|
تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392
تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 1 تا يکشنبه 3 آذر 1398 - 22 تا 24 نوامبر 2019 |
||||
اعتراضات اخير و موقعیت استراتژیک تهران در برابر اعتراضات اخیر دو مشکل اصلی وجود دارد: يکی اينکه اعتراضات اخیر در ایران در دل خود باید رهبری و سازمان رهبری خود را ایجاد بکند. دو ديگر اينکه از مشروطه به این سو، مرکزیت تهران غیر قابل انکار است. تهران یعنی ارتباطات، یعنی طبقه متوسط. اگر این اعتراضات به مرکز راه نیابد، همانند جنبش دی ماه، در حاشیه خفه خواهند شد. دربارهء اهمیت استراتژیک تهران، این نوشته مربوط به جنبش دی ماه را دوباره اینجا برای علاقه مندان می گذارم.◄
حمیدرضا رحیمی
شما را بخدا فکرش را بکنید؛ اگر حضرات دانشمند، بجای افزایش سیصد درصدی بنزین، مواجب باجگیران منطقه، مانند حزب الله و حماس و سایر اشرار، را قطع می کردند، ملت بجان آمده، طی چند روز گذشته، این مایه از پیشرفت را در رویاروئی با عملهء استبداد در خورجین نمی داشت. اینجاست که از ته دل باید گفت: روحانی مچکریم!◄
با اندوه فراوان در گذشت مهدی موبدی، کنشگر سیاسی ایراندوست و ملت مدار، و دوست گرامیم را به آگاهی می رسانم. مهدی موبدی شامگاه سه شنبه 19 نوامبر 2019 در تورنتوی کانادا درگذشت. خانواده او در کنارش بودند، بدرقه اش کردند و او فرصت یافته بود به آنها بگوید که بسیار دوست شان می دارد. منوچهر يزدياندرگذشت مبارز گرامی و ملت مدار، آقای مهدی مؤيدی، را به خانواده، دوستان و همهء سکولار دموکرات های ايرانی تسليت می گوئیم و ياد و خاطره اش را برای هميشه پاس می داريم. از جانب جنبش سکولار دموکراسی ايران: اسماعيل نوری علا
پيامی چاره انديشانه به ملت رزمندهء ايران از جانب جنبش سکولار دموکراسی ايران شما چهل سال است عليه فريب بزرگی که زندگی شما را به دردناک ترين شکل ممکن تبديل به جهنم کرده جنگيده ايد و خيزش امروز شما نيز، در راستای یک آزادی خواهی واقعی قطعاً در تاريخ معاصر ايران بعنوان يک نقطهء عطف مهم ثبت خواهد شد اما پرسش اصلی آن است که چگونه می توان نگذاشت که پايان اين خيزش نيز به همان جائی برسد که خيزش های قبلی شما رسيده است؟ ◄
عناصر توتالیترِ ایدئولوژی؛ از نگاه نوآورانهء هانا آرنت
موضوع بحث محدود ما در این جستار، بازگویی تعرف نوینِ هانا آرنت از «ایدئولوژی»، از راه تبیین عناصر توتالیترِ تشکیلدهنده و ذاتیِ آن است... بازگویی تبیین آرنتیِ «ایدئولوژی»، از زاویهی تعیین شاخصهای توتالیترِ آن، در شرایطی که امروزه در جهان و از جمله در ایران، سازمانها و احزاب سیاسیِ کلاسیک و به طور کلی «تحزب و تشکل سنتی»، چه توتالیتر یا لیبرال، چه دینی یا غیر دینی، چه چپ یا غیر چپ، همه در میدان سیاسی و اجتماعی از راه ایدئولوژیهای خود عمل میکنند، اهمیتی بسیار پیدا میکند.◄
«استقلال» مشکلات کُردستان را حل نمیکند آنچه جلال طالبانی میدانست (که میگفت استقلال برای ما کردها سَم است) و مصطفی بارزانی پس از غائله ناکام استقلال طلبی اخیر آموخت، این بود که کردها بدون آنکه لزوماً به دنبال استقلال رویایی خود باشند، می توانند با بهرهگیری از فرصت ها و ظرفیت های موجود به بیشترین منافع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود برسند.◄ کاوه موسوی و گذشتن از «چاردیواری اختیاری» این روزها، به همت یک حقوقدان برجسته ایرانی، نه تنها خواب خوش چهل ساله ی قضات و مسئولین دادگاه های قرون وسطایی حکومت اسلامی آشفته شده است، بلکه دریچه ای روشن به روی مردمان ایران نیز گشوده شد تا بتوانند پس از این صدای خفه شده ی خود را به گوش جهانیان رسانده، و خواستار حقوق خود، و حقوق قربانیان حکومت اسلامی در دادگاه های جهانی باشند. روز گذشته دکتر کاوه موسوی، استاد حقوق دانشگاه و از داوران دادگاه لاهه، اجازه بازداشت مردی در بیرون از مرزهای ایران را گرفت، که، همراه با قضاتی دیگر، فرمان قتل عام هزاران ایرانی را در دهه شصت صادر کرده بود. ◄
دستگيری عضو هيئت اعدام های سال 67 در سوئد! دادگاهی در سوئد، در ارتباط با پروندهء اعدامهای سال شصت و هفت، برای حمید نوری، که گزارش شده «با نام مستعار حمید عباسی دادیار سابق در قوهء قضاییهء رژيم اسلامی بوده»، حکم ادامهء بازداشت صادر کرد. آقای نوری روز شنبهء هفتهء جاری در سوئد بازداشت شده بود و از او در اسناد و مدارک موجود به عنوان «عضو هیئت اعدام در گوهردشت» کرج در سال شصت و هفت یاد میشود. کاوهء موسوی، حقوقدان و شاکی خصوصی پرونده، در گفتوگو با رادیو فردا در روز چهارشنبه، بيست و دوم آبانماه، گفت که از دادستان در سوئد درخواست کرده است که آقای نوری «برای تکمیل پرونده حداقل یک سال در بازداشت نگه داشته شود».◄ |
آیا رژیم اسلامی در آستانه سقوط است؟ امروز خیلی ها به مسئلهء رهبری جنبش فکر می کنند و امید دارند تا جنبش مردمی دارای نهاد هدایت کننده متکی بر عقل و هوشیاری جمعی باشد... پیدایش رهبری بارز، رژيم اسلامی را ضربه پذیرتر خواهد نمود. رهبران جنبش باید به شعارهای کنونی که بیان خواسته های مردم اند توجه کنند. جنبش مردمی برای طرد استبداد دینی و برای آزادی از ستمگری و برای حکومتی متکی بر حقوق بشر و سکولاریسم به حرکت درآمده است. قدرت سیاسی آینده باید تجلی این خواست ها باشد.◄
پيشنهادي برای روشن شدن تکليف اپوزیسیون- کنگرلو - ايجادی
سومين برنامهء «پادکست سکولار دموکراتها» محمود ابطحی - عباس دانشور - منوچهر يزديان
(پادکست ها را در اين سايت ببينيد) ( پخش در کانال يک: پنجشنبه ها 8 صبح کاليفرنيا)
حکومت دوز و کلک در سنت روحانیت شیعه ریشه دارد حکومت اسلامی بدون دوز و کلک نه تنها تاسیس نمیشد بلکه چند ماهی بیشتر دوام نمیآورد... در چهار دههی اخیر در ایران هیچ گروهی به اندازهی روحانیون شیعه دروغ نگفته، تقلب نکرده، و مردم را با لفاظی فریب نداده است. / روحانیت شیعه هر که را بخواهد بیاعتبار سازد نخست به او تهمت فسق میزند و بعد او را از حقوق و حیاتش خلع میکند. / اصولی مثل عسر و حرج، احتیاط، مصلحت و ضرورت اجرای احکام شریعت هرگونه تقلب و دروغ و دوز و کلک را مجاز میکند. / وقتی هدف حفظ نظام باشد و نظام هم الهی باشد طبعا برای حفظ آن همه کاری میتوان کرد.◄
تأثیر بنیادی قیمت سوخت بر کل زندگی، شرایط برای اکثریت مردم اعم از حقوق بگیران و بازنشستگان و میلیونها بیکار را در یک وضعیت بحرانیتر از قبل قرار خواهد داد. بهگفته شورای بازنشستگان: «پیامد این تورم و گرانی، جدا از جستوجو در زبالهها، کارتنخوابی و ماشینخوابی برای لقمهای نان، ناامنی و معضلات اجتماعی دیگری در جامعه مانند نزاع و خشونت، خودکشی، دگرکشی و سرقت که نشأت گرفته از سفره خالیست، روزبهروز افزایش مییابد... فشارها آستانه تحمل مردم را پشت سر گذاشتهاند و خشم متراکم شده مردم در آستانهء انفجار قرار دارد».◄
ملت ایران و ملت عراق، با یکدیگر متحد شوید! مردم ایران در اعتراض به گران شدن سوخت قیام کرده اند اما شعارهای آنان نشان می دهد که بیشتر از هر خواست دیگری خواهان انحلال حکومت اسلامی هستند. ادامهء قیام مردم عراق کمک به پیروزیِ قیام مردم ایران خواهد بود، یعنی کمک به ثبات پایدار و توسعهء پایدار اقتصادی، نظامی و سیاسی برای هر دو ملت در پیِ برچیده شدن حکومت های فاسد و ضد مردمی که با نیرنگ انقلابی بودن یا دینی بودن به ادامهء تبهکاری می پردازند.◄
فرمانبری بیانتقاد و اطاعت کورکورانه را یکی از مشکلات بنیادین تمدن امروز میداند. به باور او، فرمانبری ویرانگر است، اندیشه را محدود و واقعیت را نفی میکند. ترس از نافرمانی باعث میشود که آدمی خود را مطیع ستمگر کند. آدمی در پیروی از ستمگر تلاش میکند خشونت و تحقیر او را به مهر و ملاطفت تبدیل کند. بیهوده نیست که رهبران تامگرا یا راست افراطی، غالبا در زمانهی گسستهای اجتماعی به قدرت میرسند. چنین رهبرانی از پیروان خود اطاعت و فرمانبری انتظار دارند و از آن طریق میخواهند قدرت خود را تضمین کنند.◄
با مرگ اعظم طالقانی دوباره بحث بر سر “فمینیسم اسلامی” بالا گرفته است... پرسش از چیستی فمینیسیم اسلامی راه به جایی نمیبرد، چیزی که اهمیت دارد چگونگی عملکرد آن در موقعیتهای مختلف است. به همین دلیل باید بدون نفی، تحقیر و زیر سؤال بردن موجودیت فمینیستهای اسلامی جایگاه نمایندگیِ زنان و پرچم مبارزه فمینیستی را از دست آنها بازپس گرفت. آنها در بعضی مواقع میتوانند در مسیر مبارزه با نظام مردسالارانه موجود همراهان خوبی برای فمینسیتهای سکولار باشند اما فقط و فقط به شرطی که به هیچ عنوان جلوی صف قرار نگیرند.◄
قانون اساسی، از مشروطه تا آینده عبدالکریم لاهیجی - احمد سلامتیان آیا ایران نیاز به یک قانون اساسی تازه دارد؟ نارساییهای قانون اساسی جمهوری اسلامی در کجاست؟ چه شباهتها و تفاوتهایی با قانون اساسی مشروطه دارد؟ یک قانون اساسی تازه در ایرانِ امروز باید بر اساس چه ملاکها و اصولی تدوین شود؟ ◄ |