ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

چهارشنبه 5 و پنج شنبه 6 اسفند ماه 1394 ـ  24 و 25 فوريه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

2. انتخاب تيتر مقالات وارده

با سردبير است.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

مشکل ایران تنها سیاسی نيست

محمد علی مهرآسا

تا فرهنگ عبودیّت و تابعیت محض و اطاعت کورکورانه بر جوامع دینسالار و کشورهای اسلامی حاکم است، توقع و آرزوی دموکراسی درهر مقطع و زمینه ای بی سرانجام است؛ و پیدایش مواهب مردمسالاری اگر جنبه ی محال نداشته باشد، دستکم بسیار مشکل و دور از دسترس می نماید. تاریخ معاصر ما این نقیصه را به خوبی برملا کرده و به شکست هایمان در راه رسیدن به آرمان آزادیخواهی اعتراف دارد. در این مقطع زمانی، جامعه ی ما گرفتارتر از پیش در تضاد آشکار بین ظواهر مدرنیته و ایمان تعبدی دست و پا می زند که بدبختانه سرانجام شریعت است که درهر لباس برنده خواهد بود؛ زیرا فرهنگ استبداد دین تواناتر است.

تأثیر «زیکا» در ادارهء امور ممالک جهان سوم

و چند قضيهء ديگر!

بنظر می رسد که در بعضی کشورهای جهان (که از افشای نام آنها معذورم!) ویروس زیکا سابقهء طولانی دارد و اگر با دقت به سر و کله رهبران و مسئولان و مدیران این کشورها نگاه کنید متوجه خواهید شد که مادرزادی زیکا داشته و با سری کوچک و مغز مختصری متولد شده اند و تمام آبا و اجدادشان مبتلا به زیکا بوده و صرف نظر از شکم گنده و هیکل بی خاصیت و گردن کلفت عموماً سری کوچک به اندازهء سر گربه و مغز اندکی باندازهء مغز قناری دارند. و اما ویروس زیکا، بر عکس آنچه دانشمندان می گویند و مردم را می ترسانند نه تنها اثر منفی در زندگی انسان ندارد، بلکه عامل موفقیت و پیشرفت مادی و رسیدن به قدرت سیاسی و مکنت مالی است...

اپوزسیون معلق و پفی!؟

حشمت طبرزدی - سخنگوی «همبستگی»

اپوزسیون چهل تیکه، به دلیل این که نتوانسته، برای بر هم زدن توازن قوا به نفع دموکراسی خواهی و حقوق بشر، به قدرت تبدیل شود، هیچ نقش تعیین کننده ای در معادلات ندارد. اپوزسیون عادت کرده در جنجال و شعار و فحاشی های سیاسی زندگی کند و اگر بخشی از آن، برای تقویت جنبش اجتماعی، مثلاً انتخابات آزاد و دموکراتیک یا صندوق آزاد و جنبش مطالبه محوری را پیشنهاد بدهد، بخش های هوچی بر سر او ریخته و فریاد برمی  آورند که «مگر نمی دانید که رای ندادن، خودش یک اعلام رای است!»... ... دکتر محمد ملکی و دکتر محمد نوریزاد، از پارک ملت بر گشته بودند، جایی با هم بودیم. آقای نوریزاد، با هیجان خاصی تعریف کرد: امروز بسیار خوشحال هستم، برای این که از یک تجمع بر گشتم. او می گفت: ما رفتیم و چایی خوردیم و ابر ها را پف کردیم. پس از اتمام من گفتم خاک بر سر ملتی که اپوزسیون او مجبور است ابر ها را پف کند!

تصمیم نهضت آزادی به خودداری از ادامهء فعالیت سیاسی

گفتگو با امير خرم، عضو رهبری نهضت آزادی

راديو فردا: گزارش ها از ايران حاکی از بازداشت شماری از اعضای نهضت آزادی ايران توسط دستگاه های امينيت جمهوری اسلامی است. اين بازداشت ها پس از تصميم اين تشکل سياسی به خودداری از ادامهء فعاليت اش در پی احضار پنج تن از اعضای رهبری نهضت آزادی ايران به وزارت اطلاعات پيش از روز عاشورای سال جاری صورت گرفته اند. امير خرم، تحليلگر سياسی در تهران، که تا زمان تصميم نهضت آزادی ايران به خودداری از ادامه فعاليت اش، از اعضای رهبری آن به شمار می رفت، دو روز پيش از بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات، در گفت و گو با «راديو فردا» درباره دليل تصميم اين تشکل سياسی سخن گفته است.

«قطبی‌سازی» و «امنیتی‌سازی» فضای کشور

عباس خسروی فارسانی

با پیش چشم داشتن تجربهء گذشته و آشکار شدن چند بارهء نیرنگ و فریب نظام بی‌بنیان، این بار ناامیدی مردم بسیار گسترده‌تر است، چیزی که می‌توان آن را آشکارا در شبکه‌های اجتماعی مجازی و فضای واقعی مشاهده کرد. پس برای ریختن مردم جان‌ به ‌لب‌‌آمده به تنور داغ و سوزان انتخابات، نظام، ترکیبی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های زیر را به میان آورده، که می‌توان وجه مشترک همه‌ی آنها را «قطبی‌سازی» و «امنیتی‌سازی» فضای کشور دانست؛ اهدافی که توسط تمام ارکان و بخش‌های داخلی و بین‌المللی نظام و بازوهای رسانه‌ای آنها، از ماه‌ها پیش به اجرا درآمده و هر چه به زمان انتخابات، نزدیک‌تر می‌شویم، تشدید خواهد شد.

جنبش مدنی ربطی به اصلاح طلبی اسلامی ندارد

سام قندچی

در سی و هفت سال اخیر جنبش مدنی عظیمی در ایران رشد کرده که اتفاقاً اکثریت فعالان آن نه تنها اسلامگرا نیستند، بلکه سکولارند، حال چه مسلمان باشند و چه نباشند. اما آنچه شگفت آور است تأکید بیهودهء بسیاری از آنها بر این امر است که یا خود را اسلامگرای اصلاح طلب وانمود می کنند و یا که از سکولار بودن خویش حرفی نمی زنند. چرا این خودسانسوری وجود دارد؟ آیا تنها به دلیل ترس از رژیم است یا که تصور می کنند باید چون فعال مدنی هستند حرفی از سکولار بودن خود نزنند؟

انقلاب و فرزندان اش: بازگشت به 57، از مسیر 67

امیر کیانپور

اين یادداشت تأملی است، از خلال متن‌ها، تصاویر و ایده‌ها، درباره‌ء انقلاب پنجاه و هفت؛ نه در مورد عوامل و ریشه‌ها و خاستگاه ‌های آن، بلکه درباره‌ء فاصله‌ء انقلاب پنجاه و هفت با خویش، بالقوگی‌ های محقق نشده‌ء آن، و سرنوشت فرزندان اش. آنچه می‌خوانید تلاشی است برای ملاقات دوباره با پنجاه و هفت و جستجویی برای مکان ایده‌آل چنین ملاقاتی. بدین لحاظ، یادداشت از مسیر باریکی می‌گذرد که، با گذر تابستان شصت و هفت، به زمستان پنجاه و هفت می‌رسد.

منشاء بلایای «غیر» طبیعی

حمیدرضا رحیمی ـ کاليفرنيا

گفتن ندارد که نشان دادن تصاویر هوای آلوده، خالی از فایده است چون چیزی دیده نمی شود! اما فرستادهء مخصوص فدوی به تهران، از وزش نوع ویژه ای توفان خبر داده که موجبات نگرانی مقامات را چندان فراهم کرده است که احتیاطاً به عقد یک فقره قرارداد دیگر با حوزهء علمیه، بمنظور جلوگیری از عوارض "غیر" طبیعیِ توفان کذایی، مبادرت ورزیده اند. ادامهء عملیات محسوس و نامحسوس فرستادهء فدوی به اینجا رسیده است که مأخذ توفان مذکور، اقدام  زیر بوده که خبر آن بدين شرح در سايت «تقاطع» آمده است: «اعتراض در “پارک ملت” با فوت کردن به سوی ابرها!»

پيام جنبش سکولار دموکراسی ايران

به مجلس سالگرد تأسيس حزب کوملهء کردستان ايران

اينکه بار ديگر به دعوت حزب شما، نماينده ای از جانب نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی ايران، بعنوان ناظری مشفق، در مراسم سالگشت تأسيس حزب تان شرکت می کند موجب خوشحالی بسيار است. گفتگوی بين احزاب، جبهه ها و جنبش ها، که نشان از حسن نيتی فراگيرنده و نه حذف کننده دارد، برای ساختن ايران فردای بدون حکومت اسلامی روندی دلگرم کننده است و ما به نوبهء خود از آن استقبال می کنيم و خوشحاليم که در طی چند ماه اخير، علاوه بر شرکت در کنگرهء حزب مشروطه ايران (ليبرال دموکرات) و حزب کمونيست کارگری ايران، اکنون در مراسم سالگرد تأسيس حزب کوملهء کردستان ايران حضور يافته ايم.>>>

نقدی بر کتاب «پیش در آمدی بر اندیشهء سیاسی ایرانشهری»

درویش رنجبر

در اندیشهء سیاسی هنوز شهریاری وجود ندارد که خواسته شود از حق مردم بر او سخن به میان آید. اول باید اثبات نمود چرا شهریار بر حق است و چرا عدالت حکم می‌‌کند افراد بايد حق حاکمیت را به دست شهریار بسپارند. در بخشی از کتاب آمده: «در نگاه ایرانی‌، پیامد و فرآورده کارکرد نهاد شهریاری پایهء داوری در بارهء آن بود و چگونگی به قدرت رسیدن اش فرع مساله». حال آنکه اس و اساس اندیشهء سیاسی چگونگی به قدرت رسیدن می‌‌باشد، چرا که نحوهء به قدرت رسیدن فرد یا افراد در انديشهء سياسی حاصل اندیشیدن پیرامون این نکته است که «چرا باید این فرد یا افراد خاص به قدرت رسند؟»

انتخابات و شباهت های ناگزیرِ تاریخی!

مسعود نقره کار

"جاهلیسم و آخوندیسم" تنور انتخابات مجالس اسلامی را، همچون همۀ معرکه های پیشین، داغ کرده اند؛ همان خطی که ادامه اش به ترکیب "صنیع حضرت و مقتدرنظام و حاجی معصوم و سید کمال و اسمعیل سلطان" و " شیخ فضل الله نوری و سیدعلی یزدی و میرزا ابوطالب زنجانی و ملا محمد آملی و ملا محمد علی رستم آبادی"، و سپس تر به "حاج مهدی عراقی و محسن رفیقدوست و محمد رضا طالقانی و ماشاء الله قصاب" و " آیت الله خمینی و خلخالی و رفسنجانی و خامنه ای " می رسد. بیت رهبری و قالیباف اش اولین نان انتخابات را با قمهء اراذال و اوباش حکومتی بر سینه این تنور چسبانده اند. نان خورهای مزدور و گاه بی جیره و مواجب، با قلم و قمه، سوئی "سرداران قلم" ی همچون حسین شریعتمداری ها در داخل و خارج از کشور و، سوئی دیگر، لشکریانِ اراذل و اوباش حکومتی به صف شده اند تا بفریبند و بترسانند.

راه دور و رؤیاهای دراز

رامین کامران

چند هفته است که انتخابات آیندۀ خبرگان بحث روز شده، مرکز توجه گشته و بیشترین نیروی تحلیلگران را به خود جذب کرده است. این هم نشانۀ تازه ای ست از تبعیت اپوزیسیون خارج کشور از تحولات نبرد جناحی در داخل. طبق معمول، به این کشمکش اهمیتی اغراق آمیز نسبت داده شده تا به همه تلقین شود که در صورت برنده شدن جناح رفسنجانی، تحولات عظیمی در جهت خواست های مردم به وقوع خواهد پیوست، بلکه باین ترتیب ملت به شرکت در این کشمکش و نیز رفتن پای صندوق رأی تشویق شوند. شاهدیم که جناح مورد بحث به یکی از بزرگترین بسیج های طول حیات خویش دست زده و نه فقط افواج رسمی اش را به خط کرده، بل حتی مهره هایی را که در حاشیۀ مخالفان نظام جا داده است و معمولاً از آنها برای مانورهای جانبی بهره می گیرد، در کنار باقی به صف کرده است و به عبارتی سوزانده تا بتواند با تمامی نیرو عمل کند.

انقلاب: دروغ يا حقيقت؟

رضا تقی زاده - محسن سازگارا

در برنامهء «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

سراب یا واقعیت؟

آیا انتخابات آزاد در حکومت اسلامی امکان پذیر است؟

حشمت الله طبرزدی و حسن اعتمادی

در برنامهء «آوای مردم»بمديريت سوزی ياشار

مجموعهء «در زمانهء تغيير»: وروديه های تغيير

بخش 1   -   بخش 2   -  بخش 3

اسماعيل نوری علا

در برنامهء «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

دعوتی به بی اعتباری؟

اسماعيل نوری علا - کلرادو

«دعوت»ها همواره نشان داده اند که می توانند به ضد نيات اعلام شدهء مبتکران خود عمل کرده و به نفع حکومت اسلامی تمام شوند. هنگامی که ما دعوت می کنيم که مردم بيايند و به آنچه مورد نظر ما است رأی دهند، اگر دعوت ما با بی اعتنائی مردم مواجه شود آيا نتيجه ای جز نشان دادن بی اعتباری و بی پايگی دعوت کنندگان را با خود دارد؟ آيا اصرار بر اينکه جنبش سکولار دموکراسی ايران پشتيبان طرح آقايان طبرزدی ـ اسانلو است نمی تواند مايهء بی اعتباری اين جنبش هم بشود؟ و آيا نه اينکه خود حکومت نيز همواره می تواند، با براه انداختن اينگونه بازی ها، اين بی اعتباری را بصورتی چشمگير به اطلاع همگان برساند؟

بیم و امید!

حضور در سوریه برای روسیه – جز از نظرِ داشتنِ جای پایی در مدیترانه شرقی – اهمیت چندانی ندارد و از آن تنها به عنوان پارسنگی برای معامله با غرب استفاده می کند تا در مسئلهء بلعیدن شبه جزیرهء کریمه و شرق اوکراین، که به تحریم های سنگین علیه آن منجر شده و اقتصاد تضعیف شدهء روسیه بر اثر کاهش بهای نفت را با خطر روبرو کرده است امتیاز بگیرد.  ازاین رو، به محض این که در این زمینه به توافقی دست یابد، لحظه ای برای خنجر از پشت زدن به متحدان خود، حکومت آخوندی و بشار اسد، درنگ نخواهد کرد. در این میان، پس از مردم بینوای سوریه که میهن شان سراسر ویران شده و تلفات و خسارت های جانی و مالی بسیاری متحمل شده اند، بازندهء بزرگ این "جنایت علیه بشریت" در سوریه، بانی اصلی آن، یعنی حکومت پلشت و نادان آخوندی، خواهد بود.

رویارویی نظامی محتمل حکومت اسلامی و عربستان در سوریه

رضا تقی زاده - اسکاتلند

با در نظر گرفتن سوابق اندک و تجربه محدود در عملیات زمینی، و خطر تحمل تلفات غیر قابل پیش بینی، نیروهای سعودی که نقطه قوت خود را در عملیات هوایی و نقطه ضعف خود را در عملیات زمینی، بخصوص در جنگ های مشابه با درگیری‌های داخلی سوریه می‌بینند، بعید است که این نیروها به جبهه‌های جنگ سوریه اعزام شوند. در غیر اين صورت، واقعیت یافتن حضور نیروهای زمینی سعودی در سوریه رویارویی نظامی دو کشور همسایه ایران و عربستان را اجتناب ناپذیر خواهد ساخت. رویدادی که علاوه بر قطعی ساختن شکست مذاکرات صلح به تعطیل درآمده و طولانی‌تر ساختن جنگ داخلی سوریه، روابط تهران - ریاض را نیز از وضعیت متشنج کنونی به شرایط خطرناک رویارویی مستقیم نظامی تغییر خواهد داد.

آیا مقدمات تجزیهء سوریه در حال فراهم شدن است؟

حبیب حسینی فرد

همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، تحرکات در میان کشورهای جبهه مقابل همه بیشتر شده. آمریکا تدارک حمله به «رقه» و آزادسازی موصل را تشدید کرده و ترکیه و عربستان هم برای اعزام نیرو به سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند. وضعیت در سوریه می‌رود که به آستانه تعیین تکلیف نزدیک شود.

             

 

 

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

 

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000