خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

چهارشنبه 28 خرداد ماه 1393 ـ 18 ماه ژوئن  2014

سه اولویت خامنه‌ای در ادارهء کشور و ارزیابی نتایج آنها

مجید محمدی

تصویری که علی خامنه‌ای از دنیای امروز ترسیم می‌کند رویارویی دو نیروی شیطانی و الهی است. غرب نیروی شیطانی و شر است: «دنیای امروز مملو از دزدان غارتگر عزت و حیثیت و اخلاق بشریت است که با مجهز شدن به علم و کسب ثروت و قدرت، با وجهه‌ای به ظاهر انسانی به راحتی مرتکب جنایت می‌شوند و به آرمان‌های بشری خیانت و در نقاط مختلف دنیا جنگ‌افروزی می‌کنند. در چنین شرایطی چاره‌ای جز ادامه مبارزه و حاکم بودن تفکر مبارزه در همه امور کشور اعم از داخلی و خارجی وجود ندارد.» (خامنه‌ای، پنجم خرداد سال جاری) و جمهوری اسلامی نیروی الهی و خیر: «نظام اسلامی، نظام انسانی و شرف و احترام به کرامت بشریت و نظام صلح و خیر است.» (خامنه‌ای، پنجم خرداد سال جاری).

از نگاه خامنه‌ای همهٔ مشکلات و اموری که مردم و اسلام‌گرایان دوست نمی‌دارند از غرب ناشی می‌شود: «بی‌عدالتی، تبعیض، نادیده گرفتن کرامت انسانی، عمده کردن مسائل جنسی و تبلیغ گسترده تبرّج زنانه، همه از مظاهر تمدن فاسد غربی است که در واقع بازگشت به همان جاهلیت است، اما با شیوه‌ها و ابزار مدرن.» (علی خامنه‌ای، ششم خرداد سال جاری) در مقابل مقامات جمهوری اسلامی و از جمله رهبر جمهوری اسلامی چنان سخن می‌گویند و به سراغ تاریخ صدر اسلام می‌روند که گویی در مقام خدا و پیامبر او نشسته‌اند: «دستگاه‌های سیاسی غرب مروج همان جاهلیتی هستند که هدف از بعثت پیامبر اسلام زدودن آنها بود.» (همان جا)

 

سه اولویت اصلی

برای نقد سخنان خامنه‌ای نیاز چندانی به مباحث نظری نیست، گرچه مبانی غرب‌ستیزی وی ریشه در جنبش‌های فاشیستی و کمونیستی اروپایی دارد. کافی است رفتار حکومت تحت نظر وی را مورد بررسی قرار دهیم تا تناقض‌ها نمودار شود.

او سه اولویت را در سال‌های اخیر برای حکومت مطرح کرده است: «اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و علم سه اولویت اصلی باشند.» (خامنه‌ای، 5 خرداد 1393) ببینیم حکومت در این سه قلمرو که باید مبارزه با غرب را نیز متجلی سازد چه کرده و آیا عمل آن با الهی و خیر بودن ادعایی آن در این سه قلمرو می‌خواند یا خیر. اگر غرب مظهر شرک و شر و شیطان است، در آنجا با اقتصاد و علم و فرهنگ چگونه رفتار می‌شود؟

 

اقتصاد مقاومتی ضد استکباری: جوایز میلیاردی به رانت‌خواران

جمهوری اسلامی بهشت رانت‌خواری است. این رانت‌خواری در همهٔ شریان‌های حکومت از جمله نظام بانکی، صادرات و واردات، بنیادهای تحت نظارت رهبر و شرکت‌های دولتی و دیوان‌سالاری دینی و امنیتی و نظامی به چشم می‌خورد. فقط در یک فقره،  مالکان 600 بنگاه از حساب ذخیره ارزی در زمانی که نرخ هر دلار هزار تومان بود پنج میلیارد دلار قرض گرفتند.

گروهی از همین 600 نفر روز 5 خرداد در اتاق ایران جمع شدند و این مسئله را مطرح ساختند. بنا به گفتهٔ آنان، رؤسای چهار بانک عامل توانسته‌اند تحت شرایط ویژه صدها کارخانه‌دار را سه ستاره کرده و آنها را از دریافت تسهیلات ریالی نیز محروم و تا مرز ورشکستگی کامل هدایت کنند. (اعتماد 5 خرداد 1393) این یعنی 15 هزار میلیارد تومان که 10 هزار میلیارد تومان آن به جیب 600 نفر ریخته شده است. معوقات بانکی نیز که در دولت روحانی به 82 هزار میلیارد تومان رسیده (حدود 30 میلیارد دلار) در اختیار چند صد نفر است.

 

علم ضد استکباری: مدرک جایزه دادن به بسیجیان و آقازاده‌ها

خامنه‌ای می‌گوید: «حرکت پرشتاب علمی که در 12 سال اخیر در کشور به‌ وجود آمده، به هیچ وجه نباید کُند شود.» (پنجم خرداد سال جاری) در همین حرکت پرشتاب بود که با نقض قانون مصوب مجلس (سال 64) و آیین‌نامهٔ اجرایی آن، دستورالعمل سال هشتاد و پنج (بورسیه شدن دانشجویان ممتاز و المپیادی) با اضافه کردن بندی مربوط به «افراد دارای خدمات و فعالیت‌های برجستهٔ فرهنگی و علمی» (به صلاحدید معرفانی که همه مقام دولتی هستند) برای تحصیل به خارج از کشور اعزام شدند. بیشترین متقاضیان اعزام نیز بعدا از دانشجویان ممتاز فاصله گرفته و به همین بند محدود شدند.

برای قاعده‌مند کردن این استثنا این شرط را گذاشتند که اعزام‌شونده باید معدل حداقل چهارده در مقطع کارشناسی و شانزده در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشد (معدل چهارده در کارشناسی یعنی کسی که زیر متوسط است و هنر چندانی در تحصیل نداشته است). اما از تعداد اعزام‌شدگان هفتاد و سه نفر معدل کارشناسی زیر چهارده و هفتاد نفر معدل کارشناسی ارشد زیر شانزده داشتند. این یعنی نقض همان استثنا و حداقل شروطی که خودشان گذاشته بودند. در سال نود و دو، هفصد و بيست و نه نفر به خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از آنها شرایط این فراخوان را نداشتند. (رئیس سازمان دانشجویان، ایسنا، پنجم اردیبهشت سال جاری) در سال نود و دو برای بورس خارج حدود ششصد میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شده است و این بورس را در اختیار کسانی قرار می داده‌اند که صلاحیت نداشتند.

بنا به آیین‌نامه ایثارگران دانشگاه‌ها و وزارت علوم، برای استفاده از بورس شرط معدل کمی پایین‌تر یعنی معدل سيزده در دوره کارشناسی و پانزده در دوره کارشناسی ارشد لحاظ شده و شرط سنی نیز تا حداکثر چهل و پنج سال افزایش یافت تا با شرایط افراد مورد نظر تطبیق پیدا کند. از این طریق نیز صد و هشتاد و پنج نفر برای دکتری معرفی شده‌اند که در این جمع نیز، تعدادی ضوابط و شرایط آیین‌نامه را نداشتند. در صورتی که بورسیه‌های خارج را کنار بگذاریم با احتساب نهصد و سی و سه مربی، هزار هشتصد و هشتاد و چهار تبدیل به داخل و صد و هشتاد و پنج ایثارگر در مجموع سه هزار و دو نفر بدون آزمون از بورسیه دکتری داخل استفاده کرده‌اند. این مسئله در دوران احمدی‌نژاد تشدید شد، اما همیشه در جمهوری اسلامی وجود داشته است، از اعزام به خارج شاگردان مصباح با بورسیهٔ وزارت علوم تا اعزام به خارج مقامات و نزدیکان آنها (احمد توکلی، سعید زیباکلام، حسن روحانی، مهدی کوچک‌زاده، و سلمان صفوی)

 

فرهنگ ایرانی- اسلامی ضد استکباری: مهندسی فرهنگی

مهندسی فرهنگ در حکومت خامنه‌ای در مقابله با تهاجم فرهنگی دو وجه دارد: سلبی و ایجابی. در وجه سلبی با سانسور، فیلترینگ، پارازیت، عدم صدور مجوز و بازداشت و زندانی کردن و ترور از تولید و توزیع کالاهای فرهنگی غیرخودی‌ها جلوگیری می‌شود. اما خودی‌ها تقریبا همهٔ منابع دولتی و عمومی بخش فرهنگ (که از نگاه حکومت همان تبلیغ و آموزش مذهبی است) را در قالب تولید آثار به‌ظاهر فاخر (بسیار گران‌قیمت)، جشنواره‌های قرآنی و مداحی، برنامه‌های آموزشی و تبلیغی مذهبی، و بودجه‌های حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز دینی به خود اختصاص می‌دهند. هیچ نهادی در ایران به اندازهٔ دولت دارای منابع مالی و نیروی انسانی و سازمان در بخش فرهنگ نیست. این منابع چگونه اختصاص یافته‌اند؟

فقط به بودجهٔ نهادهای دینی و فرهنگی و رسانه‌ای نگاه کنید:

* رادیو و تلویزیون دولتی: 3000 میلیارد تومان در سال 92 که بخش عمدهٔ آن صرف تبلیغات مذهبی و سیاسی می‌شود.

 * 8 هزار و 100 پروژه مربوط به احداث مسجد در نقاط مختلف کشور با بالغ بر 10 تا 60 میلیون تومان کمک برای هر پروژه از سوی قرارگاه کوثر (فارس، 10 دی 1392) یعنی میان 81 تا 486 هزار میلیارد تومان.

 * بودجه بازسازی عتبات عالیات در سال 1390، 100 میلیون دلار (معادل حدود 120 میلیارد تومان و به ارزش امروز ارز 356 میلیارد تومان) بوده است. این رقم را مقایسه کنید با بودجه وزارت ورزش که 100 میلیارد تومان در همان سال بوده است. (تابناک، 26 اردیبهشت 1390) دولت روحانی در روزهای پایانی سال 92، 250 میلیارد تومان به بازسازی عتبات در عراق اختصاص داد. (خبرگزاری دانشجو، 31 اردیبهشت 1393)

 * افزایش دو و نیم برابر بودجه حوزه‌های علمیه از سال 91 به سال 92 به میزان 1040 میلیارد تومان (ایسنا، 9 مهر 1392)

 * اختصاص 300 میلیارد تومان بودجه به تبلیغ قرآن به علاوهٔ نیم درصد بودجهٔ کل کشور در سال 92 که سهم سازمان تبلیغات از این بودجهٔ نیم درصدی 11.5 میلیارد تومان است (باشگاه خبرنگاران، 14 اردیبهشت 1392)

بودجه‌های اختصاصی دولت به بخش‌های کتاب (حدود 90 میلیارد تومان برای کتابخانه‌های عمومی)، سینما (120 میلیارد تومان در سال 93)، تئاتر (12 میلیارد تومان در سال 82) و دیگر هنرها اصولا در برابر ارقام فوق رقمی به حساب نمی‌آید و بخش عمدهٔ آنها نیز هزینهٔ حقوق کارکنان و نگه‌داری از تاسیسات دولتی در این حوزه است. در کدام کشور غربی (استکباری از نگاه خامنه‌ای) چنین رانت دولتی‌ای برای نزدیکان حکومت، چنان سوء استفاده‌ای از قدرت در نظام دانشگاهی و چنین سرریز کردن منابع عمومی به جیب دیوان‌سالاری دینی به چشم می‌خورد؟

برگرفته از سايت راديو فردا

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه