تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

8 بهمن ماه 1395 ـ  27 ژانويه 2017

يک جمعبندی از تلاش های تشکیلاتی سکولار دموکرات ها
سام قندچی

در 37 سال گذشته تلاش های فراوانی برای سازماندهی سیاسی سکولار دموکراتهای ایران انجام شده است. اما آن دسته از تلاش های تشکیلاتی عصر حاضر که با برداشت سکولاریسم و دموکراسی، بمثابه ایدئولوژی یا فلسفهء سیاسی انجام شود، به نتیجه نمی رسند و نرسیده اند.  

حتی احزابی نظیر حزب دموکرات در آمریکا یا احزاب سوسیال دموکرات در اروپا دیگر لیبرالیسم و سوسیالیسم را نه بمثابه ایدئولوژی یا فلسفه سیاسی بلکه بعنوان «تمپلیت»  و نهادهای اجتماعی نگاه می کنند و به همین دلیل همچنان در جهان امروز مطرح هستند. برای جمع بندی علل شکست یا پیروزی تلاش های مختلفی که برای سازماندهی سکولار دموکرات ها در ایران انجام شده، لازم است این واقعیت را مد نظر قرار دهیم(1).  

موضوع دیگر ائتلاف های وسیع تر سکولار دموکرات ها است و اینکه فعالیت به شکل حزبی، یا جبهه ای، امری ثانوی است(2). مسأله مهم این است که برای ثمربخشی تلاش های جبهه ای نظیر ائتلاف ها، حزب سکولار دموکراتی قدرتمند لازم است که قادر باشد چنین ائتلاف هایی را سازمان دهد و البته متقابلاً آن ائتلاف ها نیز به رشد احزاب سکولار دموکرات کمک خواهند کرد. اما امروز نیاز جنبش سیاسی ایران ایجاد حزب سکولار دموکراتی قدرتمند با پلاتفرمی آینده نگر است که بدون آن ائتلاف ها به جایی نمی رسند، و ایجاد چنان حزبی، هدفی است که چهار ماه پیش بنیانگذاران حزب سکولار دموکرات ایرانیان در مقابل خود قرار داده اند(3). 

چند سال پیش نوشتاری منتشر شد تحت عنوان دووئرهای حزب آینده نگر، شاید ضرری نداشته باشد که آن نوشته را دوباره مرور کنیم(4). متأسفانه بسیاری از آینده نگرهای ایران در عرصه سیاست بجای کمک به تلاشهای سکولار دموکراتها، با جریانات اصلاح طلب اسلامی نظیر "حزب اتحاد ملت ایران اسلامی" سمتگیری کرده اند(5). ای کاش این دوستان شکلی از همکاری را با حزب سکولار دموکرات ایرانیان و جنبش سکولار دموکراسی، آغاز کنند(6).

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
ششم بهمن ماه 1395
January 25, 2016

 

پانویس:

1. بحثهای بیفایده درباره نئولیبرالیسم و چپ نو
http://www.ghandchi.com/1294-neoliberalism-chapeno.htm 

2. تفاوت کادرهای حزبی و جبهه ای
http://www.ghandchi.com/1273-cadres.htm 

3. حزب سکولار دموکرات ایرانیان و پلاتفرمی آینده نگر
http://www.ghandchi.com/1227-isdparty.htm
http://isdparty.org/mqlt-w-mtlb/pltfrm  

4. دووئر های حزب آینده نگر
http://www.ghandchi.com/1017-doer-ayandehnegar.htm

5. آینده نگر ها و حزب اتحاد
http://www.ghandchi.com/989-futurists-hezbe-etehad.htm 

6. نشريهء جنبش سکولار دموکراسی ايران برای چهارشنبه ششم بهمن ماه 1395

http://isdmovement.com/Index-All/2017/0117/012517.htm

 

بازگشت به خانه