تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

22 آبان ماه 1396 ـ  13 نوامبر 2017

سکولار دموکراسی و

سردی حمایت از جانب جويندگان مدينه های فاضله
 سام قندچی

          چرا کمونیست های پیشین و اسلامیون سابق - که دیگر به راه های گذشته اعتقادی ندارند و سکولار دموکراسی را درست می دانند - برای پیشبرد آلترناتیو سکولار دموکرات آنقدر پرحرارت نیستند که برای مدینهء فاضله ایدئولوژی و مذهب گذشته شان بودند؟ در حالی که آنها نه ناصادق اند و نه می خواهند بیرون گود نشسته و «لنگش کن» بگويند. علت واقعی اين «بی حرارتی» را در دلايلی دو گانه بايد جست.

از يکسو آنها، با همهء دگرگونی ها و تغيير مواضع، همچنان به همان مدینهء فاضله همیشگی خود اعتقاد دارند:

- کمونیستها فکر می کنند شوروی و چین و ویتنام و کامبوج و آلبانی راه خطا رفتند و اینان کمونیسم راستین را پیاده خواهند کرد.

- اسلامگرایان هم فکر می کنند بنی امیه، بنی عباس، عثمانی، صفویه و جمهوری اسلامی راه خطا رفتند و اینها اسلام راستین را پیاده خواهند کرد.

و برای هيچ کدام شان هم کن فیکون مارکسیستی 1357 در ایران هم درسی نبوده و نیست(1).

و، از سوی ديگر:

- در گذشته فکر می کردند همهء مشکلات پس از پیروزی برنامهء آنها حل می شود و دنیایی نو برپا می شود که نظیر بهشت برین خواهد بود و اگر خود آنها حتی کشته شوند اقلاً فرزندان خودشان یا ملت شان، یا کل بشریت، بعد از آنها در آسایش خواهند بود.

- در حالی که امروز می دانند، پس از پیروزی سکولار دموکراسی در ایران، در بهترین حالت، کشوری خواهيم داشت نظیر آمریکا و اروپا که همچنان با مسأله فقر، اختلافات عمیق طبقاتی، معضل بهداشت، خطر جنگ و همه بلایای دیگر اجتماعی و سیاسی روبرو هستند. يعنی نه تنها امروز آمریکا و اروپا مطمئناً مدینه فاضله نیستند. بلکه کسی هم از اول ادعا نکرده بود که قرار است جامعه سکولار دموکرات مدینه فاضله باشد، چه جان لاک تئوریسیون در اروپا، چه جفرسون رهبر سیاسی در آمریکا.

برين سان می توان ديد که کمونیست های پیشین و اسلام گرایان سابق، واقعیت را درباره آلترناتیو سکولار دموکرات غلط نفهمیده اند، بلکه در آن نشانه هائی از مدينه های فاضلهء آرمانی خود را نمی يابند.

آنچه لازم است همهء سکولار دموکرات های ایران در نظر بگیرند این حقیقت است که اگرچه همهء ما آرزو داریم که همه مسائل بشریت حل شوند، اما سکولار دموکراسی هرگز چنین قولی نداده و نمی دهد(2)، و هرآنچه که سکولار دموکراسی قول داده ساختن مدینه های فاضلهء دروغین نيست، در حالی که همگان در همهء غرب عملاً  ديده اند که آنچه قول داده شده نه آرمانی که بدست آمدنی بوده اند؛ يعنی، همانطور که در گذشته بحث شده، "دموکراسی سکولار نه پایان که آغاز کار است."(3)

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com

هجدهم آبان ماه 1396

November 9,2017

http://www.ghandchi.com/1680-isd-vs-fomer-creeds.htm

_________________________ 
1. ویرایش جدید مقالهء «کن فیکون مارکسیستی ایران» مندرج در سومین شماره فصلنامه گیتی مداری:
https://drive.google.com/file/d/0BzL280jIylYBODc4N1lnRzNDcU0/view

و ویرایش اول آن:

http://isdmovement.com/2017/0417/040717/040717.Sam-Ghandchi-Marxists-Armageddon.htm

http://www.ghandchi.com/1303-kon-faya-kun.htm

 

2. البته لازم به تذکر است که هدف حزبی آینده نگر، محدود به دستیابی به سکولار دموکراسی نیست و در پی هدفی است که مارکس تحقق آن را به آینده ای دور موکول می کرد:
http://www.ghandchi.com/1677-marx-omission-futurist-party.htm 
Futurist Party Aims for What Marx Deferred to Distant Future
http://www.ghandchi.com/1677-marx-omission-futurist-party-english.htm

 

3. دموکراسی سکولار نه پایان که آغاز کار است
http://www.ghandchi.com/868-democracy-secular.htm

http://isdmovement.com/2017/0517/050518/050517-Sam-Ghandchi-Secular-Democracy-is-not-a-utopia.htm 

 

مطلب مرتبط
واریانت جدید برای تأمین نیازهای بشر- کتاب الکترونیک
http://www.ghandchi.com/human-variant-book.htm
New Variant to Meet Human Needs-An Electronic Book
http://www.ghandchi.com/human-variant-book-english.htm

بازگشت به خانه