تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

1 خرداد ماه 1396 ـ  22 مه 2017

چرا، و چگونه، تحريم انتخابات شکست خورد؟
سام قندچی

       دوست عزیز، دکتر اسماعیل نوری علا، روز گذشته در نوشتاری، نه تنها تفاوت تحریم و بایکوت را به درستی و بسیار عالی توضیح دادند، بلکه دقیقاً با طرح استعاره "دکمه ترس،" نشان دادند که چگونه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396، که دو روز پیش برگزار شد، طرح «تحريم» که از سوی سکولار دموکرات های هوادار تغییر رژیم، مطرح شده بود، شکست خورد(1). اما در پاسخ به این سؤال که چرا اينگونه سکولار دموکرات های هوادار تغییر رژیم شکست خوردند، دو پاسخ مطرح شده است:

       - اولی این است که مردم ایران برای دموکراسی آمادگی ندارند. اين نظر به کرات مطرح شده، و پیش از انتخابات هم پاسخ داده شده است (2).

       - دومین نظر هم این است که اپوزیسیون تحول خواه، متحد نیست. در پاسخ به نظریهء اما دوم بايد گفت که واقعیت این است که اگر اپوزیسیونی که امروز بعنوان سکولاردموکرات های خواهان تغییر رژیم شناخته می شود، متحد باشد، طرفداری مردم از آنها کمتر خواهد بود، و نه بیشتر. چرا؟ توضيح می دهم:

       1. در همین انتخابات اگر توجه کنید در رسانه های فارسی زبان بین المللی، تنها کسی که از اپوزیسیون خواهان تغییر رژیم مطرح شد، شاهزاده رضا پهلوی بود که یک ماه و نیم پیش از انتخابات، در مصاحبه با خبرنگار آسوشیتدپرس، "خواستار جایگزین کردن رژیم روحانیون در ایران با رژیم پادشاهی پارلمانی" شد(3). بحث هایی شد، و شاهزاده سه هفته سکوت کردند، و بعد دوباره در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگار العربیه به موضع پیشین خود برگشتند(4). همان زمان، در بحثی دوستانه با شاهزاده رضا پهلوی گفته شد که اگر ایشان گزینهء اول را انتخاب کنند، لازم است بعنوان پادشاه ایران آینده فعالیت کنند، در حالیکه اگر دومی را انتخاب کنند، ضروری است که از مقام سلطنت استعفا دهند، و تأکید شد که اینها دو استراتژی کاملاً مختلف برای ایشان و نیز برای همکاری بقیه اپوزیسیون، با ایشان است(5).

       2. جریان دیگری که بعنوان نیروی عمده برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی مطرح می شود، سازمان مجاهدین خلق است. خانم مریم رجوی نظر خود را روز گذشته، در مورد نتیجه انتخابات، اعلام کرده است(6). درباره مجاهدین خلق مفصل بحث شده است(7).

       3. و اما بقیهء نیروهایی که خواهان تغییر رژیم هستند اصلاً در رسانه های بین المللی حضوری ندارند.

       حالا از خود بپرسیم که «چرا مردم ایران، به تحريم انتخابات توجهی نشان نمی دهند؟»

       از سویی، در جبهه حکومت اسلامی، آقای حسن روحانی با برنامهء فاصله گرفتن از گذشته و نو کردن به پیش می آید و، از سوی دیگر، تحول خواهان، بسان تکرار برنامه های شکست خورده گذشته، جلوه می کنند.

       4. نیرویی نظیر "حزب سکولار دموکرات ایرانیان" نیز، که با برنامه ای واقعاً نو و آینده نگر به پیش آمده، نه تنها در رسانه های بین المللی دعوت نمی شود، بلکه آنهایی هم که می شناسند، می ترسند که مبادا اگر به برنامه این حزب پاسخ دهند، عملاً قدرت را نیروهایی که سال هاست اعتماد مردم را از دست داده اند، تصاحب کنند.

       بله، این پاسخ چرایی عدم استقبال مردم از تحريم انتخابات است. شکست، نتیجه این چرایی است، اما چگونگی شکست، همان توضیحی است که دکتر اسماعیل نوری علا بهتر از هر کسی به رشته تحریر در آورده است.

       و راه حل چیست؟: حزب سکولار دموکرات ایرانیان را تقویت کنیم که به صدای اصلی برای تغییر رژیم در اپوزیسیون ایران تبدیل شود، تا بتواند اعتماد مردم را برای تغییر رژیم، کسب کند؛ و بعد این حزب، خواهد توانست اتحاد اپوزیسیون تحول خواه را ایجاد کند؛ اتحادی که قادر به کسب حمایت مردم خواهد شد.

       سالهاست تحول خواهان از اتحاد گفته اند، اما مشکل این است که نیروهای عمده ای که بعنوان تحول خواه در میان مردم شناخته شده اند، مورد اعتماد مردم نیستند، و تا چنین نیروی تحول خواهی شکل نگیرد، که حمایت مردم را به دست آورد، اتحاد همه نیروهای تحول خواه آنگونه که اکنون هستند، به جایی نمیرسد.

       مطمئن باشیم که با پلاتفرم آینده نگر حزب سکولار دموکرات ایرانیان، مردم نیز از تغییر رژیم حمایت خواهند کرد؛ اما، تا آن زمان، نباید از رفتار مردم تعجب کرد که، در 1357 مارگزیده شدند و امروز از ریسمان سیاه و سفید می ترسند.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.iranscope.com 
http://www.ghandchi.com
اول خرداد ماه 1396
May 21, 2017 

_____________________________

1. دکتر اسماعیل نوری علا: بايکوت کنندگان از «دکمه های ترس» نمی ترسند!
http://isdmovement.com/2017/0517/052117/052117.Esmail-Nooriala-Bycott-and-fear-buttons.htm
 

2. آیا مردم ایران برای دموکراسی آمادگی دارند؟
http://isdmovement.com/2017/0417/042817/042817.Sam-Ghandchi-Are-Iranian-not%20-ready-for-democracy.htm

افسانه دموکراسی اسلامی با حذف سکولارها آغاز شد
http://isdmovement.com/2017/0517/051217/051217.Sam-Ghandchi-The-purge-began-with-seculars.htm
 

3. Jon Gambrell's Report
http://bigstory.ap.org/article/aabda1d7582d49b784c7ec7ee2e96e6e/irans-long-exiled-prince-wants-revolution-age-trump
 

4. العربیه: رضا پهلوی در گفت‌وگو با العربیه: مشکل منطقه رژیم تهران است نه ملت ایران
http://goo.gl/CaOjc7 

5. بحثی دوستانه با شاهزاده رضا پهلوی
http://www.ghandchi.com/1417-discussion-reza-pahlavi.htm
 

6. امروز نما: واکنش مجاهدین از ماندن حسن روحانی در قدرت
https://www.facebook.com/emrooznama/posts/1947024078860030:0   

7. مجاهدین درون اپوزیسیون نیست، داعش شیعی است
http://www.ghandchi.com/1332-mko-shiite-daesh.htm
Mojahedine Khalgh, a Shiite Version of Daesh
http://www.ghandchi.com/343-MKOEng.htm
 

http://www.ghandchi.com/1434-chera-na-chegooneh.htm

بازگشت به خانه