تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 12 تير 1396 ـ  3 جولای 2017

قاتلان امید دوباره به راه افتاده اند

سام قندچی

       کمی بیش از یک سال از انتخاب محمد خاتمی به ریاست جمهوری ایران نگذشته بود که دانشجویان، خواسته های ملت ایران را در دانشگاه، با به چالش کشیدن سید محمد خاتمی بیان می کردند، هنگامی که مردم می گفتند که خاتمی رییس جمهور ما و نور امید برای ایران است، در آن روزگار، قاتلان امید از پای ننشستند و قتل سبعانه فروهر ها را رقم زدند و می خواستند به بخشی از اپوزیسیون یعنی نیروهای کرد نسبت دهند، اما نتوانستند(1)، با این حال رسیدگی قضایی به آن پرونده پس از مرگ سعید امامی با داروی نظافت در زندان، مختومه اعلام شد. این اولین بار در جمهوری اسلامی نبود که قاتلان امید جنبش مردم را از نفس انداختند. در همان اول انقلاب که جنبش برای دموکراسی خواهی می رفت که عمق پیدا کند، وقتی نشریات گوناگون در کشور منتشر می شد و اجتماعات آزاد همه جا دیده میشد، به ناگاه جریان "آتش به اختیار"  دانشجویان خط امام راه افتاد(2) و آیت الله خمینی هم بهتر از این نمی توانست راهی برای خاموش کردن جنب و جوش ترقی خواهانه در ایران پیدا کند، دولت بارزگان را ساقط کرد و در پی آنهم حمله عراق آمد که آیت الله خمینی آن را نعمت خواند. باری، اگرچه رویداد دانشجویان خط امام، در آغاز، "آتش به اختیار" بود، ولیکن اکثر  اقدامات قاتلان امید در همهء 38 سال گذشته با برنامه از بالا صورت گرفته است(3).

         در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نيز با توجه به اينکه مردم ایران از تحریم انتخابات حمایت نکردند و بار دیگر با این امید به پای صندوق های رأی رفتند که از طریق جنبش مدنی به خواسته های خود دست پیدا کنند(4)، می توان گفت که بار ديگر جنبش مردم برای کسب مطالبات خود، که در رأس آن جدایی مذهب و دولت قرار دارد، بالا گرفته و این امر برای «قاتلان امید» ناخوشایند است. همانگونه که در روزهای پس از انتخاب سید محمد خاتمی به ریاست جمهوری، با فتوای از بالا، طرح قتل فروهر ها ریخته شد، امروز با برنامه هایی نظیر تهدید مرگ به خانم مسیح علی نژاد(5)، هدف مشابهی دنبال می شود، و همزمان نیز امیدِ قاتلان امید، راه انداختن جنگی تازه در منطقه خاورمیانه است. اعتراض مردم به حضور نظامی ایران در سوریه در واقع خیلی آگاهانه است چون همانطور که 5 سال پیش بحث شد نتیجه دخالت ایران در سوریه و عراق کاملاً متفاوت خواهد بود(6).

         قاتلان امید در دوران جنبش سبز نشان دادند که برای کشتن امید مردم حتی از راه انداختن جنایاتی نظیر آنچه در کهریزیک روی داد، ابایی ندارند و تا به امروز، بجای آنکه قوه قضاییه مسؤلان آن جنایات را محاکمه کند، آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد را در حصر نگهداشته است.  اینکه مردم ایران همچنان امید به اصلاح رژیم دارند، حق انتخاب مردم است، اما راه حل ایران تغییر رژیم به جمهوری دموکراتیک و سکولار است(7). حزب سکولار دموکرات ایرانیان که یکسال پیش تأسیس شد، آغازی است برای ایجاد ائتلاف آلترناتیو(8)، که بتواند در برابر قاتلان امید، جنبش مردم ایران را برای دستیابی به رژیمی دموکراتیک و سکولار رهبری کند، و به پیروزی رساند(9).

         سی و هشت سال است که مردم ما زحمت می کشند و خون می دهند اما  تصور می کنند قرار است از آسمان مهدی موعودی ظهور کند و به رژیم استبدادی جمهوری اسلامی پایان دهد؛ اما، واقعیت این است که تشکیلات می تواند این مهم را، به انجام رساند. آیت الله خمینی نیز از تشکیلات روحانیت برای رهبری جنبش مردم و برای پایان دادن به رژیم گذشته و ایجاد جمهوری اسلامی، استفاده کرد. به حزب سکولار دموکرات ایرانیان و تلاشهای مشابه در داخل ایران کمک کنیم تا به این کابوس 38 ساله پایان دهیم. دخیل بستن به امامزاده هایی که شفا نمی دهند اما کور می کنند، راه چاره نیست(10).

 

       به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

         سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com

نهم تیر ماه 1396

June 30, 2017

____________________________________
1. درباره روایت اصلاح طلبان از ترور فروهرها
http://www.ghandchi.com/1243-forouhars.htm
 

2. آتش به اختیار: از دانشجویان خط امام تا حمله به سفارت عربستان
http://www.ghandchi.com/1466-atash-beh-ekhtiar.htm
 

3. خانم شیرین عبادی کجای قتل های زنجیره ای آتش به اختیار بود
http://www.ghandchi.com/1474-shirin-ebadi.htm
 

4. چرا، و چگونه، تحريم انتخابات شکست خورد؟
http://isdmovement.com/2017/0517/052217/052217.Sam-Ghandchi-Why-tahrim-was-defeated.htm 

5. تهدید مرگ به خانم مسیح علی نژاد بخاطر چهارشنبه های سفید
http://www.ghandchi.com/1479-masih-alinejad.htm 

6. تفاوت اثر دخالت ايران در سوريه و عراق
http://www.ghandchi.com/691-IranSyria.htm
 

7. ایران-جمهوری آینده نگر-ویرایش سوم
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublic.htm
Iran-Futurist Republic-Third Edition
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublicEng.htm
 

8. نگاهی به شمارهء دوم فصلنامهء «گیتی مداری»
http://isdmovement.com/2017/0617/062817/062817-Sam-Ghandchi-Gitimadari2.htm
 

9. چند کلمه درباره حزب سکولار دموکرات ایرانیان-آینده نگر
http://www.ghandchi.com/1408-iranian-secular-democratic-party-futurist.htm
A Few Words about Iranian Secular Democratic Party-Futurist
http://www.ghandchi.com/1408-iranian-secular-democratic-party-futurist-english.htm
 

10. دخیل بستن به امامزاده ای که شفا نمی دهد اما کور می کند
http://www.ghandchi.com/1265-emamzadeh-mojeze.htm

 

http://www.ghandchi.com/1480-ghaatelaane-omid.htm

بازگشت به خانه