تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

 19 تير 1396 ـ  10 جولای 2017

از شورای مقاومت تا شورای مقاومت

سام قندچی

       شورای ملی مقاومت تشکیلاتی بود برای وحدت جنبش سیاسی ایران و طراح آن کسی نبود جز مهدی خانباباتهرانی(1)، و سازمان مجاهدین خلق قرار بود در مرکز این ائتلاف باشد، و همان هم شد، اما ائتلافی ناموفق بود که خود مهدی خانبابا تهرانی هم از آن بیرون آمد و برای بدرقه اش نیز، مجاهدین، طبق سنت همیشگی شان، او را عامل جمهوری اسلامی نامیدند. حالا چند روز پیش سازمان مجاهدین خلق، گردهمایی پاریس خود را برگزار کرده(2)، که از لحاظ سر و صدا در محافل اپوزیسیون، یادآور روزهای تأسیس شورای ملی مقاومت بود، البته این بار نه به دلیل حمایت شخصیتهای با اعتبار اپوزیسیون ایران نظیر مهدی خانبابا تهرانی، بلکه بخاطر پشتیبانی پرطمطراق مقامات عالیرتبه آمریکایی نظیر جان بولتن، جولیانی، گینگریچ، و لیبرمن. اگر به تقلید از مارکس بگوییم که تجربه شورای ملی مقاومت سی و چند سال پیش تراژیک بود، این دومی را باید یک کمدی بنامیم.

       چند روز پیش دکتر علیرضا نوری زاده تحلیلی از گردهمایی مجاهدین منتشر کرد و در آن پیشنهاداتی کرد که گویی انتظارش از این شورای مقاومت آنچیزی است که 30 و اندی سال پیش در تصور مهدی خانباباتهرانی قرار بود ساخته شود(3)، و دوست عزیز دکتر اسماعیل نوری علا نیز آن گردهمایی و پیشنهادات دکتر نوری زاده را جدی گرفته و نقد به حقی مطرح کرد(4)، اما واقعیت این است که شورای مقاومت مجاهدین اگر قرار بود به نتیجه ای برسد، سی و چند سال وقت داشت و این کمدی تازه هم برای مصرف خارجی و کسانی است که هزینه های این کاریکاتور مسخره را که همچنان سازمان مجاهدین خلق نامیده می شود، پرداخت می کنند، از جمله دولت اسراییل که امیدوار است سازمان مجاهدین بتواند شر جمهوی اسلامی را در سوریه از سر آنها، کم کند.

       واقعیت این است که ائتلاف موفق اپوزیسیون، نیرویی را در مرکز خود می خواهد که قابل اعتماد مردم باشد و آن نیروهایی که در همه این 30 و چند سال گذشته بیشترین بودجه را داشته و در رسانه های بین المللی هم مطرح شده اند، اگر چنین نیرویی بودند، تا به حال چنین ائتلافی شکل گرفته بود. همه از مثال آیت الله خمینی استفاده می کنند که توانست چنین کاری کند. واقعیت این است که بگفته خودش خدعه کرد(5) و البته موفق هم شد و همه اپوزیسیون ایران هم به او اعتماد کردند؛ اما، باید گفت بنظر نمی رسد به این راحتی ها دیگر بشود خدعه کرد و اپوزیسیون ایران را فریفت، البته نمی شود جلوی کسی را گرفت که سعی نکند. این نیروهایی هم که از آنها نام برده می شود و این مقامات آمریکایی به آنها دخیل بسته اند حتی اعتماد اطرافیان خود را هم نتوانسته اند جلب کنند، تا چه رسد به نیروهای سیاسی دیگر. مجاهدین تفاوتی با کالت دیوید کرش ندارند و فقط توانسته اند با بازی سیاسی، از وضعیت ایران بهره جویی کنند و بعنوان جریانی انگلی که از دولتهای مخالف جمهوری اسلامی تغذیه می شود، هنوز دوام آورده اند، به هر حال درباره سازمان مجاهدین خلق به اندازه کافی بحث شده است(6). 

       واقعیت این است که نیروهایی نظیر حزب سکولار دموکرات ایرانیان(7)، در صورت همراهی بیشتر اپوزیسیون مستقل و مترقی(8)، شانس بیشتری دارند که در آینده بتوانند جنبش سیاسی ایران را متحد کنند، تا همه این اسمهای معروف که مانند اتومبیلهای مارکدار قدیمی، مشهور هستند اما نه فروشی دارند و نه فعالینی که همه این سالها خون دل خوردند و خود و خانواده هایشان برای فعالیتهای مدنی و سیاسی از مال و جان گذشته اند، برایشان تره خورد می کنند. این گردهمایی مجاهدین هم تا چند ماه دیگر فراموش می شود و مانند آن زمانی خواهد بود که هر سال مسعود رجوی قول می داد که تا شب عید در ایران بر سر کار باشد، و البته برای خود او هر روز در عراق عید بود، و حالا از ترس محاکمه در دادگاه های اروپا، غیب شده است(9). تغییر رژیم به جمهوری سکولار و دموکراتیک خواستی به حق است(10) و وقتی عملی می شود که یا این نیروهای مزدور 38 سال گذشته خود را منحل کنند، یا که جنبش سیاسی دیگر وقت و انرژی خود را با بحث درباره آخرین نمایشهای اینگونه تلف نکند، و به جای جستجو برای میانبر و تکخال از همان شعبده بازان 38 سال گذشته که بی نتیجه بوده است، کمک مالی و همکاری های سیاسی خود را بسوی تشکیلاتهای جدی و صادقی نظیر حزب سکولار دموکرات ایرانیان که در آن دکتر اسماعیل نوری علا، حسن اعتمادی، منوچهر یزدیان، میلاد آقایی و بسیاری دیگران فعالند، معطوف کنند(11). کاری که جنبش بایستی خیلی زودتر از این، بجای غرق شدن در نوستالژی، جدی می گرفت(12).

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران 

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com

هجدهم تیر ماه 1396
July 9, 2017
___________________________________________________

1. آشنایی ام با مهدی خانبابا تهرانی
http://www.ghandchi.com/1146-mehdi-khanbaba-tehrani.htm 

2. گزارش ششم جولای 2017 صدای امريکا از گردهمایی سالانهء مجاهدین خلق ایران در پاریس
http://isdmovement.com/2017/0717/070517/070317.Mojahedin-in-Paris.htm 

3. دکتر علیرضا نوری زاده: ظهورنیم بند امام زمان در پاریس

http://news.gooya.com/2017/07/post-5154.php 

4. دکتر اسماعیل نوری علا:  پرسش هائی از آقای دکتر عليرضا نوری زاده!
http://isdmovement.com/2017/0717/070717/070717-Esmail-Nooriala-Questions-for-Dr.Noorizadeh.htm 

5. بازهم درباره خدعه خمینی
http://www.ghandchi.com/1379-khodeye-khomeini.htm
6. سازمان مجاهدین خلق

http://goo.gl/XunHrf 

Mojahedine Khalgh Organization, MEK, PMOI

http://goo.gl/6XgVpe 

7. حزب سکولار دموکرات ایرانیان

http://isdparty.org 

8. ترقی خواهی در عصر کنونی

http://www.ghandchi.com/352-taraghikhahi.htm 

9. داستان مسعود رجوی و مخفیکاری از مردم
http://www.ghandchi.com/1483-massoud-rajavi.htm
The Story of Massoud Rajavi and Secrecy from People
http://www.ghandchi.com/1483-massoud-rajavi-english.htm

10. آیا سکولار دموکراتهای ایران تغییر رژیم می خواهند
http://www.ghandchi.com/1242-regime-change.htm 
Do Iranian Secular Democrats Want Regime Change
http://www.ghandchi.com/1242-regime-change-english.htm   

11. چند کلمه درباره حزب سکولار دموکرات ایرانیان-آینده نگر
http://www.ghandchi.com/1408-iranian-secular-democratic-party-futurist.htm
A Few Words about Iranian Secular Democratic Party-Futurist
http://www.ghandchi.com/1408-iranian-secular-democratic-party-futurist-english.htm 

12. سایت تدارک پلاتفرمی برای حزبی آینده نگر

https://sites.google.com/site/futuristparty

http://www.ghandchi.com/1491-pmoi.htm

بازگشت به خانه