های دیگری از اقدامات سنگین پلیس اخلاق علیه زنان بی حجاب، خشم خود را از این خبر در شبکه های اجتماعی نشان داده اند.

مقامات جمهوری اسلامی به رسانه های محلی گفته اند که امینی در حین بازداشت توسط پلیس اخلاق دچار سکته قلبی شده. آنها گزارشات مبنی بر ضرب و شتم وی را تکذیب کرده اند. مادرش اما به بی‌بی‌سی فارسی گفته ست که: « آنها فرشته‌ مرا کشته اندند». او می گوید که دخترش سالم و بدون هیچ مشکلی بوده است.

شاهزاده پهلوی در تبعید می گوید که وجود نسل «زد» در ایران نقطهء امیدی برای تغییر در آینده است: آنها "از دنیا منقطع نیستند" و در اینستاگرام و ایکس حضور دارند. و به تلگراف گفته: «اعضاء این نسل می گویند: چرا من نباید همان فرصت هایی را داشته باشم که امروز یک دختر یا پسر جوان در دوحه یا ابوظبی یا دبی دارد؟ آنها در مورد این مسائل صحبت کرده و ایده های خود را بیان می کنند، این واقعیت نشان می دهد که آنها به عنوان یک ملت چقدر متحد هستند.»

و اضافه می کند که «این واقعیت به من امید و انرژی می دهد".

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13333505/  

بازگشت به خانه