تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

29 دی ماه 1396 ـ  19 ژانويهء 2018

نقش اصلاح طلبان در سرکوب سکولار دموکرات ها!
سام قندچی

            هنوز مدت زمانی از آغاز خیزش 96 (1) نگذشته که خبرهای جنایاتی، تنها قابل مقایسه با دههء شصت، جسته و گریخته، از شهرهای مختلف، گزارش می شود، و اپوزیسیون ایران - که همچنان به غلط این حرکت و واکنش رژیم را با جريان موسوم به جنبش سبز در سال 1388 مقایسه می کند - نه این جنبش را درک کرده(2) و نه واکنش رژیم را فهميده است(3). اما شک نيست که اکنون، درست نظیر دههء شصت، کل رژیم اسلامگرا - که شامل اصلاح طلبان نيز هست - برای نابود کردن جنبش سکولار دمکراسی ایران، کمر بسته است(4).

          در اوائل دههء شصت، وقتی شکرالله پاک نژاد و سعید سلطانپور اعدام شدند و، در ادامه، هنگامی که اعدام های مجاهدین آغاز شد، هنوز فعالان تشکلاتی در کوی و برزن و بطور عادی فعالیت می کردند که از دیدگاه رژیم برانداز قلمداد می شدند. آنها تصور می کردند که چون نه کمونیست هستند و نه مجاهد و نه کلاً برانداز، نبايد واهمه ای داشته باشند. همین امر باعث شد که ضربهء وارده به اين نیروها چند برابر بیش از انتظار باشد. در واقع، همهء بازداشت ها دقیقاً در همان دو سه سال بعد از 1360 صورت گرفت، يعنی وقتی که این جریانات هنوز تغییر اوضاع را درک نکرده بودند.

          در واقع، اگرچه خاطرهء قتل عام زندانیان در 1367 بیش از رویداهای همهء آن سال ها در افکار عمومی باقی مانده اما در آن سال بازداشت های تازه ای صورت نگرفته بود و همهء قتل عام شدگان 1367 در همان دو سه سال اول دههء شصت دستگير شده بودند. در همان روزها  من، بعنوان یک ژورنالیست، شاهد این واقعیت بودم که چگونه عمق و عاقبت فاجعه ای که با اعدام شکرالله پاک نژاد و سعید سلطان پور آغاز شده ابداً از سوی اکثریت نیروهای سیاسی آن دوران در ایران درک نمی شود.

          همانطور که می دانیم، جنبش عمومی اعتراضی مردم با آغاز دههء 1360 فروکش کرده بود و، بموازات آن، جنگ ایران و عراق در برقراری جو سرکوب به رژیم کمک کرد. بعد از قتل عام 1367 نیز رژيم توانست اساساً و به برکت اصلاح طلبان در روابط خارجی موقعیت فاجعه آميز خود را عادی کند. نیروهای اپوزیسون نيز، فریب خورده از اصلاح طلبان، ندیدند که «اصلاح طلبی» - چه در ایران و چه با امثال محمد مرسی و اخوان المسلمین در مصر - بخشی از «بنیادگرایی اسلامی» در ایران و خاورمیانه در عصر حاضر است، و اصلاح طلبان کمر به نابودی سیاست و فرهنگ سکولار بسته و، مانند اصولگرایان، می خواهند از همهء مزایای تکنولوژی مدرن برخوردار باشند اما دشمن سکولار دموکراسی هستند و وقتی اسلامگرایی و اسلام سیاسی را در خطر ببینند، با اقتدارگراترین نیروهای اسلامگرا، متحد عمل می کنند(5). توجه کنيد که امروز حتی داعش هم دیگر مانند طالبان نیست که به تکنولوژی های جدید اعلام جنگ داده بود. داعش هم مثل اصلاح طلبان در جنایات خود بیشترین بهره را از تکنولوژی می بَرد و بسیاری از نفرات اش نیز از همان اخوان المسلمین به اصطلاح اصلاح طلب آمده اند.

          امروز هم که خیزش 96  در واقع سرآغاز انقلاب ضد اسلامگرایی در ایران است، رژیم از همین ابتدا کشتن زندانیان را در شهرهای مختلف آغاز کرده تا رعب و وحشت را بر جامعه مستولی کند. به همین دلیل هم هست که «فعلاً» سکولار دموکرات هایی که به اصلاح طلبان نزدیک هستند در این مرحله آزاد گذاشته شده اند، همانگونه که در سال 67 چنین کرد بطوری که تا مدت ها کشتار زندانیان در سال 67 بصورت اتفاقاتی منفرد تصور می شد.

          البته رژیم نخواهد توانست لزوماً جو دههء شصت را در جامعه برقرار کند، و من صميمانه امیدوارم که رژیم نتواند مانند آن دهه به اهداف خود برسد اما، از هم اکنون اين واقعيتی صد در صد آشکار است که واکنش رژیم به خیزش 96 از همین حالا صدها برابر بدتر از کهریزک 1388 است (برای لیست اسامی و اطلاعات مربوط به دستگیر شدگان به لینک پانویس شماره 6 مراجعه کنید) در حالی که رسانه های فارسی زبان در خارج کشور، که در کنترل اصلاح طلبان هستند، در مورد سرکوب رژیم به خام کردن اپوزیسیون مشغولند.

          می خواهم بگويم که کاملاً ضروری است تا، پیش از آنکه دیر شود، سکولار دموکرات ها از آنچه در دههء 60 (يعنی وقتی همهء جناح های رژیم علیه نیروهایی که «برانداز» خوانده می شدند فعال بودند) روی داد درس بگيرند؛ آنها بايد، بجای آنکه 30 سال بعد بفهمند که اصلاح طلبان رژیم چه جنایاتی در زمان کنونی در حق شان کرده اند، خوش خیالی دربارهء اصلاح طلبان را هم اکنون کنار بگذارند(7).

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
سام قندچی

سایت آینده نگر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com

بیست و پنجم دی ماه 1396
January 15, 2018

http://www.ghandchi.com/1875-khizesh96-ghorbaaniaan.htm

____________________________________________

1. خیزش 96
https://goo.gl/WyhN7i 

2. جنبشی که فرسنگها از مدعیان رهبری مردم در اپوزیسیون جلوتر است و هدفش تغییر رژیم است- ویرایش دوم
http://www.ghandchi.com/1841-rahbarie-jonbesh.htm

3. مردم این اسلامبازی را رها کرده اند اما این چپی های همدست اصلاح طلبان هنوز رضایت نمی دهند
http://www.ghandchi.com/1845-eslam-baazi.htm 

4. اصلاح طلبان و تفاوت اساسی امروز با دهه شصت و پرسشی از سعید حجاریان
http://www.ghandchi.com/1870-eslah-talaban.htm 

5. آقای محسن آرمین مسأله شما نه رضا شاه است و نه بی بی سی
http://www.ghandchi.com/1874-mohsen-armin.htm 

6. لیست اسامی و اطلاعات مربوط به دستکیر شدگان

https://goo.gl/dJVor4

https://goo.gl/j5uUxb 
http://www.gozareshgar.com  

7. چند کلمه درباره براندازان و اصلاح طلبان
http://www.ghandchi.com/929-barandaazaan.htm

بازگشت به خانه