◊ iraniansdm.n@gmail.com◊ Fax: 509-352-9630 ◊ اين نشريهء دو بار در هفته دوشنبه ها و جمعه ها منتشر می شود
◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم» ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها
1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی نمی پذيريم. 2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛ 3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود. 4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم. 5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند. 6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها با سردبير است. 7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم» تبديل می شود. 8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم. |
آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392
|
||
تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 18 تا 21 شهريور 1398 - 9 تا 12 سپتامبر 2019 ________________________________________________
|
|||
در این نوشتار میخواهیم از اسپینوزا چون فیلسوف پیشگام نظریهی «لائیسیته» و از فلسفهی سیاسیِ او چون جدالی فکری بر علیه دینسالاری سخن بگوئیم. از اندیشمندی در سدهی هفده میلادی نام بریم که افکارش در زمینههای فلسفی و سیاسی همچنان زنده و امروزی باقی ماندهاند. اسپینوزا، در رویارویی با بغرنجهای زمانهاش، نظریههایی در پهنهی فلسفهی سیاسی تبیین کرد که، با وجود پیشینگیِ تاریخیِشان، امروزه همچنان فعلیت دارند و ما را به تفکر و تأمل فرا میخوانند.◄
بعد از ظهری که دو تا از خواهران بسیج، سراغ زینب را گرفتند، سرهنگ بدون اینکه از رویه دو جفت کفش سیاه چشم بردارد، شستش خبردار شد که باید کاسهای زیر نیم کاسه باشد! به عادت دست گذاشت وسط بیموی سرش، با تانی آن را سُر داد تا پس گردنی که توی یقه ماشیاش لق میزد، آن را محکمتر از همیشه نگه داشت و بالاخره راست و دروغی سر هم کرد. خواهران قانع شدند یا نه! نفهمید. اما رفتند و او غوطهور در منجلابی از عصبانیت، گیجی و نگرانی، بدون اینکه ببیند، خیره ماند به دو چادر سیاه که توی باد و خلوتی کوچه، تلوخوران دور میشدند... ◄
بعد از کاسپین، نوبت واگذاری پایگاه در خلیج فارس! طی چند هفته آینده قرار است تعدادی از شناورهای نظامی روسیه با واحدهای دریایی ایران در آبهای اقیانوس هند نزدیک تنگه هرمز به یک رزمایش مشترک مبادرت کنند و چند روز بعد شماری از واحدهای نیروی دریایی روسیه به بهانهء ارائه خدمات فنی و همکاریهای آموزشی در بندر بوشهر و بندر چابهار مستقر شوند!.. فرصتهای تاریخی همیشه شکل نمیگیرند و دریغ است که فرصتی مانند فروپاشی یک امپراتوری در همسایگی ایران فراهم شود و حاکمیت ایران بجای بهره گرفتن از مجال به دست آمده و جبران مافات، به دلیل ضعف و مصلحت طلبی، عقب بنشیند و امتیازهای بیشتری را به رقیب شمالی واگذار کند! ◄
* پیام ظریف به عربستان: اگر فکر میکنید من مالهکش اعظم هستم، با سلیمانی مذاکره کنید!/ رادیو فردا * تحشیهء فدوی: به فدوی مربوط نیست ها، لکن مشقاسمِ حضرت آقا، از حضرتت ماله کش تر است؛ زیرا پیشهء اصلی او، پیش از ژنرالی!، بنائی بوده است! (سند در زندگینامهء نامبرده در همشهری «آنلاين: وی در 12 سالگی، پس از پایان تحصیـلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد).◄
موج جدید سرکوب و احکام بیسابقه؛ نشانه استیصال نظام اگرچه سرکوب سیستماتیک و برنامهریزی شده مخالفان سیاسی و نیروهای جامعه مدنی و کنترل فعالان مستقل عمری به درازای حیات جمهوری اسلامی دارد، اما در ماههای گذشته روند برخورد با معترضان در حوزههای مختلف افزایش ملموس و چشمگیری داشته است. موج جدید سرکوب بر دو محور صدور احکام سنگین حبس و مجازات و افزایش بازداشتها و برخوردهای امنیتی جریان یافته است.◄
ما خوب یاد گرفتهایم چگونه خود را همیشه تکرار کنیم. در مقابل تجربه مقاومت میکنیم، تا ویران مان نکند. تلاش میکنیم تجربهها را چنان مصادره کنیم که «خود»مان دست نخورده و ترک بر نداشته بر جا بماند. اگر هم ترک برداشت، سعی میکنیم به آن بی اعتنا بمانیم، باشد تا در یک تجربهء موافق دیگر، آن را جبران کنیم. هنوز نمیتوان در باره مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا قضاوت کرد. اما تا همین جا میتوان تجربه ماههای گذشته را مرور کرد. آن را یک تجربه پیش روی همگان بر شمرد، و از هر کس خواست نسبت به موضع گیریهای خود بازاندیشی کند، و به جای تکرار خود، خود را بازآفرینی کند.◄
وضعیت همان چیزی است که حزب سکولار دموکرات ایرانیان در مورد اتفاق افتادن اش هشدار میداد. در این مسیر، برخی که بیانیهٔ چهارده نفر را دستآویزی برای تبلیغ شعار «همه با هم» کردهاند، آمیزهء غریبی از این دو موضوع متفاوت را برساخته و، با سوء استفاده از این در هم آمیختگی، بجای پاسخگویی به انتقادات مطرح شده، به شخصیت منتقدان و کاستیهای روانی آنان میپردازند.◄ |
در روزهای گذشته خبرگزاری دولتی «مهر» گفتگوی بلندی داشت با یکی از شعرای دوران حکومت اسلامی. این گفتگو به روشنی نشان می دهد که حتی بسیاری از هواداران مذهبی حکومت به خوبی دریافته اند نه تنها آن چه را که در جریان انقلاب، به عنوان واقعیاتی مذهبی، به خورد آن ها داده اند، جز دروغ یا قصه چیزی نبوده، بلکه خود آن ها نیز دیگر رغبتی ندارند تا با توسل به آن قصه ها مردم را بفریبند. و چنین حادثه ای وابستگان به حکومت را به شدت نگران کرده است.◄
آیا ترامپ درجهت منافع ایران قرار دارد؟ در نخستین نگاه چنین پرسشی ممکن است تحریکآمیز به نظر آید. اما در یک نگاه نزدیکتر داوری ما میتواند متفاوت باشد. به گمان من، هنگامی که از ایران سخن میگوییم باید به یاد داشته باشیم که حکومت اسلامی، بهعنوان نظام مسلط کنونی، یک چیز است و ایران، بهعنوان یک ملت- کشور، چیزی دیگر. این دو واقعیت، گاه در منافع مشترک هممسیرند و گاه در تضاد منافع از هم فاصله میگیرند. ◄
شاخصهای عمدهء اقتصاد کلان ایران همچنان در محدودهءقرمز درجا زدهاند و صدای آژیرهای خطر در عرصههای گوناگون، از نرخ رشد گرفته تا تورم و بازرگانی خارجی، بلندتر از همیشه به گوش میرسند. ولی آنچه در این میان بیش از همه جلب توجه میکند نه این همهمهء گوشخراش، بلکه آرامش نسبی است که بر بازار ارز ایران سایه افکنده است. یکبار دیگر در ایران بازار ارز، برخلاف نقشی که از آن انتظار میرود، منعکس کنندهء متغیرهایی نیست که در صحنهأ اقتصادی کشور دیده میشوند. ◄دهی و دلالپروری؛ دو راهبرد حکومت برای بقاء دوشنبه گذشته، مصادف با دوم سپتامبر،حمدجواد ظریف،در ادامهءدست و پا زدنهای بهاصطلاح دیپلماتیکاش، همراه با وزیر خارجهء وسیه در کنفرانسی خبری در مسکو شرکت کرد. او، در پاسخ به یکی از پرسشهای طرح شده در مورد سیاست خارجی حکومت اسلامی، نه تنها حقیرانه مجیز دولتهای چین و روسیه را گفت بلکه این دو دولت غارتگر را «شرکای نزدیک روزهای سخت جمهوری اسلامی» خواند و «حساب » این دو دولت چپاولگر را از باقی دولتهای امضاکنندهی برجام، جدا دانست. ◄
بحث پلميک و سازماندهی سياسی
من درباره بیانیهء 14 نفر، نظر خود را از همان روز اول بیان کرده ام. دربارهء آقای حسن اعتمادی و «تلویزیون رمز پیروزی»، که ایشان راه اندازی کرده اند، نیز به اندازه کافی بحث شده و حرف تازه ای نیست. لذا اگر موضوعاتی در رابطه با مسؤلان تلویزیون «رمز پیروزی» مطرح شود، جنبهء پلمیک ندارد و در ارتباط با مبارزات جاری در ایران علیه رژیمی شکنجه گر است. حال اگر دوست دارند می توانند به آن توجه نه فرافکنی کنند، و اگر هم نه، مهم نیست. ◄
رمز پیروزی نه در ائتلاف همه با هم بلکه ایجاد قطب ملیگرای غیر ایدئولوژیک است. ولی تحقق این امر از طریق افزایش سرمایهء اجتماعی از مجرای ائتلافی همگانی میسر میشود. برنامه ء این ائتلاف، تقسیم کار در عرصهء هنری، فرهنگی، لابیگری، تاثیرگذاری بر پوشش اخبار ایران در جهان غرب، شناسایی و معرفی عوامل جمهوری اسلامی و بسیاری چیزهای دیگر میتواند باشد.◄
چرا مردم ایران علیه رژیم به خیابانها نمیآیند؟ همهء زمینهها برای اعتراض عمومی در ایران در سال جاری فراهم است: فشار خارجی (ایالات متحده) یا حداقل انفعال (اروپا) و عدم امکان حمایت عملی قدرتهای بزرگ (چین و روسیه) از رژیم در شرایط سرکوب گسترده، بحرانهای اقتصادی (تورم و بیکاری) و اجتماعی (اعتیاد، کودکان کار، حاشیه نشینی)، دستگاه دولتی ناکارآمد و فاسد، رشد بیاعتمادی در داخل دستگاههای حکومتی و دولتی، انفجار بیاعتمادی و نارضایی عمومی، ناامیدی عمومی از بهبود شرایط با تداوم جمهوری اسلامی، کوچکتر شدن حلقهی باورمندان به رژیم، مهاجرت گسترده به خارج و سرکوب هر روزهی مردم توسط حکومت شبهتوتالیتر. اما شاهد اعتراضات عمومی به رژیمیکه مسئول این شرایط است نیستیم. چرا؟◄
آیا میتوان بر «دین خوییِ» ایرانی غلبه کرد؟ اگر مردم مسلمان از دیدن قیافۀ آخوندها بیزارند و پس از آنکه مسجد به پایگاه حکومت اسلامی بدل شده است، از رفتن به آن خودداری میکنند، اینک به کمک دستگاه تبلیغی حکومت اسلامی و استفاده از شبکۀ یوتیوب ده ها «فیلسوف»، «پژوهشگر» و «استاد» نسل جدید (مانند: رائفیپور، آقامیری، عباسی...) بویژه ذهن میلیونها جوان ایرانی را بمباران میکنند. در خارج از کشور نیز کسانی مانند سروش، کدیور، شبستری.. با سخنرانی در بهترین دانشگاههای اروپا و آمریکا در این ارکستر نوای «منادیان اسلام نوین» را مینوازند. ◄
آقای حسن اعتمادی! در مورد تهديدتان به افشاگری، اين را بگویم که اگر شما نکته ای را در مورد خيانت و جنايت و بدکاری ها و وابستگی های من (و احتمالاً يارانم) می دانيد و تا کنون از افشای آن خودداری کرده ايد بايد بدانيد که اگر دست به افشاگری نزنيد، در سپهر سياسی اپوزيسيون ادامهء سکوت شما اينگونه تلقی خواهد شد که شما خودبخود در هر خيانت و جنايتی از جانب من و ما که در تصور داريد شريک هستيد و خود با سکوت اختياری تان اعتبار خود را مخدوش ساخته ايد.◄ |