بازگشت به خانه

ا

گزارش مراسم یادبود فروهر ها در تهران

يکشنبه 3 آذر ماه 1392 ـ  24 ماه نوامبر 2013

 

 

بنا بر گزارش سايت تابلو، برخلاف توافقات قبلی که مجوز اجرای مراسم پانزدهمین سالگرد دشنه آجین شدن فروهر ها داده شده بود، و با وجود تلاش وزارت اطلاعات برای جلوگیری ازبرگزاری مراسم یاد بود فروهرها، مراسم با حضور حدود سی نفر از دوستان و یاران خانوادهء داریوش و پروانهء فروهر که توانسته بودند زودتر از بقیه خود را به خانهء خیابان هدایت برسانند برگزار شد. نیروهای امنیتی و انتظامی حوالی ساعت سه بعد از ظهر کوچه را بستند و اجازه ندادند تا افراد دیگر که حدود دويست نفر می شدند، از جمله دکتر محمد ملکی، دکتر باوند، عیسی خان حاتمی به داخل "خانهء آزادی"، قتلگاه فروهر ها، راه يابند.

مرکز دموکراسی برای ایران نيز گزارش داده است که پلیس، برای متفرق کردن جمعیتی که برای شرکت در مراسم بزرگداشت فروهر ها در تهران گرد آمده بودند از گاز اشک آور استفاده کرده است. بنا بر گزارش های منتشر شده در شبکهء اجتماعی، استفاده از گاز اشک آور هنگامی صوررت گرفته که نسرین ستوده فعال مدنی در بیرون از خانه فروهر ها مورد استقبال پروانه فروهر قرار گرفته است.

در صفحه فیسبوک رضا خندان، همسر نسرین ستوده، نوشته شده است که: «با این که اعلام کرده بودند مراسم سالگرد پروانه و داریوش فروهر برگزار می شود از ورود ما و شرکت کنندگان به داخل کوچه جلوگیری کردند. اما پرستوی عزیز که فهمیده بود نسرین آمده، در محاصرهء نیروهای لباس شخصی و ظاهراً امنیتی به دیدن ما آمد. زمانی که پرستو و نسرین پس از سالها همدیگر را در آغوش کشیده بودند برای آزار و اذیت گاز فلفل زدند. به هر حال پرستو را در وسط خیابان دیدیم و بدون امکان شرکت در مراسم راهی خانه هایمان شدیم.»

در این مراسم مهندس معین فر، مهندس شاه ویسی و پرستو فروهر به ایراد سخنرانی پرداخته، یاد و خاطره این دو عزیز را زنده کردند. پرستو فروهر در سخنان شش به شرح دادگاه های تشکیل شده برای پروندهء پدر و مادرش و موشکافی پرونده قتل پرداخت.

زنده یاد داریوش و پروانه فروهر روز اول آذر ماه 1377 به ضرب چاقوی ماموران اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند. داریوش فروهر (متولد 7 دی 1307)، دبیر کل حزب ملت ایران و از رهبران جبهه ملی ایران بود. وی در دوران نخست وزیری مصدق، رهبری حزب ملت ایران را در دست داشت. حزب ملت ایران به همراه حزب زحمتکشان ملت ایران، حزب ایران و حزب مردم ایران جبهه ملی ایران را تشکیل می دادند. پس از کودتای 28 امرداد، داریوش فروهر برای اجرای قانون اساسی مشروطه و برقراری مردم سالاری به مبارزات خود ادامه داد. بخاطر این مبارزات، داریوش فروهر 14 سال را در زندان سپری کرد. با آغاز انقلاب 1357، داریوش فروهر به مبارزات مردم پیوست. وی در دولت مهدی بازرگان وزیر کار و سپس وزیر مشاور بود. وی از آغاز سال 1359 به صف منتقدین نظام جمهوری اسلامی پیوست. در سال 1360 چند تن از اعضای حزب وی اعدام شدند. خود وی نیز به زندان افتاد. داریوش فروهر از مخالفین رادیکال نظام جمهوری اسلامی در داخل کشور بود و خواستار برگزاری یک همه پرسی برای تعیین یک نظام حکومتی جدید برای ایران شده بود.

پروانه اسکندری، یا پروانه فروهر، (متولد ٢٩ اسفند 1377)، متولد تهران، از رهبران جنبش دانشجویى و سپس حزب ملت ایران و جبههء ملى ایران بود. وى نخستین زنى بود که به عضویت شوراى مرکزى جبهه ملى ایران درآمد. پروانه فروهر مدیر مسئول نشریهء جبههء ملى ایران نيز بود. وى در سال هاى 1370 تا 1377 به همراه همسرش داریوش فروهر، به چهره هاى برجسته اپوزیسیون دگرگون خواه درون کشور تبدیل شده بودند. او نيز به همراه همسرش در شب یکم آذرماه 1377توسط ماموران جمهورى اسلامى به طرز فجیعى کشته شد.    

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه