تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

28 ارديبهشت ماه 1397 ـ  18 ماه مه 2018

«مهستان»: اتحاد جمهوریت خواهانِ سکولار، دموکرات و آینده نگر
سام قندچی

          در روزهای خیزش دی ماه 1396، «مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران»(1)، که به همت دکتر اسماعیل نوری علا چند سالی در حال تدارک بود، اعلام موجودیت کرد. مهستان در تکامل خود در چند ماه اخیر سندی را منتشر کرد تحت عنوان "ميثاق ملی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد" تا بر این تأکید کند که «جمهوریت خواهی» اساس حکومت آلترناتیوی خواهد بود که این جمع در پی تلاش برای تأسیس آن در ایران است.

          تجربه در ایران و کشورهای مختلف جهان نشان داده که رژیم های سیاسی می توانند نام های جمهوری، اسلامی، خلقی، دموکراتیک، پادشاهی، مردمی، شورایی، پارلمانی، سوسیالیستی، کمونیستی و هر آنچه بخواهند را با خود یدک کشند، اما از جمهوریت خواهی تهی باشند.

          به همین دلیل، بنیانگذاران «مهستان»، از همین نقطهء آغاز کار، خود را اتحادی از جمهوریت خواهان اعلام کرده اند که میثاق نامه اش صریحاً جمهوریت خواهی، یعنی تعهد این جمع به انتخاب شدن از سوی مردم و جلوگیری از تولید و بازتولید استبداد، را بیان کرده است(2).

          - اکنون جمع «مهستان جنبش سکولار دموکراسی» ساختارهایی نظیر «شورای آلترناتیو» خود را تشکیل داده که اعضاء اش کاملاً انتخابی هستند.

          - مهستان همچنین در تدارک ارائهء پیشنویس قانون اساسی جمهوریت خواهانه، سکولار، دموکراتیک و آینده نگر است(3).

          فعالان سیاسی و مدنی اپوزیسیون ایران، امروز در مهستان جایی دارند که می توانند با همیاری يکديگر در قامت يک آلترناتیو در برابر رژیم "جمهوری" اسلامی، بایستند و در تکامل این آلترناتیوِ ترقی خواهانه(4)، سهیم شوند.

          البته اگر کسانی آلترناتیو دیگری شکل دهند، حق آنهاست، ولی آنهایی که تصور می کنند، در صورت تغییر رژیم، برای ایران آلترناتیوی وجود ندارد، و به همین دلیل مرتب دنبال راهکارهایی هستند تا رژیم اسلامی برایشان آلترناتیوی بسازد، دیگر نیازی به منتظر ماندن ندارند.

          صاحب این قلم تنها یک ژورنالیست هاست و نه عضو مهستان، همانگونه که اگر مجلس سکولار دموکراتی هم در ایران وجود داشت، نمایندهء مجلس نمی بود و فقط ژورنالیستی بود که خبرها را منتشر می کند. با اینحال لازم به یادآوری است که اکنون دیگر «تغییر رژیم»(5)، برنامهء کار جریانات سیاسی واقعی اپوزیسیون مردمی ایران است و آنهایی که از تغییر رژیم بعنوان برنامه دولت های خارجی نام می برند عملاً به بقای رژیم اسلامی کمک می کنند، صرفنظرحتی اگر بگویند که هوادار ترقی خواهی هستند.

         امروز دیگر طرح نیروهای مردمی برای تغییر رژیم، صاحبی «مهستانی از جمهوریت خواهان ایران» است که اعلام می کند نه تنها با "جمهوری اسلامیِ ضد جمهوریت» مخالف است بلکه با هر آلترناتیوی که جمهوریت خواه، سکولار، دموکراتیک، و آینده نگر نباشد، همخوانی ندارد.

          پیشنویس قانون اساسی پیشنهادی این مهستان به روشنی زاویهء دید مهستان را در معرض قضاوت عمومی قرار می دهد که خود قضاوت کنند که راه این مهستان، جمهوریت خواهانه، سکولار، دموکراتیک و آینده نگر است یا نه(6).

          با تبریک به همهء دست اندرکاران «مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران» از جمله دکتر اسماعیل نوری علا، مدير امور اجرائی مهستان(7)، آقای حسن اعتمادی، رئيس شورای آلترناتيو(8)، آقای منوچهر یزدیان، مدير امور عضويت های مهستان(9) و دکتر نیرهء انصاری، رئيس کميسيون تهيهء پيش نويس قانون اساسی پيشنهادی سکولار دموکرات ها(10).

            به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
http://www.ghandchi.com

بیست و ششم اردیبهشت ماه 1397 - May 16, 2018 

_____________________________________________________

1. سایت مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران

http://isdmovement.com/Mehestan.htm 

2. ميثاق ملی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد

http://isdmovement.com/Mehestan/Misagh.htm 

3. متن پیشنهادی دکتر نیره انصاری برای پیشنویس قانون اساسی ایران آینده
A Suggested Text by Dr. Nayereh Ansari for Iran's Future Constitution
http://www.ghandchi.com/constitution.htm 

4. ترقی خواهی در عصر کنونی

http://www.ghandchi.com/352-taraghikhahi.htm

5. تغییر رژیم

https://goo.gl/8o9TNe

Regime Change
https://goo.gl/GYT66c

6. ایران-جمهوری آینده نگر-ویرایش سوم
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublic.htm
Iran-Futurist Republic-Third Edition
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublicEng.htm 

7. دکتر اسماعیل نوری علا

https://goo.gl/z8Et3N 

8. حسن اعتمادی

https://goo.gl/f5Rz65 

9. منوچهر یزدیان

https://goo.gl/tT82Ad 

10. دکتر نیره انصاری

https://goo.gl/a3v6zs

http://www.ghandchi.com/2048-mehestan-e-jomhouritkhahan.htm

بازگشت به خانه