تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

4 امرداد ماه 1398 ـ  26 ژوئیه 2019

در حاشیهء انتشار شمارهء جديد گاهنامهء «گیتی مداری»

سام قندچی

   

    چند روز پیش «گاهنامهء گیتی مداری شمارهء هفت»، نشريهء تئوريک حزب سکولار دموکرات ایرانیان، منتشر شده است. گیتی مداری نشریهء وزینی است که پیش تر سردبیری آن با آقای مهدی رضایی تازیک بود و از جمله دو سال پیش مقالهء «کن فیکون مارکسیستی» را از این قلم، با ویرایشی ارزنده، در شمارهء سوم آن نشریه منتشر کرده بودند و سال گذشته نیز نوشتار «بعد از دموکراسی، چگونه از بازتولید استبداد در ایران جلوگیری کنیم؟» در شماره ششم آن نشریه منتشر شد، که از زحمات آقای مهدی رضایی تازیک سپاسگزارم.

       خانم سپیده قیاسوند که بعنوان سردبیر جدید «گیتی مداری» اعلام شده اند، در یادداشتی در مقدمهء این شماره در مورد تغییرات تازه در این نشریه سخن گفته اند.

       مطالب این شماره بهترین وسیله برای کسانی است که تازه با جنبش سکولار دموکراسی ایران آشنا می شوند و گفتگوی این شماره با آقای دکتر اسماعیل نوری علا می تواند آنچه را در تجربه ی 6 سالهء نشریهء سکولاریسم نو از ایشان آموخته ایم، به شکل فشرده ای آموزش دهد.

       همچنین خاطرات آقای اسماعیل نوری علا از کشمکش های نیروی سوم، خلیل ملکی و جلال آل احمد، در ارتباط با همکاری با روحانیت، بسیار خواندنی است و اطلاعاتی دست اول از تجربه ی خود آقای نوری علا است که نمی شود در کتاب های دیگران پیدا کرد. به تصور این قلم موضوع تطور نیروی سوم بعد از 28 مرداد در به قدرت رسیدن آیت الله خمینی در ایران در سال 1357 نقش برجسته ای داشت. شخصاً کسانی را می شناختم که از سازمان دهندگان اصلی تشکیلات خمینی در ایران در 25 سال پیش از انقلاب 57 شدند و، تا پیش از کودتای 28 مرداد، در صفوف نیروی سوم بودند اما بعد از کودتا به صفوف روحانیت پیوستند.

       البته آنچه دکتر نوری علا در مورد سال های بعد، بویژه در رابطه با کانون نویسندگان و جلال آل احمد، مطرح می کند ماجرای روشنفکران درون نیروی سوم است که در رابطه با اتحاد با روحانیت مردد بودند، در حالیکه فعالان میدانی نیروی سوم، سال ها پیش از آن روشنفکران، يعنی در همان اولین سال بعد از 28 مرداد 1332، پیاده نظام روحانیت شدند.

       به هر حال، «گیتی مداری شماره هفت» مطالبی خواندنی نظیر آنچه اشاره شد را ارائه کرده است. امید است که انتشار این نشریهء وزین همچنان ادامه پیدا کند. واقعاً کاری که این نشریه تئوریک می کند را نشریات خبری نمی توانند انجام دهند؛ بویژه در تکامل استراتژی و دیدگاهی دراز مدت برای آلترناتیو سکولار دموکرات.

       چند روز پیش، در مقاله ای تحت عنوان «آلترناتیو سکولار دموکرات چند سالی پیش از جنبش سبز مطرح شد»، اشاره شد که، سال ها پیش از جنبش سبز، نشریهء سکولاریسم نو چگونه در قوام دادن به آلترناتیو سکولار دموکرات، نقش آفرینی کرده بود. امروز نیز، پیش کشیدن بحث هایی نظیر چگونگی طرح «سکولار دموکراسی» - که در این شمارهء گیتی مداری مورد بحث آقای دکتر نوری علا است - به درک این مفاهیم، حتی برای آنهایی که تازه به این حرکت می پیوندند، کمک می کند.

       به یاد دارم که در همان زمان طرح این اصطلاح، یعنی 6 سال پیش، و در پاسخ به دوستانی از یک گروه مذهبی در این مورد، در نوشتاری تحت عنوان «آيا پسوند سکولار نظير پسوند اسلامی است؟» وارد بحث شدم، و هنوز می بینم که آن نوشتار یکی از پرخواننده ترین مقالات در مورد سکولار دموکراسی است.

       بعنوان یک ژورنالیست، می توانم بگویم که تأکید دوست عزیز آقای دکتر اسماعیل نوری علا بر «ضرورت آموزش دقیق» واقعاً شایستهء تحسین است؛ چرا که در گذشته و در جنبش سیاسی ما، در لحظاتی بهمين گونه حساس، کادرها و تشکلات سیاسی تصمیماتی کاملاً غلط گرفتند. علت اين بود که آنها برای سال ها اطلاعات یا دانش غلط داشتند و کسی آموزش درست به آنها نداده بود؛ درست مثل این که برای انجام کاری نیاز به لیسانس باشد اما متصدی کار حتی کلاس ششم ابتدایی را هم نخوانده باشد.

       با عرض خسته نباشید به همهء دست اندرکاران نشریهء گیتی مداری

       و تقديم بهترین آرزوها برای حزب سکولار دموکرات ایرانیان

       بخصوص در آستانهء برگزاری کنگرهء هفتم سکولار دموکرات های ايران در فرانکفورت، که در پنجم و ششم ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

         به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

سی و یکم تیر ماه 1398 - July 22, 2019

http://www.ghandchi.com/2780-gitimadari-seven.htm

بازگشت به خانه