تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

22 مهر ماه 1398 ـ  14 اکتبر 2019

پيوند به ويدئوی گزارش و بحث های پس از آن

گزارش دو سال فعاليت مهستان جنبش

اسماعيل نوری علا، مسئول شورای مديريت مهستان

      

       با آغاز ماه نوامبر نوبت به برگزاری انتخابات شورای مديريت مهستان و آغاز دورهء سالانهء سوم مهستان می رسد.

       در تاريخ 7 آبان 1396 مصادف با 28 اکتبر 2017 (يعنی دو سال پيش) در پايان کنگرهء پنجم سکولار دموکرات های ايران، پيشنهاد کردم که کسانی که خود را سکولار دموکرات می دانند و در برخی از کنگره های سالانهء سکولار دموکرات ها شرکت داشته اند بيايند و در زير سقف جنبش سکولار دموکراسی ايران با همکاری با يکديگر يک «سازمان هم انديشی» به نام «مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران» را براه بياندازند و، با استفاده از مشورت اهل فنی که می توانند بعنوان ميهمان در جلسات اين مهستان شرکت کنند، بطور جدی به رايزنی دربارهء آينده سکولار دموکراسی در ايران بپردازند.

       اين پيشنهاد، هم در آن نشست پايانی کنگرهء پنجم، و هم در هفته های پس از آن، مورد استقبال دوستان قرار گرفت و يک کميتهء تدارکات موقت زير نظر خود من مشغول انجام کارهای مقدماتی شد و در عرض 40 رور توانست مقدمات کار تشکيل اولين نشست مجمع مؤسس مهستان را با 109 داوطلب فراهم کند، و قرار شد در اين نشست اعضاء دربارهء اينکه مهستان چگونه و بر اساس چه برنامه ای کار خواهد کرد به گفتگو بنشينند. همچنين قرار شد که از آن پس مهستان هر يکشنبه برنامه داشته باشد و جريان اين برنامه ها بطور وسيع و زنده پخش شود و سپس ضبط برنامه به دو صورت ديداری و شنيداری برای دسترسی علاقمندان به دانستن سوابق کار بر روی سايتی که مختص مهستان ساخته شد گذاشته شود. و آنها که تاکنون عضويت مهستان را پذيرفته جمعاً عنوان هيئت مؤسسان مهستان را داشته باشند.

       اولين جلسهء هيئت مؤسسان مهستان در تاريخ 18 آذر 1396 (مصادف با 17 دسامبر 2017، يعنی دو سال پيش) آغاز بکار کرد و تهيه و بررسی استاد تشکيلاتی مهستان و بحث دربارهء وظايف، تشکيلات و برنامه های مهستان، به مدت شش هفته، در روزهای يکشنبه ادامه يافت و بالاخره اعضاء اولين «شورای مديريت مهستان» (که جانشين کمينهء تدارکات می شد) در جلسهء مورخ 22 بهمن ماه 1396 (مصادف با 11 فوريه 2018) انتخاب شدند و؛ پس از آغاز بکار اين شورای مديريت، اولين نشست عمومی هفتگی مهستان در 29 بهمن 1397 (مصادف با 18 فوريه 2018) برگزار شد.

       مهستان در بقيه سال 2018 مجموعاً در 32 يکشنبه جلسه داشت که ميهمانان اين جلسات عبارت بودند از: خانم ها نيره انصاری، مريم مؤذن زاده، ثريا شهابی، نيلوفز بيضائی و آقايان حسن شريعتمداری، مهرداد درويش پور، عبدالله مهتدی، رضا پيرزاده، کورش زعيم، محمد نوری زاد، رضا تقی زاده، جلال ايجادی، ايمان فروتن، سيروس آموزگار، محمود مرادخانی، نيک آهنگ کوثر، فؤاد پاشائی، محمد امينی، ف.م. سخن، پرويز دستمالچی، هلمند اربابی، حسن مکارمی، عباس دانشور، احمد اشرف، ايرج مصداقی، رضا مريدی، جمشيد اسدی، تقی مختار، مهدی عربشاهی و کمال آذری.

       همچنين در سال اول کار مهستان، خود من و آقایان منوچهر يزديان، ميلاد آقائی، محمود ابطحی و حسن اعتمادی که از اعضاء کميته تدارکات بودند هم چند سخنرانی داشتيم.

       در تاريخ 13 آبان 1397 (پارسال) نوبت به انتخابات دوره جديدی رسيد که امروز دورهء کار آن هم به پايان خود نزديک شده و در دو هفتهء آينده اعضاء منتخب يک شورای مديريت جديد زمام امور را به دست خواهند گرفت.

***

       و اما حال که سوابق کار در سال اول فعالين شورای مديريت مهستان بصورتی خلاصه مشخص شد، وقت آن است که به گزارش سال گذشته بپردازم. در سالی که گذشت شورای مديريت دوم مهستان 48 جلسه داشت (هز جلسه بطور متوسط سه ساعت، يعنی مجموعاً حدود 150 ساعت) و در اولين جلسه دوستان ما لطف کرده و مرا بعنوان رئيس اين شورا انتخاب کردند که همينجا از لطف شان تشکر می کنم.

       مهستان هم تا کنون در 42 يکشنبه جلسه داشته است و جلسهء امروز ما در واقع چهل و سومين نشست عادی اعضاء مهستان در سال دوم کار آن است. در اين جلسات 42 گانه نيز ميهمانان گرانقدری داشتیم که نام شان به ترتيب حضور در نشست ها چنين است: خانم ها شکوه ميرزادگی، شرين اسفندارمز، و آقايان حشمت طبرزدی، اسفنديار منفردزاده، عبدالستار دوشوکی، فريار نيکبخت، الهيار کنگرلو، عطا هودشتيان، شهرام همايون، پرويز صياد، شباهنگ (نمايندهء کانون حقوق دانان ايران)، منصور اسانلو، حجت کلاشی، بهروز قاسمی، مهدی خزئلی، رضا مهاجر، جلال ايجادی، مسعود نقره کار، رضا پرچی زاده، سياوش عبقری، مزدک بامدادان، شهريار آهی، مهران براتی، يزدان شهدائی و جمشيد فاروقی. و از شورای مديريت و اعضاء مهستان هم خانم ها سپيدهء قياسوند و پرتو نوری علا و آقايان حسن دانشور، منوچهر يزديان، محمود ابطحی، ميلاد آقائی، فرشيد نصراللهی، امير جوان پيکر، عارف سرائی، حسن اعتمادی و من در نشست های يکشنبه سخنرانی داشته اند.

       مدت سخنرانی ها يک ساعت و مدت اظهار نظر و پرسش و پاسخ دو ساعت بوده است و جريان آنها بطور زنده و مستقيم از تلويزيون ميهن و تلويزيون کانال يک و نيز فيس بوک های متعدد و ديگر رسانه های اجتماعی پخش می شده است که جا دارد از آقای سعيد بهبهانی و آقای شهرام همايون بخاطر اين همکاری رايگان و بی دريغ از طرف همه اعضاء مهستان تشکر کنم.

***

       يکی از کارهای جديدی که در مهستان در سال گذشته انجام شد برقراری امکان ارتباط مستقيم ايرانيان از سراسر دنيا با نشست زنده مهستان بود که بوسيله رسانه های اجتماعی و تلفن با آقای فرشید نصراللهی تماس می گرفتند و ايشان يا پرسش ها و اظهار نظرها را می خواندند و يا صدای دوستانی که با تلفن تماس می گرفتند در نشست مهستان پخش می شد.

***

       در سالی که گذشت شورای مديريت مهستان، در کار سیاست گزاری خود، کوشيد تا با مسائل جاری سياسی کشور بيشتر درگير شود و در نتيجه از ميهمانان نشست های مهستان هم خواست تا در سخنان شان بواقعیت های جاری جهان و ايران بيشتر بپردازند. به همين دليل نگاهی به موضوعات مطرح شده در نشست های مهستان در سال گذشته خود نمايانگر اين کوشش است:

 

در زمينهء بررسی های تاريخی برای درس آموزی به نفع آينده:

         - بررسی تجربهء کنفدراسيون دانشجويان در قبل از انقلاب برای درک موقعيت امروز

- نقش جنبش های اجتماعی همچون جنبش سبز برای سکولار دموکراسی ايران

 

در زمينهء آيندهء پس از انحلال حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان:

- دربارهء ايران آينده

- سکولاریسم در حکومت آینده ایران

            - وضعيت سازمان های سياسی در يک حکومت سکولار دموکرات

            - فرآیند تاسیس دولت مدرن در ایران و دشواری فرارویی امت به ملت

            - توقعات يک مسلمان از حکومتی سکولار دموکرات

        

در زمينهء حوادث و نهادهای بيرون از مهستان:

       - شرکت در اقدام مشترک دربارهء کنفرانس بين المللی ورشو

         - مسئلهء وقوع سیل و ورود نيروهای خارجی به ايران

         - آشنایی با دیدگاه ها و برنامه های حزب آزادی و رفاه ایرانیان

        - بررسی احتمال وقوع جنگ و امکان جلوگيری

        - گزارشی از فعاليت های کميته حمايت از بيانيه تکميلی

        - گزارش تظاهرات عليه ناياک  و ضرورت مبارزه با لابی ها

        - بررسی چند و چون پروژهء ققنوس

         - «نگاه «ققنوس» به «اپوزيسيون سکولار دموکرات»

        - روياروئی فرشيد نصراللهی با اتهامات وارده از جانب مجاهدين

        - آشنائی با شورای مديريت گذار

 

و بالاخره در زمينهء مطالب نظری مختلفی که بنيادهای کار سیاسی مهستان را می سازند:

- نقش سکولار دموکرات ها در شرایط فعلی چه می تواند باشد؟

         - بررسی چند و چون تشکيل يک جبهه ائتلافی سکولار دموکرات

           - بررسی امکانات اجرائی  برای انتخابات اينترنتی

           - بررسی مسائل قبل از فروپاشی و دوران گذار از منظر حقوقی

           - بررسی مسئلهء حقانيت و مأموريت برای تشکيل آلترناتيو (ققنوس سياسی)

           - بررسی نقش فرهنگ ملی و انقلابی در سرنگونی رژيم چيره بر ايران

          - بررسی رابطه هنرتبعيدی با هنرسياسی

           - آز و کین در میان ایرانیان و تأثیر آن بر اپوزیسیون

          - بررسی روند گذار به دولت ملی

          - مسئلهء آلترناتيو و کسب اعتماد برای آن

          - ضرورت تشکیل هسته های مخفی سکولار دموکرات در کشور

           - از قوميت تا حق شهروندی

           - موقعيت زنان ايران در جنبش سکولار دموکراسی

          - چگونگی مبارزات و نافرمانی مدنی

          - از نهادسازی تا حکومت دموکرات

          - دموکراسی در حکومت های مدرن

          - نگاه سکولار دموکرات ها به مناسک مذهبی، بويژه مناسک محرم

****

از جمله مطالبی که لازم است از جانب شورای مديريت مهستان به اطلاع اعضاء و هواداران برسانم به تصميم شورا برای همکاری با روندهای جاری از جانب سازمان هائی است که رو بجانب ايجاد يک آلترناتيو سکولار دموکرات دارند؛ چرا که يکی از مهمترين وظايف مهستان، بعد از گستراندن گفتمان سکولار دموکراسی و يافتن ياران و سازمان های باورمند به ضرورت استقرار يک حکومت سکولار دموکرات در ايران، کمک کردن به برآمدن و ايجاد يک يا چند آلترناتيو سکولار دموکرات است، هم در برابر حکومت اسلامی و هم در برابر رقبائی که ائتلاف با آنها مورد قبول سکولار دموکرات ها نيست.

در عين حال انتشار ميثاق ملی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد در ايران (در 6 بهمن 96 مصاف با 25 فوريه 2018) از جانب مهستان راهی را گشود که طی آن رفته رفته تفاوت ها و تضاد های بين جمهوری خواهی و خواستاری پادشاهی پارلمانی رنگ می باخت و پيشنهاد برقراری يک نطام دو رياستی (يکی نمادين و تشريفاتی و بدون داشتن حق دخالت در امور مديريت کشور) و ديگری اجرائی (برای مديريت امور کشور) و تکيه بر رأی مردم که رياست نمادين را رئيس جمهور يا شاه بدانند موجب شد که حزب جمهوريخواه سکولار دموکرات ايرانيان و حزب پادشاهی خواه مشروطه ايران (لیبرال دموکرات) طی اعلاميهء مشترکی از اين ميثاق استقبال و پشتيبانی کنند. همکاری دو حزب بر اساس اين پلاتفرم نويد آن را می داد که بتوان يک ائتلاف گسترده سکولار دموکرات، که مآلا به ايجاد يک آلترناتيو مطلوب بيانجامد، را ممکن کرد. اين تلاش همچنان اما با شدتی بسيار کمتری ادامه دارد و بگذاريد اميدوار باشيم که از دل اين همکاری ها و رايزنی ها چنين معجون شفا بخشی ساخته شود. بخصوص که شاهزاده رضا پهلوی نيز همواره به اتحاد نيروهای سکولار دموکرات باور داشته و در اين زمينه در ملاقات هائی که به اتفاق کادر رهبری حزب مشروطه ايران با ایشان داشتيم ما را نسبت به کاری که می کنيم تشويق و دلگرم کرده اند

در همین رابطه نمايندهء شورای مديريت مهستان با نمايندگان گروه فرشگرد نيز مذاکراتی داشته است که بعلت «شبکه» بودن فرشگرد و نداشتن سلسله مراتب تصميم گيری در اين شبکه مذاکرات هنوز به نتايج معينی نرسيده است. مذاکرات با نهاد «ما هستيم» هم هنوز به سرانجام معيتی نرسيده است که بتوانم در مورد آن گزارشی را تقديم نشست امروز کنم.

در همين اثنا ماجرای برگزاری کنفرانس بين المللی ورشو برای رسیدگی به مشکلات ناشی از ماجراجوئی های حکومت اسلامی در منطقه پيش آمد که منجر به صدور نامه ای با امضای چندين سازمان سياسی شد.

سپس با ماجرای ايجاد نهاد علمی و غير سیاسی «ققنوس» روبرو شديم و، با استقبال از آن، گردانندگان اش را برای سخنرانی در مهستان دعوت کرديم و آنها در سخنرانی های خود بصراحت اعلام داشتند که مطالعات شان در زمينهء اپوزيسيون آنها را کاملا متوجه خلاء ناشی از فقدان يک تشکيلات سکولار دموکرات کرده است و به فعالان سیاسی اپوزيسیون توصيه کردند که در راستای ايجاد چنين تشکيلاتی بکوشند. اين توصيه فکر ايجاد يک «ققنوس سیاسی» را تقويت کرد و زمينه ساز بوجود آوردن امکانات بيشتری برای همکاری های سکولار دموکرات ها شد.

همچنين انتشار اعلاميه 14 نفر در داخل کشور و حمايت کمتر از هزار نفر از فعالان سياسی اپوزيسيون از اين اعلاميه موجب شد که مهستان جلسه ای را به استماع گزارش عضو کميته حمايت از 14 نفر اختصاص داده و به بررسی سود و زيان اين اتفاق بنشيند.

و آخرين اقدام ما هم تصميم به حمايت از «شورای مديريت دوران گذار» بوده است که نمايندگان اين شورا بلافاصله در نشست مهستان ما حضور يافته و در مورد کار اين شورا توضيح داده اند و در سال پيش رو از فعاليت مهستان نيز در صورت تصميم شورای مديريت جديدی که طی هفته های آينده انتخاب خواهد شد اين همکاری ادامه يافته و از شخصيت های اين نهاد حديد برای ادای توضيحات و پاسخگوئی به پرسش ها دعوت خواهد شد.

***

در بخش پايانی گفتار امروزم بايد به اين نکته اشاره کنم که طی دو سال اخير:

-  چند تنی از اعضاء مهستان از عضويت در آن استعفاء داده اند و چندين تن نيز به عضويت آن درآمده اند.

- پخش مستقيم نشست ها از ماهواره و سايت های اينترنتی و رسانه های عمومی اغلب موجب آن می شود که برخی از اعضاء مهستان برنامه ها را از آن راه ها تعقيب کرده و در اطاق زووم حضور نيابند.

- متوسط شرکت هفتگی اعضاء در اطاق زوم 35 نفر است.

- حدود 40 هزار نفر هم برنامه ها را از طريق اينترنت تعقيب می کنند.

- در مورد کسانی که از ماهواره استفاده می کنند آمار دقيقی در دست نيست.

مطابق قرارهای اوليه ای که گذاشته ايم حق انتخاب کردن و انتخاب شدن برای شورای مديريت مهستان حضور فعال در نشست ها است و بنا براين اعضائی که در جلسات حضور نمی يابند از اين حقوق برخوردار نيستند.

از اعضائی که در جلسات حضور می يابند و حق انتخب شدن دارند دعوت می کنم تا کانديداتوری خود را، همراه با شرح حال و خدماتی که فکر می کنند می توانند برای پيش برد کار مهستان ارائه دهند به شورای مديريت مهستان اطلاع دهند. اين اسناد برای اعضاء صاحب حق رأی فرستاده شده و نحوه انتخابات با رأی مخفی برايشان تشريح خواهد شد. يک ساعت پس از شروع نشست شورا در تاريخ سوم نوامبر يا (يعنی سه هفتهء ديگر در 12 آبان ماه 1398) رأی گيری متوقف شده و نرم افزار انتخابات با رأی مخفی نتايج انتخابات را اعلام خواهد داشت.

بدينسان، تا نشست سوم نوامبر ما دارای دو نشست خواهيم بود که در نخستين آنها آقای دکتر عليرضا نوری زاده در مورد موقعيت سکولار دموکراسی در کشورهای عربی سخن خواهند گفت و در جلسهء پس از آن هم خانم شکوه ميرزادگی بمناسبت فرارسيدن 29 اکتبر، روز جهانی کورش بزرگ و سالگشت صدور اعلاميه او که مقامات تاريخ شناس جهان آن را اولين اعلاميه حقوق بشر می خوانند، صحبت خواهد کرد و آنگاه به روز پايان رأی گيری و اعلام نام هفت نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل شورای مديريت مهستان می رسيم.

***

در پايان سخنم، از همهء اعضاء مهستان که فکر می کنند که می توانند اين نهاد را در ايفای نقش خود برای پيشبرد گفتمان سکولار دموکراسی و زمينه سازی برای برايش يک آلترناتيو سکولار دموکرات ياری کنند دعوت می کنم که با تماس با آقای محمود ابطحی که مسئول کميتهء انتخابات مهستان هستند نامزدی خود و دلايل اين تصميم را به اطلاع ايشان برسانند تا همه اعضاء صاحب حق رأی مهستان نيز با نام و دلايل آنان آشنا شده و بر اساس شناختی که در طول اين دو سال از آنها پيدا کرده اند اعضاء جديد شورای مديريت مهستان را انتخاب کنند.

از اينکه به اين گزارش حدوداً اداری و ديوان سالارانه توجه کرديد از شما تشکر می کنم و برای شورای جديد مديريت مهستان و خود مهستان آرزوی توانادی در ارائ] خدمات هرچه بيشتر به هموطنان در بندمان دارم.

 

بازگشت به خانه