تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

31 ارديبهشت ماه 1396 ـ  21 مه 2017

ابراهیم رییسی از ولایت فقیه حذف شد
سام قندچی

       امروز نتایج انتخابات اعلام شد و آقای حسن روحانی به دور دوم ریاست جمهوری خود دست یافت. در دوازدهم فروردین ماه 1396T یعنی یک ماه و نیم پیش بحث شد که هدف محمد تقی مصباح یزدی از کاندید کردن ابراهیم رییسی در انتخابات، از بین بردن شانس او برای احراز مقام ولایت فقیه پس از فوت آیت الله خامنه ای است(1). بعد هم خبرگزاری فارس طی انتخابات، مقام ابراهیم رییسی را از آیت اللهی به حجت الاسلامی تنزل داد، و هنوز یک روز از کاندیدا شدن او نگذشته بود که عزت الله ضرغامی از جمنا خواست، ابراهیم رییسی را از لیست کاندیدا های خود، کنار گذارد(2).

       در روز انتخابات هم روزنامه ایران بیانیه ای را منتشر کرد که در آن گفته شده بود سران سپاه از حسن روحانی در انتخابات حمایت می کنند، و البته سپاه فوراً در خبرگزاری فارس، این خبر را، تکذیب کرد.  در مورد شمشیر دو لبه سپاه یک ماه پیش در بحبوحه انتخابات، بحث شد(3).

       به هر حال همهء این بحث ها در دو ماه گذشته در ارتباط با کاندیدا شدن ابراهیم رییسی مطرح شد، اما هیچگاه در مطبوعات اپوزیسیون منعکس نشد. فقط دکتر اسماعیل نوری علا، حسن اعتمادی، و منوچهر یزدیان در جنبش سکولار دموکراسی ایران و حزب سکولار دموکرات ایرانیان به این بحث ها توجه نشان دادند، و در سایت خود منعکس کردند(4).

       براستی چرا طیف بسیار بزرگ سکولار دموکرات ها در اپوزیسیون ایران، چنین واقعیات آشکاری را به این سادگی نادیده می گیرند و حتی منعکس نمی کنند، و از نفوذ خود در رسانه های فارسی زبان خارج کشور نیز، برای آگاه سازی مردم در مورد این حقایق، که امروز دیگر عیان است، استفاده نمی کنند؟

       پاسخ در یک کلمه این است که: اکثریت سکولار دموکرات های ایران دنباله روی اصلاح طلبان هستند، چه زمان انتخابات باشد، و چه نباشد. ضروری است که سکولار دموکرات های ایران استراتژی تازه ای را برگزینند(5)، وگرنه همچنان در بر همان پاشنه ای می چرخد که 38 سال است چرخیده، و کماکان گرفتار نتیجه کار خضر انقلاب و فرش فروش انتخابات، خواهیم بود(6). یک روز پیش، درباره طرح شعاری از سوی سکولارهای بحث شد: "انتخاب کردن بدون حق انتخاب شدن!"(7). 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com 

http://www.ghandchi.com

سی ام اردیبهشت ماه 1396

May 20, 2017 

_____________________________

 

1. هدف آیت الله مصباح یزدی نابود کردن شانس آیت الله رییسی برای عروج به مقام ولی فقیه است
http://www.ghandchi.com/1368-mesbah-raisi.htm  

2. هنوز ابراهیم رییسی کاندید نشده، ضرغامی او را بی اعتبار کرد
http://www.ghandchi.com/1380-zarghami-raisi.htm 
 

3. سپاه پاسداران و انتخابات پیش رو
http://www.ghandchi.com/1390-sepah-pasdaran.htm
 

4. رییسی را کاندید نشده بی اعتبار کرده اند!
http://isdmovement.com/2017/0417/041417/041417-Sam-Ghandchi-Discredited-Raeisihtm.htm
 

5. استراتژی جديد انتخاباتی اصلاح طلبان و آغازگاهی برای ايجاد استراتژدی سکولار دموکرات ها
http://isdmovement.com/2017/0517/051717/051717.Sam-Ghandchi-Two-new-strategies.htm
 

6. از خضر انقلاب تا فرش فروش انتخابات
http://www.ghandchi.com/1430-az-khezr-taa-entekhaabaat.htm

http://www.ghandchi.com/1432-ebrahim-raiisi-velayat.htm

بازگشت به خانه